Hledejme pravdu, ne obětní beránky
Anna ŠabatováAnna Šabatová reaguje na text Františka Kostlána úvahou o vnímání a hodnocení minulosti a důvodech kritiky ÚSTR v jeho dnešní podobě.
František Kostlán se ve svém sloupku Když se ústrčení perou s neústrčenými, Pernes se směje zamýšlí nad pozicí Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR), který je podle něj stejně prokletý jako byl Úřad dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu. Kritické vnímání této instituce je podle něj způsobeno tím, že zde žije mnoho lidí napříč společností, kteří nechtějí, aby komunistické zločiny vyšly najevo, a brání popsání mechanismu totalitního režimu. Autor pak tuto základní myšlenku v textu dále rozvádí.
Lze souhlasit s tezí, že většina společnosti nepodporuje základní intenci zákona o ústavu v tom pojetí, jak se o něm dosud ve veřejném diskursu hovoří a píše. Na rozdíl od Františka Kostlána jsem však přesvědčena, že je to spíše dobře, a musím se přiznat, že patřím k této většině.
Samozřejmě si nemyslím, že bychom se minulostí neměli zabývat, ba právě naopak. Rozhodně také nechci bránit tomu, aby nějaké zločiny nevyšly najevo. Základní metodologický problém však spatřuji v tom, že v archívech Státní bezpečnosti a dalších bezpečnostních složek státu není skryta pravda o naší minulosti a že metodami badatelské práce, jimiž ústav pracuje, se k poznání minulosti nepřibližujeme, ale naopak se od jejího hlubšího poznání a pochopení vzdalujeme.
Dikce ani jazyk zákona nám také příliš nepomohou. Zamyslíme-li se například nad zněním ustanovení § 4 odst. a) „zkoumá a nestranně hodnotí dobu nesvobody a období komunistické totalitní moci, zkoumá antidemokratickou a zločinnou činnost orgánů státu, zejména jeho bezpečnostních složek, a zločinnou činnost Komunistické strany Československa, jakož i dalších organizací založených na její ideologii,“ vyvolává to zásadní otázky.
Lze vůbec nestranně zkoumat a hodnotit dobu, která je v té stejné větě nazvána totalitní, antidemokratickou a zločinnou? Má zákon namysli, že veškerá činnost orgánů státu byla antidemokratická a zločinná, nebo má namysli, že ústav má zkoumat jen tu činnost státu, která byla antidemokratická a zločinná? Pokud platí výklad druhý, proč nemá zkoumat celý komplex fungování státní moci? Proč nemá zkoumat fungování společnosti, a také vědu, kulturu nebo občanskou společnost?
Má ústav zkoumat jen „zločinnou činnost Komunistické strany Československa a dalších organizací založených na její ideologii“, nebo činnost veškerou, včetně demokratizační a obrodné? Nebo to znamená, že veškerá činnost komunistické strany byla zločinná? Ale to se přece příčí osobní zkušenosti naprosté většiny lidí žijících v této zemi.
Kritický vztah k ústavu, který sdílí většina společnosti a nemalá část historické obce, plyne právě z toho, že čím dál tím více lidí tuší, že nejde o nestranné nalézání pravdy, ale o instrumentální dokládání pravdy dávno zjevené a stvrzené zákonem o protiprávnosti komunistického režimu. A také soudí, a já s nimi, že k poznání minulosti nepotřebujeme zvláštní ústav.
Nicméně když už ho máme, měli bychom chtít, aby dobu před listopadem 1989 zkoumal a hodnotil skutečně nestranně. Ke komplexnímu poznání minulosti jistě archívy potřebujeme, i dobře finančně zajištěná instituce může být přínosem, ale mnohem více potřebujeme intelektuální odvahu k překonání jednoduchého klišé o zločinném režimu a také schopnost vést dialog ve společnosti tak, abychom mohli mít více či méně v hlavních obrysech společnou dějinnou paměť a uznávali při respektování faktů možnost, platnost a potřebnost různých pohledů na některé otázky minulosti.
Měj se hezky,
František
Stačí si vzpomenout na předávání medailí Mašínům premiérem Topolánkem, kdy vedle nich stál Pavel Žáček, aby jako ředitel "Ústavu pravdy" posvětil tento v každém případě sporný akt. Jeho přítomnost při ceremoniálu posvěcovala kontroverzní rozhodnutí politika.
Nehodlám hodnotit pana Pernese, dal bych mu čas, ať předvede, co s ústavem dokáže. Doufejme ale, že ho zbaví té otřesné nálepky Ústavu, který "vědecky" odhaluje jedinou pravdu, říká nám "jak to bylo", přičemž nepřipouští jiné výklady a ignoruje souvislosti a kontext. Ostatně i o oné odbornosti vyvstávají oprávněné pochyby, neboť s jakou bujarou fantazií někteří (jistě ne všichni) zaměstnanci ústavu operovali s dokumenty (mnohdy dokonce jidiným dokumentem), toho by se neodvážili ani mediavelisté, kteří mají deset dokumentů na jedno století.