Tomio Okamura: Příběh migranta
Luděk JirkaRétorika, nebo přesvědčení? Luděk Jirka dokládá, že migrace, a především ta ekonomická, je běžnou součástí středoevropského kulturního příběhu a populisté svými proklamacemi často popírají především sami sebe.
Migrace je velice starým procesem. Lidé vždy migrovali, ať již bylo jejich cílem najít lepší „život“, anebo uniknout stíhání ve své zemi. Jedná se o přirozenou součást historie lidstva, a tak lze za první migrační vlnu označit cestu Homo sapiens, který migruje z Afriky do Evropy, jak je zaneseno v archeologických důkazech, a dále třeba cestu židovských věřících, kteří migrovali z Egypta do Palestiny, jak je zaneseno v biblických textech.
Také Češi hojně migrovali. Důvodem byla náboženská perzekuce, ale také hledání levné půdy za „velkou louží“ v 19. století. Migrace je zcela běžná a na její ekonomický rozměr upozorňuje i hlavní hrdina následujících řádků: „Na nějaké lukrativní zaměstnání nebylo tehdy bez prestižní školy pomyšlení. Našel si práci jako popelář a později prodával v kině popcorn a colu. Bylo mu dvacet jedna let, když se ze dne na den rozhodl, že zkusí štěstí v Evropě, a odletěl s několika dolary v kapse zpátky do Prahy.“
Nikoho zřejmě nepřekvapí, že migrace Čechů v 19. století se označuje především v ekonomických konotacích, ačkoliv termín ekonomická migrace je do značné míry zatížen ideologicky, protože do rozhodnutí migrovat vstupují například i rodinné záležitosti. V případě Tomia Okamury by i leckterý přívrženec SPD mohl zdvihnout varovný prst. Zřejmě by poukázal, že Tomio Okamura migroval do „země svých předků“. Přestože se narodil v Tokiu, a nikoli v Praze, jeho česká maminka ho „opravňuje“ k návratu do „své“ země.
Z tohoto pohledu — díky etnické příslušnosti své matky — může mít Tomio Okamura skutečně právo migrovat do České republiky. Problémem tohoto nacionalizujícího předpokladu však je, že on sám ve svém životopise národní nebo etnické uvědomění neakcentuje. Nepíše o migraci do „země svých předků“, neuvádí diasporickou nebo jakoukoliv jinou formu přináležitosti k „češství“, ať to již znamená cokoliv, ale uvádí především (nikoliv pouze) ekonomické důvody migrace.
To že někdo sdílí společný osud ještě nijak automaticky neznamená vzájemnou solidaritu.
Uvedené cíle a často i dispozice, ona často vzývaná flexibilita, jsou vlastní nejen imigrantům, ale obecně lidem mobilním. Jako adepti rychlého vzestupu, někdy nevybíraví v prostředcích, a jako budoucí konkurence, vzbuzují odedávna obavy usedlých lidí, kteří bývali těmi bohatšími (nebo to tak aspoň vypadalo), takže na jejich majetek si činili (či zdáli si činit) lidé v pohybu nemalý zálusk.
Výše uvedené neplatí jen o imigrantech přicházejících z daleka, podobnou roli mohou sehrávat i přistěhovalci z venkova do měst, taktéž z měst na venkov, příchozí do pohraničí, jakož i stěhující se z pohraničí do vnitrozemí. Mohou ji hrát dokonce dlouhodobé enklávy jako bývaly Židů, kterým nechybělo mezinárodní spojení a kooperace. V posledku pak ovšem i obchodníci a další branže, zkrátka všichni ti, kteří činili ze starých poměrů nové dynamičtější a zaváděli, či posilovali kapitalistické pořádky.
Záleží asi také na tom, jak je migrace obtížná - do Německa se z Turecka se dá dojet vlakem (i snadno zpátky), cesta z Vietnamu k nám je drahá, stejně jako byla před sto lety cesta do USA. Myslím si také, že lidé, kteří migrují spíše za společenským vzestupem než holým živobytím se rekrutují ve své původní domovině z jiných vrstev společnosti než ti, kteří jdou za lepšími příležitostmi k vzestupu.
Češi se v emigraci většinou uplatňovali poměrně dobře.
Je zajímavé, že v ČR žijí i oba Okamurovi bratři a oběma se snad daří celkem dobře.
Předpokládám, že lidé kteří odcházeli z komunistickch zemí patrilii k těm vzdělanějším.To znamená, že byli sto vybrat dítěti dobrou školu a pomocí mu s domácími úkoly. Rodinná struktura byla stejná jako na Západě.
Problém někoho, kdo dorazil do Evropy z chudé vesnice z Atlasu je nejen to, že nemůže pomoci dětem napsat úkol a vybrat jim školu, ale že ani neví jak je vychovávat. Vychovává je stejně jak byl vychováván on a v novém prostředí to nefunguje.
v Británii je ohromný rozdíl mezi migranty z Jižní Asie. Hindove mají lepší výsledky než domácí obyvatelstvo. Vysvětluje se to tím, že jsou že středostavovskych rodin. Přistěhovalci z Bangladéše jsou z vesnic a to z těch nejchudších části země.
V Nizozemí jsou Turci viděni jako relativně bezproblémovi, na rozdíl od přistěhovalců z Maroka.
A to se jedná o práci v kanceláři za plat někde kolem mediánu.
Pro někoho kdo se přistěhoval z Etiopie a je uskladněn v nějakém ghettu sídliště za městem je naprosto neekonomické pracovat. Obzvláště pokud je to noclehárna bez mestskeho parteru.
V tom má pravice pravdu. Kde se pravice mýlí je to, že to bez toho sociálnho státu jde.