Křesťanství jako argument proti nejslabším

Magdaléna Šipka

Přibývá politiků, kteří hájí nepodložené podoby tradice místo zájmů skutečných lidí a jejich životů.

V sedmnácti mi můj tehdejší přítel řekl, že být křesťan pro něj znamená „spát s někým až po svatbě“. Překvapivě mě tehdy vůbec neděsila vidina vztahu bez sexu. Nechápala jsem, jak může celou svoji víru zúžit do jednoho bigotního, asketického požadavku.

Zdá se, že podobně se o křesťanství vyjadřuje i leckterý představitel lidovců. Bigotní požadavky ale v takových případech neuplatňují skromně na sebe samotné, ale hází s nim po těch — v naší společnosti — nejzranitelnějších. V posledních dnech svými výroky nejvíce ohrožovali děti z neúplných rodin a rodiče, kteří se o ně starají.

Čunkovo kázání na hoře

Nic nevyjadřuje absurdnost propojení lidovců a církevní morálky lépe než skutečnost, že předseda Pavel Bělobrádek je schopen během čtyřiadvaceti hodin na jedné straně podpořit hnutí usilující o plošný zákaz potratů a vzápětí v rozhovoru poslat svobodné matky na lov „nových mužů“.

Podle konzervativního církevního pojetí je přitom navázání nového vztahu problematické stejně jako potrat. Vzhledem k tomu, že potrat je událost jednorázová, je pak dokonce snazší podstoupit potřebný proces pokání, než v případě dlouhodobého vztahu s novým partnerem, který může vést k nemožnosti dlouhodobě přistupovat k eucharistii — ke slavnosti, která je srdcem církevního života a okolo které se samotná církev utváří. S těmito okolnostmi si pak předseda hlavu neláme. Oba jeho názory spojuje jen jediné — popření ženské svéprávnosti, důstojnosti a schopnosti rozhodovat o svém osudu a osudu svých dětí.

Pan Čunek zas nechápe, proč by stát měl platit samoživitelkám a samoživitelům, prý si měli lépe vybrat, s kým počnou dítě. Čunek v této své interpretaci předjímá, že za rozpad vztahu by měl nést zodpovědnost ten s rodičů, se kterým nadále žijí děti. Trestán je tak ten, který původní biologickou rodinu vlastně udržuje a od toho, který ji opustil asi nemá být požadováno nic. Podle této logiky by mělo přicházet k újmě vždy dítě.

Nedovedu pochopit, kde se najednou vzala taková nenávist k samoživitelům. Zrovna tato skupina obyvatel má můj obrovský respekt a její zásluha o chod společnosti je zcela neoddiskutovatelná. Jediné, co je spojuje s ostatními osobami čelícími dlouhodobě mediálním útokům, je to, že jsou nebezpečně blízko sociálního dna a zároveň jsou z perspektivy patriarchátu nepředvídatelní a nepochopitelní — ať už se jedná o „příliš“ samostatné ženy nebo muže vymykající se své „tradiční“ roli. V těchto otázkách stojí samoživitelé vedle uprchlíků nebo obyvatel sociálně vyloučených lokalit.

×
Diskuse
JN
May 4, 2017 v 9.17
Naše světy jsou na opačných koncích vesmíru.
Při nejlepší vůli nemohu porozumět světu Magdaleny Šipky. Nevadí mi, že ani ona nerozumí tomu mému, hluboce mě mrzí že ho odsuzuje.

Kdysi jsme se s manželkou rozhodli pro dítě. Bylo to naše společné svobodné a odvážné rozhodnutí být otevřeni možnosti, že dítě přijde, nechápali jsme to jako nárok ani jako právo.

Dítě se na narodilo. Ne ovšem v důsledku toho, že se manželka svobodně rozhodla nejít na potrat. Tímto způsobem způsobem se rodí děti ve světě Magdaleny Šipky. V našem světě se nám dítě narodilo proto, že jsme spolu začali intimně žít.
May 4, 2017 v 13.51
Byla bych vážně nerada, kdybyste si myslel, že Vás pro cokoli výše napsaného odsuzuji. Myslím, že to z článku nevyplývá.
JN
May 4, 2017 v 16.33
Děkuji Vám za reakci, paní Šipko.
Cítím to tak, že pro přijetí dítěte by se žena a muž měli rozhodnout ve chvíli, kdy spolu začnou intimně žít.

Je pro mě nepředstavitelné, aby za chvilkový pocit štěstí muže a ženy musel třetí člověk zaplatit svým životem.

Proto nemohu umělý potrat vnímat jako právo ženy, ale jako svobodné(?!) rozhodnutí pro to nejhorší možné řešení. Chci, aby možnost volby takového špatného řešení zůstala ženám i nadále, stejně jako tomu bylo doteď.

Domnívám​ se, že to co by se mělo změnit není zákon, ale vnímání interrupce. Stejně jako Vy, i já jsem pro to, aby rozhodnutí pro dobro bylo svobodné.
JH
May 4, 2017 v 17.52
Právo na potrat
... pak umožňuje ženě lépe si naplánovat čas a okolnosti, ve kterých se její děti narodí. Přesněji řečeno, umožňuje jí současný čas a okolnosti odmítnout a těhotenství ukončit. Dává to smysl, protože těhotenství může být jednoduše nechtěné.

Pozoruhodné ovšem je, že muž (otec) žádnou takovou možnost nemá, nic takového ani není v plánu (pokud vím), a téměř nikdo se nad tím nepozastavuje - dokonce ani muži, kteří jsou plně pro rovnoprávnost pohlaví.

Pokud otec považuje těhotenství za nechtěné, a matka nikoli, má otec smůlu. Pokud matka považuje těhotenství za nechtěné, a otec nikoli, má opět otec smůlu. Rovnoprávnost ano, ale vocamcaď pocamcaď :)