U Babiše neplatí podání ruky, natožpak koaliční smlouva

Jiří Dienstbier

Kladenský senátor varuje ČSSD před vstupem do koalice s Andrejem Babišem. Text, který publikoval na twitteru, vydáváme s jeho souhlasem jako komentář.

Jednání ČSSD s ANO o vládě v čele s premiérem Babišem je politicky chybné.

Sjezd ČSSD se usnesl, že účast trestně stíhané osoby ve vládě je zásadní problém. Přesto vyjednavači ČSSD připouštějí, že Babiš trestně stíhaný za závažný zločin může být premiérem do odsouzení soudem prvního stupně, klidně i celé volební období.

ČSSD zachraňuje Babiše v pozici premiéra. Jinou šanci být premiérem a získat důvěru ve sněmovně nemá poté, co se část klubu ANO postavila proti vládní spolupráci s SPD. Jiný kandidát ANO na premiéra by okamžitě otevřel prostor pro vznik většinové vlády nezávislé na SPD a KSČM.

Za zločin dotačního podvodu, pro který jsou Babiš a též jeho blízcí příbuzní stíháni, hrozí trest až deset let ve vězení. Střet zájmů je obrovský. Pokušení na straně Babiše a podezření veřejnosti ze zneužití funkce k „vyřešení“ trestní kauzy bude značné.

Jako premiér může Babiš zásadně ovlivnit mimo jiné jmenování ředitele GIBS, ředitele Policie ČR a nejvyššího státního zástupce, první už odstoupil, dva následně uvedení uvažují o odchodu z funkce. Hrozí zneužití výměny na těchto postech k ovlivňování trestních kauz. Historie varuje.

Zatím není zřejmé, jak detailně a jednoznačně budou zahrnuty v koaliční smlouvě priority programu ČSSD. V minulém volebním období se proti Babišovi nedařilo prosazovat ani věci, ke kterým se v koaliční smlouvě zavázal, například sociální bydlení.

V minulém volebním období se proti Babišovi nedařilo prosazovat ani věci, ke kterým se v koaliční smlouvě zavázal, například sociální bydlení. Foto ČSSD

Hrozí, že ČSSD bude v Poslanecké sněmovně přehlasovávána fungující nepřiznanou koalicí ANO, SPD a KSČM. Žádné pojistky v koaliční smlouvě tomu nemohou prakticky zabránit.

Babiš potřebuje ČSSD k jedinému okamžiku, a to vyslovení důvěry vládě, ve které bude premiérem. Pak už ČSSD nepotřebuje k ničemu. Zmíněná skrytá koalice s extrémisty a komunisty mu zajistí, že nedůvěru jeho vládě nikdo po zbytek volebního období nevysloví.

Koaliční smlouva podepsaná Babišem garantuje z naší zkušenosti velmi málo. Nejen, že u Babiše neplatí podání ruky, neplatí pro něj ani jím podepsaná koaliční smlouva. Opakovaně jsem na koaliční radě od něj slyšel, že koaliční smlouvu ani nečetl. Vždy, když se ji zdráhal plnit.

Nabízené rezorty by programově byly zajímavé. Ani tuto příležitost ČSSD zjevně nevyužije k zvýšení důvěryhodnosti. Místo nadějných se na ministry tlačí profláknuté osoby, například Poche známý praním peněz přes stranické příspěvky a účastí na zkorumpovaných pražských strukturách.

    Diskuse
    April 27, 2018 v 18.30
    Pan senátor má možnost proti návrhu koalice ANO-ČSSD konstruktivně oponovat
    1. Buď vyzvat ANO, aby společně s ČSSD podpořilo rozpuštění sněmovny a nabídnout se, že půjde jako lídr ČSSD do předčasných voleb.

    2. Nebo oslovit tzv. Demokratický blok, aby vytvořil koalici s ČSSD a SPD proti ANO.

    Jinak tvrdit, že bez Babiše by tu rychle vznikla většinová vláda je falešné předpřahání vozu před koně. Vyšetřování AB z dotačního podvodu vzniklo přeci s vědomím, že nikoho jiného na premiéra ANO navrhnout nechce a nebude.
    MP
    April 28, 2018 v 9.12
    Pavlu Kolaříkovi
    To by znělo přesvědčivěji, kdyby se v této zemi vyšetřovalo každé podobné podezření.
    Což nic nemění na závažnosti podezření a zjevné morální pochybnosti využití dotace v případě Čapího hnízda.
    April 28, 2018 v 16.49
    Nezpochybňuji, že dotace na Čapí hnízdo byla využita na pochybných morálních základech
    Ale takových Čapích hnízd jsou u nás stovky. Jedná se o účelovou snahu o využití, často zneužití dotací.

