Divoká jízda Prezidenta Blaníka

Vít Janeček

Blasfemická politická komedie o Blaníkovi svým zapuštěním do reality, nespoutaným humorem a spojením lidovosti a reflexe podstatných témat je studnou dobré nálady a naděje, ze které by se měli napít všichni občané.

Už dlouho jsem neměl takovou chuť napsat něco o filmu jako po shlédnutí Prezident Blaník, který vstupuje do kin. Jeho režisér Marek Najbrt je původně absolventem dokumentu, ale primárně se věnuje hranému filmu nebo televizní dramatice. Má zkušenosti i s divadlem a právě v projektu Kancelář Blaník i s tvrobou pro internet. S jádrem svého týmu tuto postavu vymyslel a projekt rozpracovali doslova na koleně, v kanceláři produkce Negativ v pražské Ostrovní ulici, dnes již svého typu legendáním prostorem.

Atmosféra v českém hraném filmu po listopadu 89 často připomíná druholigový klub, který v minulosti poměrně dlouhá období hrával první ligu, ale ztratil něco základního, co mu brání se tam přehoupnout zpět. Z instrumentálního hlediska se často mluví o nedostatku dobrých scénářů a problému vytíženosti herců (v době státní kinematografie měl Barrandov kolem 200 zaměstnaných herců, kteří byli primárně k dispozici pro film, dnes je film pro herce vázané v divadlech, seriálech a reklamách až na posledním místě) nebo o nedostatku financí.

Jasná naděje, že to s námi nemusí být tak zlé. Foto Prezdentblanikfilm.cz

V posledních letech byly ale na řadě festivalů oceňovány i nízkorozpočtové filmy, často stojící i na nehercích nebo jejich kombinaci s herci. Některé s vysloveně improvizovaným scénářem, což je z podstaty věci i případ filmu Prezident Blaník.

Považuji za jisté, že hlavní problém vězí v jádru věci: film se musí podstatným způsobem dotýkat reality a jejích témat, bez ohledu na to, jestli se to děje cestou dokumentu nebo fikce, jestli prizmatem dramatu nebo komedie, jestli je film narativní více či méně, jestli se to děje přímočaře nebo s metaforickým či poetickým odstupem. Ta nejlepší díla se navíc nejenom „dotýkají“ reality, ale přímo rozdávají rány. Takové, které otřesou zaujatým mozkem diváků a nutí je myslet. Přes možné počáteční problémy v jejich přijetí nakonec mohou mít úspěch jak u inteligentní kritiky, tak u masového publika.

×
Diskuse
JP
February 3, 2018 v 14.58
Podle filmové kritičky Věry Míškové (Právo 1. února) se jedná o značně chabé dílo; z původních internetových skečí se nepodařilo vytvořit ucelené svébytný filmový útvar.
February 3, 2018 v 22.07
pro Josefa Poláčka
Filmová krtiika se už před mnoha lety odstěhovala do týdeníků, měsíčníků a čtvrtletníků, klidně do kina běžte :-)
February 3, 2018 v 23.25
Doporučuji,
i když jsme s manželkou váhali, jestli máme jít po přečtení několika negativních recenzí. Po filmu jsme se shodli, že film je vážnější než by se na první pohled zdálo. Film nám stejně jako prezidentské volby klade otázky: Kdo jsme a kam jdeme? Chceme, aby tato země byla rájem Tondy Blaníka? Vítězství Miloše Zemana na tuto otázku zatím dává kladnou odpověď. Velké množství recenzentů to zjevně nechápe nebo nechce chápat. Za zamyšlení stojí i to, že tvůrci nasávají společenskou atmosféru natolik, že při jiném konci by film přišel o pointu, ale při znalosti Hegelovy lsti rozumu nemohly prezidentské volby dopadnout jinak než tak, jak skončily.
JP
February 4, 2018 v 9.59
Ta Hegelova "lest rozumu" říká ovšem něco poněkud jiného: totiž že skrytý rozum světového dění nechá jednotlivé lidské aktéry sledovat jejich vlastní ryze osobní zájmy, z jejichž střetu ale nakonec jako rezultát vzejde samotná rozumná idea. Což při výsledku českých prezidentských voleb asi sotva bude možno tvrdit.

Ledaže bychom celou věc pojímali tak, že právě tento výsledek je jedním z oněch momentů střetu, který nakonec povede ke katarzi a následně k očištění a vítězství oné rozumné ideje.
February 4, 2018 v 12.18
Lest populistického rozumu a ironie nechtěného
Pan Poláček má pravdu, v našem případě bychom mohli mluvit o lsti populistického "rozumu".

Ironií nechtěného je, jak se Babiš hnal k Tondovi Blaníkovi a nabízel mu svůj podpis. Babiš nevynechá žádnou příložitost k tomu, aby se zviditelnil a účast ve filmu je k tomu ideální, ale tím se zároveň vehementně hlásí ke korupčně-klientelistickému světu, v němž vládne Tonda Blaník, jen se ukazuje, že má vážnou konkurenci v hradních lobbistech.