SPD poslala miliony od státu agentuře s vazbami na proruský web

Petra Dvořáková

Miliony za analytickou činnost či mediální expertizu, které Tomio Okamura inkasoval sám sobě, vedly před dvěma lety k rozpadu hnutí Úsvit. Teď z účtu současné Okamurovy strany SPD odešlo 7,5 milionů. Za tytéž služby, kontroverzní agentuře.

Téměř sedm a půl milionu utratilo hnutí Svoboda a přímá demokracie za analytickou činnost, mediální zastoupení a poradenství PR v předvolební kampani. Vyplývá to z volebního účtu strany. Po úterním mlžení strana ve středu zveřejnila jméno údajného příjemce: peníze prý putovaly agentuře PLAY NET. Ta je personálně propojená s agenturou SANEP či proruským webem prvnizpravy.cz. Nejasnosti ohledně výdajů za PR, reklamu a analytickou činnost před dvěma lety vedly k rozpadu hnutí Úsvit přímé demokracie, tedy první strany Tomia Okamury.



Ze zvláštního účtu strany pro příspěvky ze státního rozpočtu bylo 19. ledna na volební účet SPD převedeno osm milionů. Už den poté, 20. ledna, z účtu odešlo 4 477 000 korun za „analytickou činnost“ a 2 904 000 korun za „mediální zastoupení a poradenství v oblasti PR“.



Deník Referendum proto v úterý kontaktoval mluvčí strany Michaelu Dolenskou, aby vysvětlila, komu a za co strana peníze poslala. „Pan Okamura je nemocen a nikdo jiný, kdo by mi mohl poskytnout adekvátní informace, tu není,“ reagovala do telefonu Dolenská s tím, že veškeré činnosti může hnutí prokázat fakturami či výkazy práce. Podrobnosti slíbila co nejdříve zjistit a poskytnout.



Krátce na to redakci zaslala e-mail, v němž požadované údaje nesdělila a nutnost výdajů obhajovala nevyhovující prací agentur pro průzkum veřejného mínění: „Na základě smluv byly prováděny interní průzkumy, podle kterých hnutí SPD korigovalo volební kampaň a připravovalo kroky k oslovení voličů. Hnutí SPD nemohlo vycházet z průzkumů, které byly zveřejňovány ve veřejných médiích. Tyto průzkumy se v případě SPD prokázaly jako zcela chybné a je zřejmé, že buď tyto agentury nepracovaly dobře, nebo tyto výsledky ovlivňovaly. Zajištění konkrétních informací o volebním potenciálu, jeho vývoji a preferencích bylo tedy nezbytné zajistit interně.“

„Úspěch volební kampaně SPD jednoznačně prokázal, že vynaložené prostředky byly investovány správně a efektivně. Smlouvy, podepsané 3. července 2017, má SPD k dispozici a je připravena je předložit oprávněným kontrolním orgánům. Splatnost byla smluvně dohodnuta za celou dobu spolupráce, a to do konce ledna 2018,“ dodala Dolenská.

Přilepšila si agentura zakladatele TV Barrandov

×