    S panem Kolaříkem bych rád sdílel jeho naivitu a víru, že v tomto státě tyto věci jdou podle pravidel, ať je někdo miliardář, ministr financí nebo senátor. Ale moje zkušenosti a jen omezené drobné vhledy do politiky mě přesvědčují o opaku.

    Navíc, již rok před volbami další oligarchové vysílali emisary k různým politickým stranám, kterým přislíbily své finanční dary pod podmínkou, že neuzavřou koalici s AB. Toto se velmi pravděpodobně teď děje.

    Znovu říkám, rád bych věřil, že u nás nejde objednat trestní stíhání. Ale nemohu. Jsem přesvědčen, že to v našem mafiánském systému je možné a bylo to možné dávno před vstupem AB do politiky.

    Jiří Dienstbier zatím jen dokázal, že umí být zcela neprakticky zásadový, že má podstatně blíže k narcistickému fanatismu než k oportunismu. Ale nic konkrétního přínosného v rámci svého politického působení neudělal.
    April 28, 2018 v 23.01
    Ať pan Kolařík bojuje klidně s Dienstbierem proti Babišovi,
    ale garantuji, že se k právnímu státu nedostane.

    Mimochodem, pan Kolařík četl můj příspěvek špatně, Dienstbier právě vůbec není oportunista, ale fanatik.

    Je tak dál, zbavme se Babiše a bude dobře. V podání pana Kolaříka. V mém podání: Nebude. Babiš je produktem, nikoli příčinou současného patologického systému.

    Po ovoci poznáš strom. Já pana Dienstbiera po ovoci poznal. Ti, kteří ne, nechť se přesvědčí o opaku. Byli lidé, kteří mu dobře radili v době jeho prezidentské kandidatury. Nicméně poradit si nenechal. Já mu šanci v prvním kole dal a volil jsem ho.

    April 28, 2018 v 23.03
    Protože v roce 2006 na základě relativní výhry ve volbách vládla ODS, měl by stejně tak nyní na základě výsledků voleb vládnout AB. Ať se ukáže kritikům, odpůrcům i příznivcům.
    MP
    April 29, 2018 v 16.13
    Pavlovi Kolaříkovi
    Vy opravdu znáte Dienstbiera jako veřejnou osobnost od počátku devadesátých let? Otevřeně se přiznám, že si jeho veřejné angažmá před zlomem tisíciletí nevybavuji.

    Z argumentů v článku není, co rozporovat, situace v ČSSD je prostě tak zlá, že dá práci o ní mluvit nerozumně (a současné vedení ČSSD v tomto ohledu dře jako kůň). Vyjma jednoho a to DAvid Unger uvedl. Totiž absurdity představy, že bylo možné vytvořit vládu se stranou vůdcovského typu bez vůdce .
    April 30, 2018 v 14.40
    K panu Kolaříkovi
    Z vašeho pohledu jde o černobílý souboj absolutního dobra (Jiří Dienstbier) s absolutním zlem (Andrej Babiš). Je to jednoznačné z vašich příspěvků pod tímto článkem i z příspěvků jiných. Já to tak nemám. Pro mě je to prostě více relativní a různých obvinění jsme se nejen v naší politice setkali mnohokrát. Vzpomenu na hon na čarodějnice (když je dnes Beltain) na počátku 90. let a obvinění mnoha lidí ze spolupráce s StB. Právě lidé, ke kterým má blízko Jiří Dienstbier, se tak rádi zbavovali politických oponentů.

    Bylo by pro mě neoddistkutovatelné, kdyby se přišlo na trestnou činnost AB po volbách. Ale ono se to stalo před volbami, voliči s tím ANO stejně volili. Dosud obvinění nebylo dotaženo do konce.

    Já jsem nabídl konstruktivní řešení panu Dienstbierovi, jak by jeho komentář nemusel být jen planým výkřikem politika, který v politice neobstál.

    Hystericky křičíte, jak mě údajně to, že ostatní nechtějí vládnout s ANO, "vytáčí do nepříčetnosti". Zřejmě soudíte podle sebe vaše vlastní projekce do politiky, ale já mám skutečně jiné starosti. ANO jsem nevolil, ale mám pochopení pro ty spoluobčany, kteří ho volili. A také jsem očekával, že po volbách nastane normální politická debata o tom, kdo má ke komu programově jak daleko a jaký politický průnik by byl v dnešní konstelaci pro většinu stran za nejvýhodnější.

