Velvyslanec a jeho přátelé

Filip Outrata

Americký velvyslanec v Izraeli sponzoroval extremistické osadnické skupiny, ambasáda v Jeruzalémě se nachází z větší části na zkonfiskované palestinské půdě. Trumpova administrativa svým počínáním hraje do karet radikálům na obou stranách.

Několik dní před plánovaným otevřením americké ambasády v západním Jeruzalémě proběhla médii zpráva, že současný americký velvyslanec v Izraeli David Friedman financoval v čele své neziskové organizace extremistickou židovskou skupinu vedenou na seznamu teroristických organizací.

Insolvenční právník Friedman stál v čele sdružení Američtí přátelé Ješivy Bejt El (American Friends of Bet El Yeshiva Center) v letech 2011—2017. V roce 2013 věnovala jeho organizace 48 tisíc šekelů (okolo 12 tisíc amerických dolarů) nadaci Komemijut, spojené s izraelskou krajní pravicí a odvozující se od militantního extremistického rabína a bývalého poslance Meira Kahaneho, zavražděného v roce 1990.

Zprávu zveřejnila nedávno založená izraelská nezisková organizace Demokratický blok, zaměřující se na činnost krajně pravicových seskupení v zemi. Podle izraelského listu Haarec bylo darů mezi lety 2008 a 2013 dokonce více, v celkové výši kolem 100 tisíc USD. 

Současný představitel Komemijutu Mussa Cohen nejprve totožnost své stejnojmenné organizace s tou, která je od 90. let vedena na seznamu teroristických skupin, potvrdil, po několika dnech ale vlastní tvrzení popřel s tím, že rozhovor, který s ním vedla mezinárodní tisková agentura JTA (Jewish Telegraphic Agency), byl v „lámané hebrejštině“, a výsledek byl proto zkreslený a zavádějící.

V roce 2013 věnovala Friedmanova organizace peníze nadaci Komemijut, spojené s izraelskou krajní pravicí. Foto WMC

Současná Komemijut (slovo znamenající „suverenita“, ale také „povstání“) nemá prý se starší organizací Meira Kahaneho nic společného, byla založena rok po stažení izraelských osadníků z Gazy (2005) a jejím cílem bylo od počátku zabránit stahování osadníků ze Západního břehu. Stejnojmenná teroristická organizace je považovaná za pokračování Kahaneho militatní strany Kach a je vedena v seznamech teroristických uskupení ve Spojených státech i Kanadě.

Ať tak či onak, Komemijut vedená Mussou Cohenem má blízko k nejradikálnějším skupinám a osobnostem izraelské krajní pravice, jako je poslanec strany Židovský domov Becal'el Smotrič nebo vlivný radikální rabín ze Západního břehu Dov Lior, k jehož charakteristice zcela postačí to, že označil masového vraha z mešity v Hebronu Barucha Goldsteina za „svatějšího než všichni mučedníci holocaustu“ https://www.haaretz.com/1.5024582.

David Friedman v mládí studoval v ješivě v osadě Bejt El na Západním břehu severně od Jeruzaléma a jeho pozdější charitativní činnost se zaměřovala v první řadě na podporu této osady, založené na soukromé palestinské půdě zabrané izraelským státem v roce 1977. Příchylnost Davida Friedmana k Bejt Elu má rodinné kořeny, jeho otec Morris Friedman patřil k hlavním podporovatelům osady od jejího vzniku.

Jedním z hlavních cílů Friedmanem vedené organizace byl vždy odpor proti dvojstátnímu řešení a vzniku palestinského státu. Tedy proti politice oficiálně dodnes zastávané Spojenými státy, jejichž velvyslancem v Izraeli se David Friedman stal ihned po nástupu Donalda Trumpa v roce 2017. Friedman byl důležitou postavou Trumpovy kampaně a jedním z jeho sponzorů. Zaměřoval se na to, aby byl konečně naplněn předvolební příslib všech posledních amerických prezidentů počínaje Billem Clintonem, totiž uznání Jeruzaléma jako hlavního města Izraele zpečetěné přenesením americké ambasády z Tel Avivu do Jeruzaléma.

