Tomio Okamura: lék na všechny problémy Štětí, Kamýku a světa

Fatima Rahimi

Mezi Čechy se normalizuje rasismus. Natrefíte na člověka, který vám řekne, že by znovu otevřel plynové komory.

Na malém podlouhlém náměstí ve Štětí v Ústeckém kraji panuje ranní ruch. Stojím u tenkého stromu s červenožlutými listy, vedle je lavička, mokrá od ranní rosy. Pokládám na ni batoh a vytahuji zápisník. Přijela jsem zjistit, proč se místní chystají volit stranu Svoboda a přímá demokracie (SPD) Tomia Okamury.

Nehledám dlouho. Starší paní s igelitkou v ruce spěchá, nezastavuje se. Kráčím vedle ní. Okamura se jí líbí, sympatizuje s jeho názory, ale k volbám se nechystá jít.

Štětí je devítitisícové město na Labi, mezi Mělníkem a Roudnicí. Patří už do Ústeckého kraje. Jsou tu největší papírny v České republice. V minulých volbách tu byla účast pod padesáti procenty, těsně je vyhráli komunisté před ČSSD, Okamurův Úsvit získal osm procent. Je jasné, že letos to bude jinak.

V devítitisícovém Štětí se letos  bude  pravděpodobně ve velkém volit Okamura. Foto FB SPD

Další kolemjdoucí, od pohledu sympatický černovlasý pán s papíry v ruce — vlasy má delší a kudrnaté — je na cestě do práce v místních papírnách. Zastaví se a ochotně se dá do řeči. „Budu ho volit,“ přihlásí se s úsměvem. „Já i hodně mých známých,“ pokračuje.

Čtyřicetiletý chemik vyrůstal v Makedonii. „Jako dítě jsem se setkával s muslimy, neměl jsem rád mešity,“ vypráví.

Starší muslimské děti ho vyháněly z hřiště, kam si chodíval hrát s kamarády. Do České republiky se vrátil po revoluci, v devadesátých letech, a nastoupil na vysokou školu. „Už tehdy jsem kamarádům vyprávěl, že za dvacet let tady budou muslimové,“ říká. Kamarádi mu prý tehdy oponovali, že je rasista, dnes mu však dávají za pravdu. „Věděl jsem to,“ pokračuje. SPD bude volit právě kvůli jejím postoje k islámu.

Ostatně situace v asi šedesát kilometrů vzdálených Teplicích podle něj dokazuje, že muslimové tady jsou a že je s nimi problém. „Město se mění, například nápisy jsou v arabštině,“ ilustruje. Jeho známá, která pracuje v Teplicích jako učitelka, mu vyprávěla, jak místní imám z mešity přišel k ní do třídy a naštvaně křičel na děti, že dělají hluk.

„A celé Václavské náměstí je albánské. Albánští obchodníci provozují zlatnictví,“ pokračuje ve své litanii. Nezapomene také na Kosovo, které bylo vždy srbské. „Žili tam srbští carové. Dnes tam žijí muslimové,“ říká.

Dostaneme se ale i k Andreji Babišovi. „Byl jsem navštívit Čapí hnízdo ještě v době, kdy se o něm nemluvilo v médiích. Hned jsem věděl, že Andrej Babiš je lhář,“ konstatuje očividně spokojený sám se sebou. Spojení SPD s ANO po volbách by mu překvapivě nevadilo. „SPD mu může pomoc s jeho ekonomickými zájmy a on by podpořil SPD v muslimské otázce,“ zní jeho odzbrojující odpověď.

Na nemocné sbíráme víčka a uprchlíkům budeme pomáhat?

×
Diskuse
JN
October 18, 2017 v 19.52
Buď platí obě dvě tvrzení, nebo ani jedno.
Že mezi Čechy natrefíte na člověka, který vám řekne, že by znovu otevřel plynové komory, neznamená, že se mezi Čechy normalizuje rasismus.

Stejně tak samozřejmě neznamená, že mezi muslimy se normalizuje terorismus, pokud mezi nimi natrefíte na člověka, který provede teroristický útok.

-------------------------

Technická připomínka: O člověku, který má odpor, nenávist či strach z křesťanství asi nelze říci, že je rasista. Lze tedy totéž říci o člověku, který má odpor, nenávist či strach ve vztahu k nějakému jinému náboženství?
JN
October 18, 2017 v 23.44
Články tohoto typu mohou nanejvýš vzbuzovat primitivní (volební) reakci,
totiž nadhánět voliče pro Tokio Okamúru. Je otázkou, zda je právě toto záměrem autorky.

Pokud ale autorka píše jen pro "svoji sociální bublinu" a jejím cílem je utužovat kolektiv, no tak v tom případě nic nenamítám.
JP
October 19, 2017 v 13.17
Kdyby ty plynové komory chtěl "znovu otevřít" jenom jediný Čech, pak by o tom asi autorka sotva považovala za nutné psát. Jenže, takovýchto Čechů, kteří si toto či něco velmi podobného myslí, je zjevně až děsivé množství. A je jich už tolik, že někteří už vůbec nemají zábrany něco takového vyslovit veřejně.