    Pokud však nejsme ve standardní demokracii, a současný vývoj to potvrzuje, je třeba si říct, co je třeba změnit systémově a dohodnout se na tom. Ale nejít do vlády s ohledem na kauzu Čapí hnízdo mi přijde jako bořit se v plesových botech po kolena v bahně a stěžovat si, že největší chybou je to, že naše boty nejsou vyleštěné do lesku.

    Odmítám hrát hru na dobro a zlo podle mediálních kampaní. Že ďábel je ten, který má nejbohatší a nejvlivnější nepřátele.

    Jediné, co oceňuji na osobnostech bývalého a současného prezidenta, Klause i Zemana, je to, že se nikdy nebáli předčasných voleb. Pokrytectví stran, které odmítají jít do vlády s ANO, není v tom, že nechtějí do vlády s AB, ale především to, že se ještě nedohodli na předčasných volbách.
    April 30, 2018 v 14.46
    Moje stanovisko v otázce AB přesně vystihuje věta z dnešního článku z Bristkých listů
    I když je k tématu pěstování řepky v našich podmínkách.

    "Babiš je v tomto jen jedním kolečkem celého soustrojí, byť tím zdaleka největším."

    Tak to je nejen v zemědělství, ale v celé naší politice.
    April 30, 2018 v 18.41
    Po ovoci poznáte oba
    Zajímalo by mě, čím konkrétně jsem Jiřího Dienstbiera urazil. Mimochodem pokud srovnáváte moji podporu obou těchto politiků, tak ten, koho jsem volil, byl Jiří Dienstbier, nikoli Andrej Babiš. A to toho druhého jsem měl možnost volit dvakrát, nicméně jsem se rozhodl pro jinou kandidátku.

    Jiří Dienstbier dokázal jednu věc. Dokázal přesvědčivě dvakrát vyhrát senátní volby v obdobu Kladno, i když mu jeho shodné jméno s jeho otcem určitě nějak pomohlo.

    Nejen vaše tvrzení, že "jsem nápadně aktivní" odkrývá docela silně vaše osobnostní zaměření.

    Po boku Kristově byli na křížích rovněž dva muži, kteří něco spáchali. No a jak to s nimi dopadlo? V našem světě zkrátka zlo není od dobra odděleno.
    April 30, 2018 v 19.47
    Nepochopil jste to, pane Kolaříku,
    moje hlavní výtka k celému článku i k vašemu názoru je tato: Není jednoznačné dobro a zlo, a zvláště ne v politice. A to se týká mého postoje k AB i k jiným. Jde o kontext. Kdyby AB působil v jiné západní vyspělé demokracii, tak by se tam zřejmě se svým hnutím neprosadil. Ale kdyby přece jen, asi bych výrazněji volal po tom, aby podal demisi. AB však podávat demisi nemusí, podal ji z titulu nevyslovení důvěry vládě.

    A kdo bude jmenován příštím premiérem? O tom již teď přeci nerozhoduje ulice, ale poslanci a jejich politické strany. Kdyby ten slavný Demokratický blok uzavřel koalici hned po volbách s SPD, tak si AB ani nevrznul. Ale ono je jaksi větší a menší zlo, že. I když Jakub Patočka koalici s SPD hned po volbách navrhoval.

    Pokud jde o obsah článku Jiřího Dienstbiera, tak nemám námitek. Shrnuje postoj určitého křídla soc. dem. Proč bych měl tyto argumenty vyvracet? Nerozumím tomu, proč to pořád omíláte. Já nemám povinnost v diskusi vyvracet žádné argumenty, zvláště, pokud s mnohými z nich souhlasím.

    Spíše bych očekával, že by tento názor řekl politik ČSSD, který pro tuto stranu v minulosti něco prospěšného udělal. Třeba Vladimír Špidla nebo hejtman Martin Netolický. Nevšiml jsem si, že by Jiří Dienstbier kandidoval alespoň na místopředsedu ČSSD, aby mohl nyní rozhodovat o tom, zda si přeje koalici s ANO nebo předčasné volby. Hejtman Martin Netolický tak učinil, otevřeně byl proti podpoře Miloše Zemana v prezidentských volbách a nyní rozhoduje v Předsednictvu ČSSD o tom, zda strana do koalice s ANO půjde nebo ne.

    Ale komukoli, včetně Vás, se může stát "moje aktivita nápadná". A vidíte, já jen diskutuji, abych si odpočinul od těch věcí na práci, které mám.

    April 30, 2018 v 22.55
    Vážený pane Kolaříku,
    pokud je Vaši stěžejní potřebou současné politické situace to, aby vítěz posledních voleb a oligarcha AB měl želízka, myslím, že není důležitá jakákoli diskuse.