To se nakonec skutečně podařilo. Velvyslanec Friedman dnes tvrdí, že tento krok ve skutečnosti Palestincům pomůže, protože odstraní jejich nerealistické „veto“, tedy požadavek na hlavní město palestinského státu ve východní části Jeruzaléma, a tak uvolní cestu pro reálně dosažitelné cíle. Protože i Palestinci podle něj mají své „legitimní zájmy a cíle“. Jaké to jsou, však David Friedman neupřesnil. 

Na Palestince nebrat ohledy. Ani symbolické

Palestinský opoziční politik Mustafa Barghútí připomíná, že dnešní americká ambasáda v Jeruzalémě stojí zčásti na soukromé palestinské půdě, zkonfiskované izraelským státem v rozporu s mezinárodním právem. Podle detailního rozboru předního palestinského historika Walída Chalídího z přelomu let 1999/2000 se celých 70,52 procent rozlohy areálu nachází na půdě zabrané palestinským uprchlíkům. Na tento fakt byla už v roce 1999 dopisem upozorněna americká administrativa včetně tehdejší ministryně zahraničí Madeleine Albrightové, ale bez odezvy.

Neméně výmluvné je načasování přenesení ambasády den před připomínkou Nakby, „katastrofy“, kdy Palestinci vzpomínají na statisíce vyhnaných ze svých domovů při vzniku Izraele. Celkem jasně se ukazuje, že Trumpova administrativa nebude nadále brát na Palestince žádné ohledy, dokonce ani symbolické. To může být pozitivní snad jen z toho pohledu, že Spojené státy definitivně ztratí možnost hrát nějakou pozitivní roli v blízkovýchodním mírovém procesu a tato role bude volná pro někoho jiného. Je ale otázka, jestli se jí vůbec někdo chopí.

Tím někým by mohla být Evropská unie, která si zachovává od trumpovské pistolnické politiky odstup. Na slavnostní otevření ambasády dorazili zástupci pouhých čtyř zemí — Maďarska, Rakouska, Rumunska a (jak se dalo čekat) České republiky. Ta se zatím zřejmě Spojené státy následovat nechystá, při této slavnosti ovšem nemohla chybět, je přece předním přítelem Izraele. Jen lze pochybovat o tom, zda toto přátelství obnáší i schopnost říci příteli někdy něco kritického, jak onehdy vysvětloval Karel Schwarzenberg.

Krvavá lázeň na hranicích Pásma Gazy jako pozadí slavnostního ceremoniálu přenesení ambasády je nejnázornějším možným potvrzením toho, že Izrael bude nadále sázet na neústupnou tvrdost a sílu, zatímco Palestincům bude zbývat volba mezi bezvýchodným násilím a stejně bezvýchodnými nenásilnými prostředky. Politický vývoj v Izraeli stejně jako Trumpova administrativa hraje do karet radikálům, lze tedy očekávat další příliv židovských osadníků na území Západního břehu a jejich další radikalizaci. Na palestinské straně se dá předpokládat odpovídající vývoj.

Naplní se tak nakonec zřejmě i další z cílů Davida Friedmana a jemu podobných, totiž definitivní smrt dvojstátního řešení. Výsledný jediný stát však velmi pravděpodobně nebude demokratickým státem Izraelců a Palestinců, jak o něm sní někteří zastánci míru ve Svaté zemi, ale spíše bude nakonec i mezinárodně uznán jako stát apartheidu, jak již delší čas mnozí upozorňují. Vývoj, zdá se, k tomu celkem neodvratně směřuje.

    Diskuse
    Srdečně zdravím pane Outrato.
    Velice silně pochybuji, že by EU v tomto mohla sehrát jnějakou významnější roli. Je zcela mimo realitu.

    Navíc věci už se daly do pohybu
    To nebylo jen tak nějaké prohlášení politiků, aby řeč nestála. Už se to pohnulo........

    Na Rijád lítají rakety a po Sýrii pochodují bagančata Kuds...
    Sunnitské monarchie ze Zálivu se bojí jako nikdy. A tak se zrodilo spojenectví s mocným nepřítelem - s Izraelem. Jsem přesvědčený, že již bylo ze strany sunnitů tajně potvrzeno právo Izraele na existenci.

