Obyvatelé Brna i dojíždějící chtějí nádraží v centru. Ťok preferuje odsun
Radek KubalaDva nezávislé průzkumy veřejného mínění potvrdily, že většina obyvatel Brna i dojíždějících za prací si přeje zachovat vlakové nádraží v centru města. Politici jej však chtějí přesunout, pro odsun se vyjádřil i ministr dopravy Dan Ťok.
Lidé žijící v Brně, stejně jako ti, kteří do města dojíždějí za prací, chtějí zachovat brněnské vlakové nádraží v centru. Potvrdily to nezávisle na sobě dva průzkumy veřejného mínění, které si nechalo zpracovat město a Svaz cestujících ve veřejné dopravě. Politici však i přes většinový názor veřejnosti chtějí nádraží přesunout o necelý kilometr na jih.
Šedesát čtyři procent dotázaných se v průzkumu uspořádaném městem vyjádřilo, že je pro ně přijatelná přestavba nádraží pod katedrálou svatého Petra a Pavla, takzvaně pod Petrovem, tedy na dohled od současné polohy. Varianta „Řeka“ — tedy odsun nádraží — je přijatelná pro devětačtyřicet procent dotázaných, naprosto ji odmítá téměř čtyřicet procent z nich.
V průzkumu odpovídalo 995 lidí starších osmnácti let, kteří žijí trvale nebo převážně v Brně. Podle většiny z nich je nádraží v centru výhodnější proto, že leží v srdci města a je dobře dostupné hromadnou dopravou. Na variantě „Řeka“ jim nejvíc vadí dlouhá vzdálenost od centra. Příznivci odsunutého nádraží vyzdvihují, že bude nové, moderní a prostornější.
Ještě výrazněji se nádraží v centru zastávají lidé, kteří do Brna dojíždějí denně za prací. Podle průzkumu Svazu cestujících ve veřejné dopravě variantu „Petrov“ podporuje až osmasedmdesát procent dotázaných, odsun nádraží pouhých deset procent. Na dotazy odpovídalo 644 cestujících starších patnácti let v šestatřiceti vlakových spojích jedoucích do nebo z Brna ve všední dny.
„Je zarážející, že ministerstvo dopravy, Správa železniční dopravní cesty i politici v Jihomoravské kraji řeší budoucnost železničního uzlu v Brně velmi intenzivně již více než patnáct let a do této chvíle se cestujících nikdo na názor neptal. Přitom právě na cestující bude mít finální podoba nádraží největší dopad,“ uvedl v tiskové zprávě člen prezidia svazu Miloslav Zítka.
Dlouhodobou podporu lidí pro nádraží v centru potvrdily i výsledky referenda, které se konalo v roce 2016 a v němž jednaosmdesát procent hlasujících podpořilo modernizaci nádraží v centru. Referendum nebylo právně závazné, protože se ho zúčastnila asi jen čtvrtina obyvatel jihomoravské metropole.
Ťok preferuje odsun
Politici navzdory názorům obyvatel města i cestujících preferují odsun nádraží. Variantu „Řeka“ doporučili v polovině ledna zastupitelé Jihomoravského kraje. Před týdnem se stejným způsobem vyjádřili i zastupitelé Brna-střed. Rozhodující a nejdůležitější poradní hlas bude mít samotné město — otázku nádraží bude řešit na mimořádném jednání zastupitelstva 27. února odpoledne.
Podle vyjádření politiků do médií však většina zastupitelů rovněž podporuje odsun nádraží. K poloze brněnského nádraží se vyjádřil i ministr dopravy Dan Ťok, který rovněž preferuje odsun nádraží k řece Svratce. Přitom právě ministerstvo bude hlavním investorem a o stavbě definitivně rozhodne ještě před začátkem léta vláda.
„Bez modernizace se Brno dostane do nepříjemné situace, kdy by ho mohly minout vysokorychlostní tratě. Odsunutá varianta je z mého pohledu ekonomičtější. Ale ať už dopadne rozhodnutí jakkoli, peníze se ve státním rozpočtu najdou nezávisle na tom, kdy se začne a jakou podporu stihneme získat z Evropské unie,“ řekl při své návštěvě Brna Daniel Ťok.