Brno chce odsun nádraží, podmíněný stavbou podzemní veřejné dráhy
Radek KubalaVedení města Brna doporučilo odsunout nádraží za tří podmínek. Konkrétně chtějí rychlou stavbu severojižního kolejového diametru, státní financování a odmítnutí stavby takzvané nové městské třídy. Pro hlasovala celá koalice kromě Zelených.
Zastupitelé města Brna na úterním mimořádném jednání zastupitelstva podpořili odsun nádraží o necelý kilometr na jih, akceptují však i jednu z podvariant nádraží v centru. Usnesli se však, že realizace odsunuté varianty bude vázána třemi podmínkami: brzkou realizací funkční části severojižního kolejového diametru, odmítnutím stavby takzvané nové městské třídy a financováním obou projektů ze státního rozpočtu.
Právě první podmínka, tedy rychlé vybudování podzemní dráhy veřejné a železniční dopravy, vyvolala mezi zastupiteli rozkol. Návrh totiž navzdory očekávání podpořili zástupci Žít Brno a Pirátů, kteří se nejprve snažili prosadit variantu Petrov, tedy modernizaci nádraží v centru. Hlasovaly pro něj i ostatní strany v koalici, tedy ANO, KDU-ČSL a TOP 09 včetně opoziční KSČM.
„Poté, co nebyla přijatá námi preferovaná varianta, jsme se rozhodli podpořit kompromisní návrh. Za každou cenu jsme chtěli zabránit prosazení odsunuté varianty bez podmínek, což by mohlo způsobit rozvracení veřejné dopravy. Debata bude pokračovat dále a my budeme stále prosazovat nádraží v centru. Nyní budeme čekat na vyjádření státu k našemu stanovisku,“ řekl novinářům Matěj Hollan z Žít Brno.
Projekt severojižního kolejového diametru není podle Hollana dosud připraven, proto v případě, že stát přistoupí na podmínky města, nebude možné začít stavět nádraží u řeky v roce 2020, jak slibovali podporovatelé odsunu.
Představitelé opoziční ČSSD a ODS se při hlasování zdrželi. Proti návrhu byli pouze zástupci Zelených. „My své názory neměníme, dlouhodobě podporujeme nádraží v centru a není představitelné, že bychom hlasovali jinak. Nádraží v centru je ekonomicky výhodnější a lepší pro obyvatele Brna,“ řekla Deníku Referendum Jana Drápalová ze Strany zelených.
ODS a ČSSD kritizovaly zejména způsob, jakým koaliční strany návrh prosadily. „Nechápu, proč byl návrh na včerejším jednání rady změněn a my jsme o tom byli informováni až dnes. Nesouhlasíme s podmínkami, které jsou v návrhu usnesení uvedeny. Stát nepochopí, co tím chceme říct. Jediným důvodem pro usnesení je fakt, že si ANO nepřeje odchod Žít Brna z koalice,“ uvedl při debatě zastupitel za ODS Robert Kerndl.
Právě kvůli pozdní změně návrhu Rady města se jednání protáhlo až do sedmé hodiny večerní, jelikož zastupitelské kluby ve dvouhodinové přestávce v zákulisí projednávaly nový návrh. O poloze nádraží má do léta definitivně rozhodnout vláda prostřednictvím ministerstva dopravy, hlas Brna je však v celé debatě zásadní.
Účast veřejnosti
Jednání se zúčastnily desítky lidí, kteří prostřednictvím transparentů dávali najevo své názory na řešení modernizace hlavního nádraží. Kvůli enormnímu zájmu lidí se debata s veřejností protáhla na téměř dvě hodiny. Vystoupili zástupci koalice Občané pro nádraží v centru, Spolku Brno+, krajští zastupitelé či nezávislí občané.
Většina projevů podpořila modernizaci nádraží v centru, podpora pro odsunutou variantu se objevovala ojediněle a nejčastěji od zástupců Spolku Brno+, kteří odsun prosazují dlouhodobě. Co do počtu nádraží v centru podpořilo čtyřiadvacet lidí, pro odsun mluvilo devět lidí.
„Roky se nám tvrdilo, že není možné modernizovat nádraží v centru. Nyní, když studie proveditelnosti prokázala opak a veřejnost jasně stojí za nádražím v centru, chcete jej stejně odsunout. Odsun nádraží je novým Vítězným únorem brněnské garnitury,“ řekl při svém projevu architekt Josef Myslivec.
Ve svých projevech zástupci veřejnosti zmiňovali výsledky posledních dvou výzkumů veřejného mínění, podle kterých obyvatelé Brna i dojíždějící podporují modernizaci nádraží v centru. Ve městě se v roce 2016 konalo místní referendum, ve kterém jednaosmdesát procent hlasujících podpořilo modernizaci nádraží v centru. Referendum nebylo právně závazné, protože se ho zúčastnila asi jen čtvrtina obyvatel jihomoravské metropole.
Jedna z variant B se může začít stavět ještě bez nového územního plánu, tedy ve stejné době jako varianta A-Řeka.
A kolejový diametr ve var. Petrov má o jednu podzemní stanici míň a podstatně kratší tunel. Je tak reálné, že jeho jižní, železniční část bude financovat stát.
Existuje tak způsob, jak se může Brno dostat k optimálnímu řešení veřejné dopravy i přes včerejší hlasování jeho zastupitelů proti většinovému názoru veřejnosti.