    To neznamená nic jiného, než že se obyvatelé Gazy už nikdy nebudou moci vrátit na místa, kde žili jejich předkové.
    Právo na návrat je stejně cesta nikam. Tam, kde by měl být konec, na který by se dalo navázat, už je úplně jiný svět. Minulost spláchla pěna dní. Zní to tvrdě, ale zkusme si představit, co by znamenalo otevření hranic a uskutečnění toho práva na návrat pro dva miliony lidí z Gazy. Tam, kam by přišli, by vypukla válka.
    Nebo ne?

    Třeba Palestina vznikne, ale trošičku někde jinde?
    Tereza Spencerová si všimla:

    http://literarky.cz/blogy/tereza-spencerova/24571-gaza-na-sinaji-zmizi-historicka-palestina-z-map

    Ano, zní to dost šíleně.

    Ale jestli se z Gazou nic neudělá, začne tam už brzy skutečné peklo....a Sinaj je jediný směr...
    Chce to ovšem ropné peníze.
    Ale zdá se, že by se mohly najít.
    -------------------------------------

    A mimochodem -- masakr na hranicích Gazy je strašný.
    Nicméně každý voják při pohledu na hořící pneumatiky musel zpozornět. Kouřová clona je stará bojová pomůcka, vhodná pro překonání otevřeného prostranství pod palbou nepřítele.

    Kterým směrem byste řekli, že leží Izrael?
    Směrem vpravo a ti lidé utíkají před střelbou?
    http://img30.rajce.idnes.cz/d3002/14/14841/14841371_a6ef7f1bb2b9a4a3be0a4d14517c27e8/images/2018-05-16_132642.jpg?ver=2

    Ten smrad ze stovek hořících pneumatik, pokud jste ho zažili, nezapomenete. Zažere se do vás navždy.

    Izrael musel ukázat, že neustoupí, že se nevzdá, že bude i zabíjet...
    ----------------------------------------

    Ach ten Blízký východ,,,,,,,,,,,,,,,, magický,,,,,,,,,,,,,,,,,, vražedný,,,,,,,,,,,,,,,,, bolavý,,,,,,,,,,,

    -------------------------------------
    Všiml jste si, že Netanjahu stál na vojenské přehlídce vedle Putina se svatojiřskou stužkou na klopě?
    ZJ
    May 16, 2018 v 21.44
    Friedman a další
    K Friedmanovi a ambasádě jsem něco napsal před rokem:

    Novým ambasadorem USA v Izraeli je od května právník David Friedman, který vede finanční fond na podporu osady Beit El u Ramalláhu, vlastní dům v jeruzalémské čtvrti Talbiyeh, z které byli po roce 1948 vyhnáni Palestinci, a dlouhodobě podporuje extremistické osadníky z Ateret Cohanim. „Mírový proces“ tak bude zaštiťovat člověk, jenž si nepřeje vznik palestinského státu a je spojen s lidmi, kteří chtějí anektovat palestinská území a zbořit Al-Aksu na Chrámové hoře.

    Proti jmenování Davida Friedmana novým ambasadorem v Izraeli se zvedla vlna kritiky i v samotných USA. Svůj nesouhlas vyjádřili jak někteří kongresmani a občansko-právní organizace, tak i židovské, ale i proizraelské organizace, které vidí v pravděpodobném zhoršení vztahů s Palestinci ohrožení Izraele. Pět bývalých amerických ambasadorů v Izraeli podepsalo dopis proti jeho jmenování. Friedman veškerou kritiku arogantně odrážel, přičemž zvláštní pocty se dostalo kritikům z řad proizraelské organizace J Street, které nový diplomat označil za „horší než kápa v nacistických lágrech“.

    http://denikreferendum.cz/clanek/25315-co-by-se-mohlo-stat-po-presunu-americke-ambasady-do-jeruzalema

    A ono se to mezitím stalo.
    ZJ
    May 16, 2018 v 22.15
    nesmysly kolem Gazy šířené
    Jeden si říká, jestli je šíření nesmyslů kolem Gazy nevědomé či záměrné:

    - pokud je "právo na návrat stejně cesta nikam", tak by se měl pan Morbicer snažit, aby to bylo slyšet hlavně v Izraeli. Pokud tedy nechce třídit lidi na ty s právem na návrat a na ty bez práva na návrat na základě rasového původu. Na ty, kteří v Palestině/Izraeli nikdy nebyli, ale kteří "mají právo na návrat" a na ty, kterým ještě cinkají klíče od jejich ukradených domů, ale kteří právo na návrat z nějakého důvodu nemají. A pane Morbicere, bible v tom není právním zdrojem zrovna užitečným.

