Vláda chce odsun brněnského nádraží. Podle kritiků se jí to nepovede
Radek KubalaVláda na úterním jednání posvětila odsun brněnského vlakového nádraží. Komplikace s napojením nákladní dopravy a dopravní obslužností bude řešit SŽDC. Podle kritiků vláda jen odsouvá problémy, namísto aby je řešila.
Vláda na úterním jednání vzala na vědomí přestavbu brněnského vlakového nádraží navrženou ministerstvem dopravy, tedy přesun nádraží o kilometr na jih bez stavby podzemní dráhy, a zadala ministru dopravy Danu Ťokovi (ANO), aby do konce srpna vypracoval detailní rozbor financování projektu. Poté se vláda k otázce brněnského nádraží vrátí.
Premiér Andrej Babiš chce mít podle svých slov o investici za více než čtyřicet miliard dokonalý přehled. „Jedná se o obrovský výdaj. Chci mít detailnější přehled, do čeho se má investovat a jakým způsobem. Navíc se k tomu musí připočítat také dvacetimilardová investice do vysokorychlostních tratí,“ řekl Andrej Babiš na tiskové konferenci po zasedání vlády.
Ministerstvo dopravy se také zabývalo výtkami nákladních dopravců, podle nichž žádná studie zatím neřešila vzájemné fungování osobní a nákladní dopravy, a tudíž by odsun nádraží znamenal kapacitní problémy. Podle Ťoka bude řešení hledat v příštích měsících Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).
S odsunem nádraží dlouhodobě nesouhlasí výrazná většina občanů města Brna. Ve městě se v roce 2016 konalo místní referendum, ve kterém jednaosmdesát procent hlasujících podpořilo modernizaci nádraží v centru. Referendum ale nebylo právně závazné, protože se ho zúčastnila jen čtvrtina oprávněných voličů jihomoravské metropole.
Podle organizátorů referenda úterní rozhodnutí vlády nic neřeší, naopak způsobuje komplikace. „Vláda přešlapuje na místě, nepochopitelným způsobem pokračuje v přípravě stavby, která má velké množství komplikací a nejspíše se nikdy nepodaří uskutečnit. Politici jsou bezradní a dále odsouvají řešení zjevných problémů s rozvratem systému městské veřejné dopravy. Přitom při modernizaci nádraží v centru žádné komplikace s veřejnou dopravou nevzniknou,“ řekl Deníku Referendum Miroslav Patrik z Dětí Země.
Hollan chce metro
Proti rozhodnutí vlády protestuje náměstek primátora města Brna Matěj Hollan (Žít Brno). Vadí mu, že stát ignoroval podmínku města vystavět souběžně také severojižní kolejový diametr, tedy podzemní dráhu, která by měla pomoct dopravní obslužnosti brněnského centra.
V úterý proto na radě města Brna navrhl, aby magistrát požadoval po státu výstavbu takzvaného brněnského metra za každou cenu. Kvůli nepřítomnosti primátora Petra Vokřála (ANO) rada bod odložila a vrátí se k němu příští úterý.
„Náš názor je pořád stejný. Není možné, aby se brněnské nádraží modernizovalo bez souběžné realizace severojižního kolejového diametru. V opačném případě hrozí poškození veřejné dopravy,“ řekl Deníku Referendum Matěj Hollan. Jeho snahu podpořil také náměstek za KDU-ČSL Petr Hladík.
Naproti tomu náměstek primátora pro územní rozvoj Martin Ander (Strana zelených) Deníku Referendum řekl, že snaha Matěje Hollana je pouze tragikomickým bojem mezi špatnou a ještě horší variantou. „Brňané dlouhodobě chtějí nádraží v centru, nikoliv odsun s mlhavým příslibem diametru. Jestli to nepochopil Babiš, možná to dojde někomu, kdo přijde po něm,“ řekl Ander.
Vláda Andreje Babiše podle něj podpořila rozvrat veřejné dopravy v Brně. „Hrozí desítky let trvající provizorium, jaké si Brňané zažívají už od sedmdesátých let, kdy bylo odsunuto z okraje historického centra autobusové nádraží Zvonařka. Dodnes k němu slibovaná tramvajová trať nevede,“ uvedl v tiskové zprávě Ander.