Brno chce odsun nádraží, podmíněný stavbou podzemní veřejné dráhy

Radek Kubala

Vedení města Brna doporučilo odsunout nádraží za tří podmínek. Konkrétně chtějí rychlou stavbu severojižního kolejového diametru, státní financování a odmítnutí stavby takzvané nové městské třídy. Pro hlasovala celá koalice kromě Zelených.

Zastupitelé města Brna na úterním mimořádném jednání zastupitelstva podpořili odsun nádraží o necelý kilometr na jih, akceptují však i jednu z podvariant nádraží v centru. Usnesli se však, že realizace odsunuté varianty bude vázána třemi podmínkami: brzkou realizací funkční části severojižního kolejového diametru, odmítnutím stavby takzvané nové městské třídy a financováním obou projektů ze státního rozpočtu.

Právě první podmínka, tedy rychlé vybudování podzemní dráhy veřejné a železniční dopravy, vyvolala mezi zastupiteli rozkol. Návrh totiž navzdory očekávání podpořili zástupci Žít Brno a Pirátů, kteří se nejprve snažili prosadit variantu Petrov, tedy modernizaci nádraží v centru. Hlasovaly pro něj i ostatní strany v koalici, tedy ANO, KDU-ČSL a TOP 09 včetně opoziční KSČM.

„Poté, co nebyla přijatá námi preferovaná varianta, jsme se rozhodli podpořit kompromisní návrh. Za každou cenu jsme chtěli zabránit prosazení odsunuté varianty bez podmínek, což by mohlo způsobit rozvracení veřejné dopravy. Debata bude pokračovat dále a my budeme stále prosazovat nádraží v centru. Nyní budeme čekat na vyjádření státu k našemu stanovisku,“ řekl novinářům Matěj Hollan z Žít Brno.

×
Diskuse
JK
February 28, 2018 v 15.38
Diametr je reálný ve variantě Petrov
Je dobře, že M. Hollan bude nadále podporovat variantu s nádražím Petrov. Existuje totiž jeho technické řešení, které pro zaústění VRT nevyžaduje podzemní nástupiště s tunelem pod centrem ani dlouhodobé dopravní výluky ani zbourání OD Tesco. Protože toto řešení nebude dražší než var. B, která je ekonomicky proveditelná, nebude třeba pro něj zpracovávat nová hodnocení proveditelnosti.
Jedna z variant B se může začít stavět ještě bez nového územního plánu, tedy ve stejné době jako varianta A-Řeka.
A kolejový diametr ve var. Petrov má o jednu podzemní stanici míň a podstatně kratší tunel. Je tak reálné, že jeho jižní, železniční část bude financovat stát.
Existuje tak způsob, jak se může Brno dostat k optimálnímu řešení veřejné dopravy i přes včerejší hlasování jeho zastupitelů proti většinovému názoru veřejnosti.