    - co by se asi tak stalo, kdyby se Palestinci, kteří jsou i nadále vyhánění do Gazy, vrátili - och ta hrůza - zpět domů? No jistě, že by se stal terorismus, přičemž palestinské děti jsou v tom obzvláště záludné. Pokud je území Izraele obydleno sotva ze své pětiny, místa je zde pro každého dost, to spíše vůle chybí. A překážkou jest hlavně etnocentrické pojetí izraelského státu, určené jen pro někoho

    - a ta kouřová clona, co chudáky izraelské ostřelovače štípe do očí. Nezapomenete na to navždy! Vždyť ti ubozí nemohou ani na ty civilisty pořádně zamířit, natož je správně odstřelit, jak si nedávno stěžoval jeden izraelský voják v případě menších těl dětí

    A pak ty básně, och ta poezie neklidná a ...rvoucí.... a Blízký východ...vražedný ...magický .... ach tak bolestný...
    FO
    May 16, 2018 v 23.18
    Pane Morbicere,
    také jsem ohledně možnosti EU hrát nějakou podstatnou a pozitivní roli skeptický. Bylo to spíš takové přání. Doufám aspoň, že EU bude nadále posílat do Palestiny peníze.

    Ten případný projekt na Sinaji je zajímavý, ale je tam podle mě hodně neznámých a celé je to v hypotetické rovině. Pochybuji o tom, že by jakýkoli egyptský představitel na to obětoval část vlastního území. Ale možné je ledacos. Kdyby se tam podařilo postavit aspoň tu elektrárnu, bylo by to určitě dobré.

    S Netanjahuem vedle Putina je to hezká ukázka toho, že je dobré mít víc želízek v ohni. Trump je eso, ale nejlepší je mít v rukávu ještě něco...

    Takže asi tak. Bolavé to je, ovšem nikoli pro nás, co o tom jen z různých stran rozumujeme...


    FO
    May 16, 2018 v 23.22
    Z. Jehličkovi
    V té ostentativnost, s jakou Trump ignoruje jakoukoli kritiku, je něco působivého. Podle mě je to tím, že on americké židovské hlasy vlastně nepotřebuje, protože stejně volí většinou demokraty a "jeho" evangelikálové mají trochu jiná měřítka. U nich ta arogance naopak skvěle zabírá.
    IH
    May 16, 2018 v 23.30
    Netanjahu, lídr z tohoto našeho světa
    Návrat (potomků) vyhnaných Palestinců do míst, kde původně žili, je podobně nereálným snem (plánem, snahou) jako Řeků do Smyrny. Nějak tak jsem to kdysi zde napsal. Proti němu je přesídlení Němců původem ze Sudet zpět do jejich původní otčiny celkem bezproblémový.

    Politika Izraele je ovšem poplatná změněnému světu. Počítám v to Trumpa i Putina, změny v Sýrii apod. Židé dokázali v minulosti mnohé, ale také brali (ne doslova!), co bylo k mání (Staronová synagoga v cisterciáckém stylu i četné synagogy v maurském o tom svědčí). Mizivá šance, že Izrael bude avantgardou lepšího světa dávno skončila. I zásluhou světa...

    Mrtví Palestinci svědčí nejen o cynismu Hamasu, ale také Izraelců. Chtěli zlomit nepokoje v zárodku, a příliš si to usnadnili. Zapalovaní pneumatik lze z různých důvodů odmítat, ostrou střelbu do zuřících skupin, neschopných prolomit hraniční linii, je však namístě odsoudit. Zvláště, když je "exportem" vyspělé a uspořádané společnosti. Jde, žel, o počin silně blízkovýchodní. Dokládá, že idealismus "nefrčí" a že převyšovat okolí příliš dlouho nelze příliš mnoho.
    ZJ
    May 17, 2018 v 0.09
    pořád dokola
    Návratem vyhnaných Palestinců do svých domovů je Izrael vázán již od svého přijetí do OSN, a zatím mu tento závazek neodpáraly ani USA. Historizovat Smyrnou je sice možné, ale ahistorické a bezpředmětné. Stejně jako mínění Izraele, že návrat neumožní.