Je to už základní metodou žurnalistické práce, pane Nusharte, že obecné fenomény se dokumentují - a znázorňují - na konkrétních jednotlivých případech. Snad byste si měl tento základní fakt ozřejmit. Než zase začnete dehonestovat činnost některých novinářů. Respektive novinářek.
IH
October 19, 2017 v 14.23
Vyloučení nejen ve vyloučených lokalitách
Důvody, které mohou přivést lidi k extrémismu, jsou různé. Často se mluví o jejich "zamindrákovanosti". Jde i o odpověď na podceňování a posměch. Za docela aktuální mám v této souvislosti následující článek: http://zpravy.idnes.cz/kevin-wilshaw-krajni-pravice-velka-britanie-homosexual-gay-zidovsky-puvod-16e-/zahranicni.aspx?c=A171019_095902_zahranicni_ert
MP
October 19, 2017 v 15.02
Jiřímu Nushartovi
Ano, pokud má někdo odpor ke křesťanství, není proto rasista. Pokud se někdo domnívá, že ti lidé, kteří pocházejí z prostředí, ve kterém dlouhodobě převládá či převládá mezi tamní populací křesťanství, jsou proto nezpůsobilí žít s jinými lidmi a nejsou se proto schopni stát součástí společnosti, kde křesťanství nepřevládá, pak ovšem rasista v širším slova smyslu je.

JN
October 19, 2017 v 20.13
Panu Poláčkovi
"Podle průzkumu Jacobsona a Decarda z roku 2015 citovaného v analýze Evropských hodnot z května 2016 považovalo 35 % muslimů ve
Velké Británii , Francii a Německu za ospravedlnitelné použití násilí na ochranu své náboženské víry[7] (po jednotlivých zemích to bylo v roce 2012 47,3 % muslimů ve Velké Británii, 29,8 % v Německu a 18,5 % ve Francii. [8] )."

https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Islámský_terorismus

I přes výsledky těchto průzkumů bych se ale neodvážil tvrdit, že "mezi muslimy se normalizuje terorismus". Autorka se však podobného tvrzení v případě Čechů a rasismu poněkud lehkovážně dopouští.

----------------------------

Zobecněné tvrzení, že "v původních národních státech se normalizuje rasismus", odpovídá politickému zadání a snaze po znevěrohodnění národních států. Sama tato snaha je ale také jednou z příčin kritizovaného znevěrohodnění - neboli - kritik kritizovanou skutečnost pomáhá (ať vědomě či nevědomě) nejprve vytvářet, aby ji pak mohl kritizovat. Kritizovaná identitární panika je zcela zřetelně levicově liberální tezí (o původu zotročení v kulturních vztazích a nutnosti zbavit se tohoto zotročení demontáží společnosti a kultury) nejprve vytvořena, aby pak mohla být opět levicovým liberalismem kritizována. Cui bono?
JN
October 19, 2017 v 23.16
Panu Profantovi
Zdá se mi, že je to od Vás velmi tvrdá kritika do vlastních řad.

Já člověka, který se domnívá, že lidé, pocházející z tradičního křesťanského prostředí, jsou proto nezpůsobilí žít s jinými lidmi a nejsou schopni stát se součástí společnosti, kde křesťanství nepřevládá, takového člověka, který se toto domnívá, nepovažuji (narozdíl od Vás) za rasistu ani v širším slova smyslu.
JN
October 20, 2017 v 7.59
Například
v radikálně levicovém diskurzu je odpor k (tradičnímu) křesťanství pokrokovým postojem, zatímco odpor k (tradičnímu) islámu rasismem.
JP
October 20, 2017 v 10.53
Jde o to, pane Nusharte, že primární povinností každého je v prvé řadě si zamést před svým vlastním prahem.

Kdyby Česko bylo muslimskou zemí, pak by samozřejmě první povinností nás, českých muslimů, bylo zhrozit se nad tím, kolik lidí z naší komunity dokázalo propadnout zaslepenému terorismu, respektive náboženskému fundamentalismu vůbec.

Jenže Česko je jak známo zemí krajně nemuslimskou; a proto je prvotní povinností každého slušného Čecha zhrozit se nad tím, kolik příslušníků vlastní země je schopno propadnout extrémnímu šovinismu, rasismu, až nijak neskrývanému fašismu.
JN
October 20, 2017 v 16.45
Panu Poláčkovi
Buď Fatima Rahimi píše jen pro svoji sociální bublinu, jejíž příslušníci se pravděpodobně velmi rádi "zhrozí nad šovinismem, rasismem a fašismem ostatních Čechů", ale kromě dobrého pocitu, že "nejsem jako oni", to jinak nic neřeší, nebo píše i pro ostatní Čechy (omlouvám se za použití "sprostého slova") a v podstatě jim sděluje toto (pro názornost to přeženu): "Češi jsou rasističní pitomci, a proto, milí Češi, nevolte Okamuru." Takový apel je ale předem odsouzen k neúspěchu, bude mít účinky spíše opačné a obávám se, že zadavatelé této kampaně to velmi dobře vědí (nikoli nutně její vykonavatelé, jejichž rozpoznávací schopnost je snížena morálním opojením).

JN
October 20, 2017 v 17.36
Poznámka
Pokud by současně (a pravděpodobně i stejnou stranou diskuse) nebyla tolik zdůrazňována nutnost a přínosy politické korektnosti, mávnul bych nad tím rukou.
+ Další komentáře