Vzdělání versus škola života
Ivan ŠtampachStoupenci zemanovského a babišovského pojetí rádi zdůrazňují, že absolvovali školu života. Nepropracovat se na další patra vzdělání prý není žádná hanba. Škola života ani sebelepší profesní kurz však ke skutečnému vzdělání nestačí.
Září je příležitostí pro úvahy o vzdělání. V jeho prvních dnech nastupují po prázdninách do škol žáci základních škol a středoškoláci. Na přelomu září a října ožívají univerzity a ostatní vysoké školy. Politici pokládají za potřebné navštívit vždy nějakou spřízněnou školu a promluvit do duší žáčků. Letos prý Miloši Zemanovi připravila nepříjemné překvapení matka jednoho ze školáků, když na něj zakřičela „Táhni!“ Další mu dali najevo, co si o něm myslí, tím, že na sebe navlékli červené trenýrky, které se proti všem očekáváním staly zavedeným symbolem.
Zeman sám je jistě sečtělý, dobře informovaný, jeho mozek je vytrénovaný a dovede bystře řešit složité mocenské šachy. Jeho technická hlava mu pořád dobře slouží, i když paměť občas selže. Vytvoří obraz vyjadřující jeho sympatie a zájmy, ne už tolik odpovídající tomu, jak skutečnost vnímáme a pojímáme my ostatní.
Politické debaty o vzdělání se bohužel až příliš často omezují na platy učitelů a ostatních školských pracovníků a na financování provozu škol. Navíc se probírá to, nakolik škola připravuje své budoucí absolventy na profesní dráhu. Politici žádají, aby škola poskytovala technické dovednosti. Humanitní specializace a humanitní společný základ se zpochybňuje, někdy i zesměšňuje.
Takže tedy - vzdělání a moudrost.
Ta "moudrost", co to vlastně je? A především, čím se liší od pouhé chytrosti (která sama nemá daleko k čiré vychytralosti)?
Aristoteles tu pouhou chytrost definuje jako schopnost ovládat předměty. V tomto smyslu je tedy tato chytrost/vychytralost v prvé řadě schopnost ovládat. Manipulovat. Bezprostředně vzato předměty, objekty. Jenže - tím objektem manipulace se velice snadno může stát i druhý člověk. Anebo celé masy lidí. Ta chytrost sama - ta v sobě nemá žádné další kvalitativní určení. Je pouhý nástroj, který může být použit stejně tak užitečně, jako i jakožto zbraň. Vůbec, základním příznakem této pouhé chytrosti je užitkovost; ryzí utilitarismus.
Oproti tomu moudrost - sám velký Aristoteles měl nemalé potíže s tím, tuto moudrost vymezit nějak pozitivně. Daleko snadnější je právě to určení, co moudrostí není, co se jí pouze podobá.
Takže o moudrosti - o té pravé, nefalšované - je možno v každém případě říci toto: ta nikdy není utilitaristická. Ta nikdy není podřízena jenom nějakému jednotlivému (tím méně egoistickému) účelu či zájmu. Tato moudrost je sama sebou, právě ona je skutečným středem všech věcí; a jsou to všechny ostatní věci a všechny ostatní účely, které svou kvalitu, svou oprávněnost musí měřit na ní.
Ta chytrost, ta schopnost ovládat, manipulovat - jak řečeno ta je vždy hnána nějakým účelem. A proto je ta chytrost v neustálém pohybu, skáče sem a tam, podle toho jaký se kde právě nabízí největší užitek, nejlákavější účel.
Oproti tomu moudrost - ta zůstává stát. Ne že by se nikam nepohybovala, nikam nesměřovala; naopak. Jenže - ona si může dovolit, ona m u s í zůstat stát vždy, když se to ukáže být zapotřebí. Když je zapotřebí nahlédnout do hloubky, do nitra věcí. Jak to nazval Ivan Štampach, když se jde ke kořenům.