    Pokud za "avantgardu lepšího světa" považujeme etnické čistky, pak by se nám avantgardisté moc nepoděkovali. Ne, Izrael opravdu není avantgardou tohoto světa, ani nikdy nebyl. Někdy se dokonce zdá, že není ani z tohoto světa vyžadovaného práva.

    O "cynismu Hamásu" se sice vedou pěkné povídačky, ale ten užitečný strašák Hamás má v Nejvyšší národní komisi pro pochod za návrat, který demonstrativní akce pořádal, z 15 členů celého jednoho člověka. Takže jakýpak Hamás?

    A jaképak izraelské hranice? Ví snad tady někdo, kde má Izrael hranice? Na Západním břehu, v Jeruzalému či v Gaze? Žádné nemá, neboť chce Palestinu zabrat celou. V Gaze je jen buffer zone, která zasahuje hluboko do pásma a kde si izraelská okupace zkouší své nové zbraně, nad Gazou je nebe prosyceno skutečnými raketami, slzným plynem a někdy i bílým fosforem (pokud už chceme mluvit o hrůzách štiplavého kouře), a moře Gazy je kontaminováno splaškami, neboť i tu čističku jim bylo třeba zničit. Navíc tam izraelští hrdinové pravidelně střílí do palestinských rybářů.

    Takže kde jsou ty hranice, na které by mohl útočit Hamás?



    IH
    May 17, 2018 v 0.44
    Světové trumpoty
    Když D. Trump zvítězil v prezidentském klání v USA, velmi mě to rozladilo. I dnes si myslím, že není na výši své funkce ani jí hoden a že do světa "vysílá signály" vesměs nedobré.

    Zároveň však to, co jsem napsal výše o Izraeli, platí do určité míry i o USA. B. Obama nedosáhl za svá dvě funkční období ve světě mnoho. Skoro by se zdálo, že čelil komplotu reálného světa: takového premianta s Nobelovkou přibalenou na cestu na Divoký západ (Země je kulatá) nebudeme příliš brát, není naší krevní skupiny.

    Nevím, s jakým skóre skončí v Bílém domě Obamův nástupce. Nelze však vyloučit, že, trochu paradoxně, s lepším. Aspoň co se týče zahraniční politiky. První vlaštovkou by mohla být Severní Korea. Média se předhánějí ve spekulacích, co přimělo Kima k politickému obratu: Je však nasnadě, že z jeho pohledu šlo o podobné vyčkávání na příhodný okamžik, jaké znají obchodníci na burze nebo třeba státy, které přijímaly euro. Jen stafáž je jiná, orientálně despotická. Ostatně, proč by měl vládce KLDR chtít starý režim? (O Marxovi by nám nejspíš v našich diskusích kdoví kolik neřekl.) Zato se mu asi líbí mrakodrapy, třeba i ty v Singapuru, určitě ty v Pchjongjangu. Jak je rozmnožit a uchovat vládu pro svou rodinu?

    Mladý Kim si možná porozumí spíš s Trumpem než by tomu bylo s Clintonovou. Také Trump by asi neměl o Kimovi lepší mínění, kdyby stopl raketové zkoušky o rok dřív. Vždyť i kluci se stanou leckdy většími kamarády, když se předtím spolu trochu popasují (než když znají jen komlimenty). A média, která plašila lidi válkou na spadnutí? Inu, je to jejich práce.

