Vokřál požaduje odstoupení Hollana, podle Žít Brno za to může spor o nádraží

Radek Kubala

Primátor města Brna Petr Vokřál požaduje odstoupení náměstka pro dopravu Matěje Hollana, počítá s ním však v jiném resortu. Hnutí Žít Brno za primátorovými kroky vidí rozdílné názory na modernizaci brněnského nádraží.

Brněnskou politikou od nedělního večera hýbe spor mezi primátorem Petrem Vokřálem (ANO) a náměstkem pro dopravu Matějem Hollanem (Žít Brno). Primátor na facebooku vyzval Hollana, aby se vzdal řízení resortu. A doplnil k tomu, že je s prací náměstka pro dopravu dlouhodobě nespokojený.

Vokřál byl podle svých slov od začátku proti tomu, aby Hollan řídil brněnskou dopravu, nicméně podlehl tlaku koaličních partnerů. Zároveň Deníku Referendum sdělil, že s Hollanem počítá v jiném resortu, kde může využít svůj potenciál.

„Důvodem je nezvládnutí této oblasti, například přešlapování na místě v rámci rezidentního parkování a dalších brněnských dopravních projektech, které nefungují podle mých představ. Věřím, že je Matěj Hollan schopen sebereflexe a nadále se bude nadále věnovat oblastem, které jsou jeho parketa, a kde k jeho práci nemám výhrad,“ uvedl na svém facebookovém profilu Petr Vokřál.

Pondělní jednání zatím nepřineslo žádný konkrétní výsledek. Podle primátora však obě strany nejednají pouze o dopravě, ale obecně o budoucnosti brněnské koalice tvořené politickými hnutími ANO a Žít Brno a TOP 09, Stranou zelených a KDU-ČSL. V jednání budou všechny strany pokračovat i během pondělního odpoledne.

Podle Hollana za snahou primátora o jeho odvolání stojí rozdílné názory na modernizaci brněnského vlakového nádraží, které chce politické hnutí ANO přesunout o necelý kilometr na jih k řece, zatímco politické hnutí Žít Brno požaduje modernizaci v centru.

„Rezidentní parkování je zástupný důvod. Primátor ví, co vše se díky nám v oblasti dopravy dělá, a nikdy nebyla od něj, ani ze strany jeho hnutí zmíněna jakákoliv věcná výtka k naší činnosti. Skutečné důvody k odebrání dopravy jsou dle všeho spojeny s otázkou modernizace brněnského nádraží,“ uvedl v tiskové zprávě Matěj Hollan.

Debata o nádraží

Celou debatu primátor zahájil den před klíčovým jednáním zastupitelstva města, které bude v úterý na mimořádném jednání dávat doporučení, kde se má nádraží modernizovat. Podle vyjádření do médií budou pro odsun nádraží hlasovat zastupitelé ANO, ČSSD, KDU-ČSL, KSČM, ODS i TOP 09. Modernizaci nádraží v centru prosazuje Strana zelených a Žít Brno.

„Jasně říkáme, že je pro Brno dopravně a ekonomicky daleko lepší a méně rizikové modernizovat nádraží v centru. Tato varianta vyšla také daleko lépe po ekonomické stránce, jak plyne ze studie proveditelnosti,“ dodal v tiskové zprávě Matěj Hollan.

Zastánci odsunu naopak zmiňují hrozbu rozkopání centra města při opravách dnešního hlavního nádraží, nižší investiční náklady pro odsunutou variantu a možnost začít stavět dříve. „Je třeba začít stavět co nejdříve. Pokud možno za peníze z Evropské unie. Uvolní se tím konečně rozvoj města směrem na jih, což se kvůli poloze a diskusím od roku 1928 dosud nepodařilo,“ řekl Petr Vokřál deníku Blesk. 

O poloze nádraží definitivně rozhodne vláda, která bude cestou ministerstva dopravy hlavním investorem celé stavby. Podle dřívějších vyjádření ministerstva bude vláda prosazovat variantu, kterou doporučí brněnská radnice. Ministr dopravy Dan Ťok však v minulém týdnu naznačil, že dává přednost odsunu nádraží.

Ve městě se v roce 2016 konalo místní referendum, ve kterém jednaosmdesát procent hlasujících podpořilo modernizaci nádraží v centru. Referendum nebylo právně závazné, protože se ho zúčastnila asi jen čtvrtina obyvatel jihomoravské metropole. Podporu pro nádraží v centru potvrdily i dva nezávislé průzkumy veřejného mínění, které novináři zveřejnili v minulém týdnu.

    Diskuse
    FT
    February 26, 2018 v 18.48
    Už si v Brně zřídil Tonda Blaník expozituru, nebo sem jenom dojíždí Žížala na otočku?