Jan Zrzavý - jeden z nemnoha českých malířů minulého století skutečně světového formátu - ten ve svých vzpomínkách sdělil, že v dobách svého uměleckého mládí, svého hledání jednou po celé roky(!) přestal malovat. On už nemohl malovat starým, klasickým stylem; neboť jeho umělecká duše mu říkala, že tyto výrazové prostředky už jsou zastaralé. Jenže - on sám ještě nebyl tak daleko, aby si pro sebe našel, vypracoval umělecké prostředky nové. Které by skutečně odpovídaly tomu, co on cítil ve svém nitru, které by dokázaly plně vyjádřit jeho umělecké představy. A tak - namísto aby sáhl po nějakém z tehdejších moderních (či módních?) uměleckých směrů, a uplatnil se na uměleckém trhu - on přestal malovat. Zastavil se. A hledal. Anebo snad přesněji řečeno: vnitřně zrál. A teprve poté když se v něm, v jeho nitru jeho napřed nezřetelné představy uspořádaly v jeden konzistentní celek, teprve poté začal zase malovat. Tím nezaměnitelným, úsporným, napohled zcela jednoduchým, ale neuvěřitelně obsažným stylem.
Takže moudrost - to je zastavení; a je to zrání. A čas sklizně.
Ale to současné vzdělávání - kdo si tady ještě vůbec může dovolit zůstat stát? A zamyslet se, hloubat - třeba i po celé roky?!... Dnes je přece zapotřebí podávat výsledky, rychlé a hmatatelné, a především: na trhu zpeněžitelné. Je to ta "chytrost", ta schopnost bezprostředního ovládání, manipulace věcmi i lidmi, která dnes slaví žně. Ale moudrost?... Ta zůstává pod koly "moderní doby".
Když jsem svého času na německé univerzitě studoval filozofii, byl regulérní čas studia limitován počtem deseti semestrů. Čili pěti let. Mně se podařilo tento limit - na základě lékařského dobrozdání - prodloužit na let šest. A podle mého pocitu to byla ta naprosto minimální, alespoň v zásadě postačují doba pro určité prvotní proniknutí do tajemství filozofie. - Nedlouho potom byl ten limit regulérního studia filozofie ale ještě zkrácen - na osm semestrů! Prý z důvodů úspor. Čtyři roky - za tu dobu je možno stihnout tak nanejvýš zcela minimální filozofické propedeutikum; přesněji řečeno, je možno stihnout se tak nějak n a u č i t, c o řekli a napsali někteří filozofové minulosti; ale v žádném případě není možno si osvojit alespoň základy pravého filozofického myšlení.
A tak z dnešních filozofických fakult - tedy z míst, kde by se v řadě naprosto první měla vyučovat a především pěstovat moudrost - z nich vycházejí zástupy ne snad moudrých, nýbrž a b s o l v e n t ů, kteří mají glejt na to že jsou "filosofy", ale ve skutečnosti mají nanejvýš schopnosti oné Aristotelem uvedené "chytrosti", to jest schopnosti určitým způsobem ovládat, manipulovat dotyčný p ř e d m ě t.
Takže: ten "sen o moudrosti" zůstává nenaplněný; a je sotva naděje že by za daných okolností, za daných priorit tohoto času o tohoto společenského typu mohl být kdy naplněn.
u kontušovky štěstí hledal) a musel bys psát a psát... třeba o panu prezidentovi... No né?!"
Ať už teda platí to první nebo to druhý, je cílem vzdělávání taky láska k prezidentovi a k předsedovi vlády?
Ovlivňuje pak náš nepřátelský vztah ty lidi, ke kterým nepřátelství cítíme,
může je "polepšit", nebo v nich naopak může spíše posílit to, co se nám na nich již předtím nelíbilo?
Ovlivňuje vzdělání lidskou schopnost přijímat do srdce i takové lidi, kteří se nám nelíbí, kteří mají odlišné názory a postoje?
Pomáhá nám vzdělání oddělit samotného člověka od jeho názorů postojů a činů, abychom člověka mohli bezpodmínečně přijmout v srdci a s tím ostatním třeba rozumem polemizovat?