    Tahle diskuse je ovšem o Izraeli. Dosáhne Trump něčeho podstatného i v tomto letitém a zapeklitém konfliktu? Zcela vyloučeno to není. Prubířský kámen diplomacie je třeba náležitě roztancovat, byť to vypadá nebezpečně. Že to pak bude hodně vzdálené představám Palestinců i představám našim? Samozřejmě. Neměli však Palestinci dostatek času za vícera amerických prezidentů? Nakonec třeba i je dostane do nějakého pohybu teprve dynamika politických změn, jejichž aktéři jsou aspoň poněkud z "jednoho masa", tedy žádní idealisté a svatoušci. Protože idealistovi a spravedlivému správci může zhatit jejich ušlechtilé tažení i jen málo (lokálních) zlobrů, zatímco ovládnou-li pole, slušňáci jim půjdou z očí (a sejdou z obecné mysli).
    ZJ
    May 17, 2018 v 8.30
    BDS!
    Koho dnes zajímá Trump, chtělo by se napsat. Když se stal ten pán americkým prezidentem, po jistém šoku přišlo ujišťování, že do světa přece nepůjde, když nezná ani mapu. A zaměří se spíše na děvčata doma. V tom smyslu se i věřilo, že pokud už se na Blízký východ vydá, může se svou rozložitou figurou přinést i něco nového do Izraele/Palestiny a nějak rozhýbat ten "zamrzlý mír" toho "letitého konfliktu".

    Rok se s rokem sešel, a jsme v situaci, kdy Trump vytáhl do světa, aby na přání svých křesťanskosionistických přátel utilitárně uznat Jeruzalém za hlavní město Izraele (v rozporu s mezinárodním právem). USA tak přišly o už tak pochybnou roli mediátora v oblasti a alespoň jasně ukázaly, kde celou doby stály. A jelikož jsou dnes USA spíše v chomoutu Izraele, než naopak, Trump ochotně pro Netanjahua vypověděl i jadernou smlouvu s Íránem, základ to Obamovy reálpolitiky v oblasti. Čímž Blízký východ jen posunul do další nejistoty, ve které si Izrael může nerušeně zabírat další části Palestiny a vyhánět odtud další místní Palestince. Diví se snad dnes někdo Severní Koreji, že nemá důvod věřit na americká jednání, natož na závěry z nich plynoucí?

    Palestinci samozřejmě žádného času na rozhodování neměli, svět mudruje a Palestina se umenšuje. Co však zabírá nehledě na představy o charakterech "světových lídrů", je solidarita projevená v kampaních bojkotu, stažení investic a sankcí (BDS). O tom, že zabírá a je účinná svědčí neustálý nárůst jejich podpory, hysterické reakce Izraele a USA, kde se ohýbá právo, aby se tyto kampaně postihly a kde je snaha jejich aktéry kriminalizovat. Každý zpěvák, každý akademik, každá škola, pracoviště, festival či odbory, které se odmítají podílet na propagaci izraelského rasismu jsou tak silnější výpovědí a mají v důsledku větší dopad, než "čekání na Trumpa".
    May 18, 2018 v 7.16
    BDS nezabírá a není účinná - panu Jehličkovi
    Na politiku Izraele neměla nikdy žádný vliv. Izrael vždy dělal to, co chtěl a ze zahraničí se nenechal ovlivnit. Na to, co si myslí EU, Izrael kašle úplně a i vliv USA je omezený, Izrael více ovlivňuje USA než naopak.
    PK
    May 18, 2018 v 8.03
    Přiznám se, že na ty, kteří mají silný názor,
    si já sám ten svůj dělám často na základě "nenápadných" vedlejších poznámek jako
    "USA ukázaly, kde celou dobu stály", nebo
    "diví se snad dnes někdo Severní Koreji".
    PK
    May 18, 2018 v 8.18
    Jinak takhle to vypadá,
    když v USA vyhrálo "menší zlo" než ta nenáviděná představitelka "establišmentu" Clintonová, jak si přáli mnozí levičáci pod ruskou taktovkou, v čele s takovými ikonami jako Žižek.
    Až na detaily máte pravdu pane Jehličko.

    Přesto si nikdo nedokáže představit, že by ten plot padl.
    A nikdo by si to nevzal na zodpovědnost.

    Pokud jde o právo na návrat, skutečně jsou ti, kteří ho mají, a ti, kteří ne. Já to nevymyslel a ani si nemyslím, že je zde rasový klíč. Pokud mohu soudit z pozorování, řekl bych, že o tom, kdo ho má a kdo ne, v současném světě rozhoduje síla. A možná to tak bylo vždycky...

