Divoká jízda Prezidenta Blaníka
Vít JanečekBlasfemická politická komedie o Blaníkovi svým zapuštěním do reality, nespoutaným humorem a spojením lidovosti a reflexe podstatných témat je studnou dobré nálady a naděje, ze které by se měli napít všichni občané.
Už dlouho jsem neměl takovou chuť napsat něco o filmu jako po shlédnutí Prezident Blaník, který vstupuje do kin. Jeho režisér Marek Najbrt je původně absolventem dokumentu, ale primárně se věnuje hranému filmu nebo televizní dramatice. Má zkušenosti i s divadlem a právě v projektu Kancelář Blaník i s tvrobou pro internet. S jádrem svého týmu tuto postavu vymyslel a projekt rozpracovali doslova na koleně, v kanceláři produkce Negativ v pražské Ostrovní ulici, dnes již svého typu legendáním prostorem.
Atmosféra v českém hraném filmu po listopadu 89 často připomíná druholigový klub, který v minulosti poměrně dlouhá období hrával první ligu, ale ztratil něco základního, co mu brání se tam přehoupnout zpět. Z instrumentálního hlediska se často mluví o nedostatku dobrých scénářů a problému vytíženosti herců (v době státní kinematografie měl Barrandov kolem 200 zaměstnaných herců, kteří byli primárně k dispozici pro film, dnes je film pro herce vázané v divadlech, seriálech a reklamách až na posledním místě) nebo o nedostatku financí.
V posledních letech byly ale na řadě festivalů oceňovány i nízkorozpočtové filmy, často stojící i na nehercích nebo jejich kombinaci s herci. Některé s vysloveně improvizovaným scénářem, což je z podstaty věci i případ filmu Prezident Blaník.
Považuji za jisté, že hlavní problém vězí v jádru věci: film se musí podstatným způsobem dotýkat reality a jejích témat, bez ohledu na to, jestli se to děje cestou dokumentu nebo fikce, jestli prizmatem dramatu nebo komedie, jestli je film narativní více či méně, jestli se to děje přímočaře nebo s metaforickým či poetickým odstupem. Ta nejlepší díla se navíc nejenom „dotýkají“ reality, ale přímo rozdávají rány. Takové, které otřesou zaujatým mozkem diváků a nutí je myslet. Přes možné počáteční problémy v jejich přijetí nakonec mohou mít úspěch jak u inteligentní kritiky, tak u masového publika.
Ledaže bychom celou věc pojímali tak, že právě tento výsledek je jedním z oněch momentů střetu, který nakonec povede ke katarzi a následně k očištění a vítězství oné rozumné ideje.
Ironií nechtěného je, jak se Babiš hnal k Tondovi Blaníkovi a nabízel mu svůj podpis. Babiš nevynechá žádnou příložitost k tomu, aby se zviditelnil a účast ve filmu je k tomu ideální, ale tím se zároveň vehementně hlásí ke korupčně-klientelistickému světu, v němž vládne Tonda Blaník, jen se ukazuje, že má vážnou konkurenci v hradních lobbistech.