Zase proti všem?
Ivan ŠtampachMnoho křesťanů má potřebu bojovat proti narušování „našich křesťanských hodnot“. Co to vlastně znamená? Někdy se zdá, že podle úsloví zdomácnělého u nás vlivem Aloise Jiráska, proti všem.
Žijeme v nesnadné době. Velké vítězství západní liberální demokracie na konci osmého desetiletí minulého století neznamenalo spočinutí v pozemském ráji. Nebyl to konec dějin, jak si to vážně na začátku devadesátých let troufal tvrdit japonsko-americký, letos pětašedesátiletý politolog Yoshihiro Francis Fukuyama. Naštěstí později uznal, že se mýlil.
Je-li obsahem dějin lidstva spor, žijeme v éře eminentně historické. Neodehrávají se pouze korektní rozepře o politické programy řešené případným označením volebního lístku a jeho vhozením do urny. Padají nejen ostrá slova, ale názorně se předvádějí i symboly násilí (například šibenice na demonstraci antiislamistů). Na manifestacích se zatím naštěstí policii daří držet znepřátelené radikály v bezpečné vzdálenosti navzájem od sebe, takže krev teče výjimečně. Rozepře však pronikají i do rodin. Vím o manželství v jednom českém krajském městě, do té doby spokojeném, s potomstvem, které se rozpadlo kolem tématu migrantů.
Stojí za pozornost, jakou roli v rozjitřené náladě hrají křesťané. Je jich sice v celku české populace nepatrně, ale pořád je to pár set tisíc lidí. Chtěl bych věřit, že názory na konfliktní otázky současnosti jsou mezi nimi rozloženy alespoň stejně jako v celku populace. Pozoruji, že mezi nimi jsou nacionalisté i kosmopolité a různé polohy mezi tím. Někteří jsou sociálně citliví, což bychom očekávali, a jiní prosazují bezcitnou asociální ekonomickou politiku v linii chicagské školy.
Těšilo by mne, kdyby křesťané smýšleli a jednali aspoň tak jako (současný) Tomáš Halík, a kdyby sdíleli postoje Václava Malého, a měli víc odvahy se k nim otevřeně hlásit. Mohli by pěstovat politiku podobnou tomu, co nabízejí Jan Čižinský a Hayato Okamura. Mohou mít různě rozložené důrazy, tu na svobodu, onde na solidaritu, jednou na hodnoty univerzální a jindy na partikulární. Jen bych u nich rád viděl podněty ke slušnému řešení rozepří.
Anebo jinak: má současné křesťanství vůbec ještě nějaký znatelný pozitivní vliv na mravní postoje lidí?
V minulých časech tento pozitivní vliv křesťanství na umravňování obecného - k vlastnímu zhrubnění vždy velmi náchylného - lidu nelze popírat; ale co dneska? Když už je současný svět sekularizovaný natolik, že se to nevyhnutelně promítá i do církevních struktur a věroučných obsahů? Nebylo by pak křesťanství už skutečně jenom a pouze ryze osobní vírou, respektive pouhým životním rituálem, bez skutečné síly proměňovat lidskou duši, vést a obracet ji k vyšším hodnotám?
To je ta otázka, která zde stojí v prostoru.
Jsou někteří křesťané, kteří jsou stejně dobří jako někteří nekřesťané.
Jsou někteří křesťané, kteří jsou horší než někteří nekřesťané.
Někteří křesťané mají pozitivní vliv na mravní postoje lidí.
Myslím, že křesťané by se v prvé řadě měli snažit žít jako křesťané, budovat Boží království. Žít. Ne bojovat proti jiným.
Uznávám však, že někdy je potřeba upozornit na opomíjené hodnoty.
Vždyť nebýt těch zpropadených křesťanů, mohli jsme dnes už žít v daleko svobodnější a solidárnější společnosti! Když už tedy ti křesťané zatím nějací musí být, ať se alespoň přizpůsobí našim požadavkům na to, jak by měl takový správný křesťan vypadat a jaké by měl mít názory.
V každém případě ale vybízí k úvahám o vlastním podílu na stavu katolicismu dnes...bych dodal.
Je mi líto, že on už ani nemůže někoho pozvat na večeři a tam něco NEříct, aby z toho nebyl poprask.
Nenávist (humanistů) je hrozná.