    Po Netanjahuovi byl za Putinem i Asad.
    Podle všeho se dozvěděl dvě věci - že začíná čas konsolidace a čas stahování cizích ozbrojených sil ze Sýrie. Tím se nemyslí nikdo jiný než Írán a jsem přesvědčený, že Putin je schopný ajatolláhům pohrozit, že se přidá k USA a odstoupí od jaderné dohody, jestli nestáhnou své síly.
    Zároveň Asadovi sdělil, že mu S-300 neprodá, ale že Rusko svého přítele Asada ve štychu nenechá a samo ze svých syrských základen ohlídá vzdušný prostor Sýrie -- protože Rusové se samozřejmě nikam pryč stahovat nebudou, nejsou cizí, ale přátelé.

    Na závěr jeden obrázek, kterým nechci nic naznačit. Jen mě fascinuje, že ten člověk ve stajlingových džínsech a tričku s nápisem LEVI´S, je v podstatě chodící reklama toho, proti čemu bojuje a co nenávidí.

    http://img30.rajce.idnes.cz/d3002/14/14841/14841371_a6ef7f1bb2b9a4a3be0a4d14517c27e8/images/2018-05-17_084056.jpg?ver=2
    ZJ
    May 20, 2018 v 20.48
    Kampaně BDS
    jsou účinné, neboť získávají stále větší podporu a stojí Izrael a firmy, které do něj investují nemalé prostředky. A kampaně BDS zabírají, neboť nutí Izrael přijímat represivní opatření proti jejich aktérům a tím ukázat světu svou pravou tvář.

    To, že Izrael není ochoten přistoupit na základní požadavky BDS vycházející z mezinárodního práva, které ignoruje, je očividné a nedal se snad ani očekávat opak.

    Nicméně je to běh na dlouhou trať a nikdo neví, jak bude vypadat Blízký východ za dalších 70 let.
    ZJ
    May 20, 2018 v 21.02
    Myslíte tu Clintonovou,
    která chtěla pro Izrael bombardovat Sýrii a Íránu hrozila "vyhlazením"? Také pro Izrael?

    Rozdíl mezi těma dvěma je konkrétně v tomto případě jen otázkou vkusu.

    Takže, nejsou to mé "nenápadné vedlejší poznámky", pane Kolaříku. Ale tvrdá rétorika finalistky prezidentských voleb země, která finančně udržuje izraelskou okupaci při životě a v OSN využije téměř každé příležitosti, aby vetovala návrhy dovolávající se toho, aby Izrael konečně začal dodržovat mezinárodní právo, kterým je vázán.

    Pokud tohle měl být nezávislý mediátor, a to ještě před uznáním Jeruzaléma za hlavní město Izraele, pak by mne zajímalo, jak by vypadal ten pro Izrael zaujatý - mediátor. USA tak jen ukázaly, kde celou dobu stály. Což situaci v mnohém vyjasnilo.
    ZJ
    May 20, 2018 v 21.24
    Pane Morbicere,
    soustavně se podle mne mýlíte v jedné věci, což je nejspíš dáno Vašim zaujetím pro Izrael.

    Samozřejmě můžeme skutečnost různě otáčet a relativizovat, politizovat, kontextualizovat či historizovat, ale v jistých základních otázkách a způsobech jejich řešení tady máme mezinárodní právo. Jiné nemáme, a pokud toto není změněno vůli jeho nositelů, tedy mezinárodním společenstvím, je pro dotčené země závazné. Zamýšlet se pak nad tím, jestli si někdo něco umí představit či ne, jestli tady něco bylo navždy či nebylo navždy sice můžeme, ale to je tak asi vše.

    Nevím, co by měl Váš obrázek naznačovat, snad si nemyslíte, že ten kluk bojuje proti džínám a tričku?
    V ideálním světě pane Jehličko, v ideálním světě je závazné.

    V reálném je to s mezinárodním právem stejné jako s "právem na návrat" a spoustou jiných práv -- platí jen pro někoho.

    A na Blízkém východě mnohem víc než kde jinde rozhoduje síla, ne právo.
    + Další komentáře