Společnost se za posledních sto let změnila, školství ne 

Petr Doubravský

Proč se žáci ve škole nenaučí porozumět současné společnosti a jejím institucím nebo událostem moderní historie? A lze to nějak změnit?

V nedávné reportáži 168 hodin nevědělo 62 ze 100 studentů a studentek různých škol a oborů, co se stalo 28. října 1918. V reakci na to se, zejména od starších ročníků začala ozývat kritika dnešní mládeže a vzpomínky na staré dobré časy, kdy všichni všechno věděli a poslušně memorovali jednotlivá data a události.

Za posledních sto let prošly české země dramatickým vývojem; obměnily se generace i jejich chování a zvyky, svět kolem nás je téměř k nepoznání. Vzdělávací systém se však nijak zásadně nezměnil. Problém není v přirozené obměně generací, problém je, když se spolu s nimi nemění instituce a systém.

×
Diskuse
JK
October 31, 2018 v 10.30
Kulturní válka?
Ten problém je poměrně složitý a komplikovaný. V současném školství se podle mě objevuje jistá kulturní válka, kdy na jedné straně stojí snaha o vzdělávací inovace tváří tvář 21. století a na straně druhé konzervativní kontrarevoluce přesvědčená, že drilem jistého obsahu učiva a testovacím selektováním přístupu ke vzdělání v rámci autoritářského pojetí se společnost navrátí k "řádu a pořádku".

Boje se vedou na více frontách - přijímačky na střední, státní maturity, revize RVP, platy učitelů. Konzervativní kontrarevoluce má velkou oporu v zastaralém a z principu konzervativním tradičním školském prostředí.

"Znát moderní dějiny" (ve smyslu faktografického soupisu určité interpretace událostí a dějů) je podle mého názoru k ničemu, pokud nejsou zároveň rozvíjeny roviny kritického historického myšlení, ale to je potom už širší otázka smyslu vzdělávání.

Kdosi kdesi napsal, že současná škola je skanzen. Kde jinde se žáci setkají s takovými artefakty minulosti jako je křída či ruční zápis do sešitu?

V Rámcovém vzdělávacím programu je napsáno, že základním cílem výuky dějepisu je "kultivace historického vědomí" (tedy ony roviny kritického myšlení - což je v pořádku) a " uchování kontinuity historické paměti", což je nicméně nesmysl, protože neexistuje žádná JEDNA historická paměť, jejíž kontinuita by se dala uchovávat.
TK
September 24, 2021 v 10.45
(I) Fridays for Future mohou fungovat jako mimoškolní vzdělávání

V různých názorech na školství a vzdělávání pozoruji dost často směšování těchto dvou pojmů. Přitom jejich rozdílnost dobře vystihuje výrok "Vzdělání je to, co zbude, když zapomeneme  všechno, co jsme se naučili ve škole".

Jinými slovy: Pokud lidé nejsou ve škole, nemusí to nutně znamenat, že se nevzdělávají - a obráceně. Záleží to na tom, co doopravdy dělají.

Přihřeji si teď svou vlastní polívčičku.

Analýza

https://denikreferendum.cz/clanek/32812-cesky-energeticky-titanik-hlasi-plnou-parou-vpred

nevyvolala žádný ohlas, přestože by člověk čekal, že když postaví na roveň plány na všeobecný přechod k jaderné energii s plány na "vodíkovou ekonomiku", mělo by to nějaké přemýšlení vyvolat.

Moc bych všem, kdo se účastní "Fridays for future" přál, aby čas, který stráví mimo školu, využili produktivně a hodně se toho v něm stihli naučit. Například sdílením informací o všem, co je v dnešním světě zajímá, a diskusí o nich.

Pokud by se tímto způsobem třeba právě výše zmíněná analýza nakonec přece jen stala předmětem veřejné debaty, pak bych byl pro to, aby studenti stávkovali častěji.