Nesoulady ve financích volebních kampaní: největší u Realistů, ANO a ČSSD
Marie MrázováOrganizace Transparency International spočítala výdaje politických stran na reklamu v předvolební kampani a porovnala je s cenami inzerce. Ne každý nesoulad hned ukazuje na podvod.
Organizace Transparency International zpracovala nová data o mediálním rozsahu předvolebních kampaní politických stran a hnutí. Vyplývá z nich, že některé politické strany nejsou v otázce financování svých kampaní dostatečně transparentní. Nejhůř vyšli ve volbách neúspěšní Realisté. Rozdíl mezi reálnými výdaji a tím, kolik by měla jejich kampaň stát, vezme-li se v potaz její rozsah a obvyklé inzertní ceny, činí v jejich případě čtyřicet jedna milionů korun.
Letošní monitoring Transparency International slučuje data o reklamním i neplaceném mediálním prostoru, informace o placených i neplacených příspěvcích z Facebooku a data z volebních účtů stran s dotazníkovým šetřením mezi stranami, z individuální investigace a konzultací.
Rozdíl mezi ceníkovou a obvyklou cenou kampaně Realistů organizace spočetla na 41 milionů korun. Ceníková cena byla 51 322 000 korun, z účtu však odešlo jen 10 187 571 korun. V závěsu za Realisty je hnutí ANO s více než devatenácti miliony korun rozdílu. A následuje ČSSD s téměř třináctimilionovým rozdílem.
„Situace se dokonce zdá ještě rozporuplnější, uvážíme-li, že výdaje z účtů zahrnují i veškeré další náklady na kampaň, tedy nejen inzerci. Kdyby se jednalo jen o drobné rozdíly, šlo by je vysvětlit oddálenými daty splatnosti faktur. Bavíme se ale o rozdílech v řádech milionů. Větší rozdíly znamenají, že některé strany získávají inzerci za ceny výrazně nižší, než kdyby si ji kupovaly za oficiální ceníkové ceny poskytovatelů,“ uvedlo Transparency International.