    Stejně jako v případě, že "ti hodní" mají právo mít předčasné volby tehdy, je-li to pro ně výhodné. Bylo by tedy na čase zvážit možnost toto právo těch "správných" politických stran zakotvit do ústavy a bude to zcela v pořádku.

    Zřejmě mi (paradoxně jako důslednému kritiku české politiky) unikla ta zásada, že pravdu mají zejména disidenti standardních a ideově zakotvených politických stran. Pokud takto funguje český politický systém, je horší, než jsem si myslel. Ale ponechám mu to poslední volební období, kdy definitivně zvítězí nad zlem.
    Nemyslím si, že postavit Babiše před soud je stěžejní potřebou aktuální politické situace. Je to stěžejní potřeba ve smyslu nutnosti prověřit, jak si tento stát dokáže poradit se zjištěním, že se špičkový politik a finanční magnát s největší pravděpodobností dopustil jednání, které je podle našich zákonů trestné.
    Aktuální situace je prekérní z toho důvodu, že dotyčný má možnost mocně ovlivňovat veřejnost ve svůj prospěch a že hrozí, že se pokusí zařídit, aby k soudu nedošlo.
    MP
    May 1, 2018 v 11.24
    Heleně Zemanové
    Ono příliš není, co testovat. Babiš má imunitu a hlasovací mašinérii. Oboje zcela podle ústavy („Soudce a šerif gangsteři, oba rádně zvolený"). Voliči rozhodli. Obávám se, že nikoli z nevědomosti, ale protože jsou přesvědčení, že politici se dělí na ty s máslem na hlavě a ty, na které to ještě neprasklo a že nezkorumpovanějšího poslance vybereš mezi dvěmi sty namátkou. Přesvědčení nebezpečné pro demokracii, v detailu nespravedlivé, leč nikoli neočekávatelné.

    Testuje je se leda to, které strany a kteří politici toto přesvědčení přižíví podporou Babišovy vlády.
    HZ
    May 1, 2018 v 14.44
    Babiš byl vydán,
    stíhání nebylo zastaveno, takže test běží.
    May 2, 2018 v 17.53
    Pane Kolaříku,
    Ty pasáže mých vyjádření, které míním ironicky, berete vážně a naopak považujete za ironické ty, které tak nebyly míněny.

    Víte, ono lze těžko brát názor někoho na to, co by strana, jejíž je představitelem, měla nebo neměla dělat, za pravdu nebo nepravdu. Prostě je to názor nebo vyjádření postoje. Můžeme nebo nemusíme s tím souhlasit, či se ztotožnit.

    Politická praxe je ovšem složitější. Otázkou je, co se dá dělat, pokud trestně stíhaná osoba získala pro své hnutí vůdcovského typu následně 30% hlasů ve svobodných volbách. A souhlasím s panem Profantem, že lidé dělí politiky na ty, na které něco prasklo, a na ty druhé, na které ještě nic neprasklo. A já se jim nedivím. Tento vývoj nezačal v roce 2011 nebo 2013.

    Důrazně pochybuji, že mezi těmi všemi šedými eminencemi, lídry nebo štědrými dárci - oligarchy dalších politických stran (ČSSD, ODS, Piráti, STAN, TOP09 ad.) nejsou ti, kteří se dopustili mnohem vážnějších podvodů. Pokud mě někdo přesvědčí, že by se trestní stíhání na AB objevilo, pokud by nebyl v politice, tak to skutečně klobouk dolů. Ale většina těch, kteří přemýšlí, tuší, že tomu tak rozhodně není.

    Jiří Dienstbier dlouhodobě mluví a píše tak, že nepřipouští alternativu, omyl, možnost, že by se se svým názorem mohl mýlit. Proto ho k řadím k fanatickým představitelům současné politiky, kteří se možná do žádného podvodu nikdy nezapletli, ale v praktické politice jsou k ničemu.

    Jako politika, který kandidoval na prezidenta republiky, který reprezentuje významné názorové křídlo v soc. dem. bych od něho jasnou praktickou alternativu očekával. Očekával bych konstruktivní alternativu. Očekával bych minimálně to, že kolem sebe sešikuje skupinu, která půjde jeho názorovou cestou, i když třeba pozici lídra přenechá někomu jinému. To jsem měl na mysli, proto jsem vystoupil s kritikou na jeho osobu (kritiky AB je plný internet, tam není potřeba pomáhat). Pokud takovou kritiku jeho příznivci nebo on sám neunesou, jejich problém nebo v tomto případě spíše symptom.

    + Další komentáře