Zatímco my diskutujeme, seversko-baltská osmička staví bunkry
Vendula KazlauskasSkandinávské a pobaltské země ukazují dobrý příklad toho, jak to vypadá, když to státy s obranou myslí vážně.
Oči světa se upínají k právě probíhajícímu summitu NATO v Haagu. A to nejen proto, že se koná v bezprecedentní bezpečnostní situaci. O náplň novinových titulků se postarala už předběžná dohoda států Aliance ohledně navýšení cílových výdajů na obranu na 5 procent HDP.
Tento cíl je podle prezidenta Pavla připravena podpořit i Česká republika, která přitom teprve vloni dosáhla magické hranice dvou procent a ke třem procentům se chce vydat do roku 2030.
Zatímco u nás o navyšování obranných výdajů probíhají politické přestřelky, jedna skupina evropských států už tyto cíle nejenom dávno plní, ale nastavuje laťku mnohem výše. Řeč je o tzv. seversko-baltské osmičce: Estonsku, Lotyšsku, Litvě, Finsku, Švédsku, Dánsku, Norsku a Islandu. Spojuje je nejen geografická blízkost Rusku a historická zkušenost s autoritářským sousedem, ale také zcela odlišný přístup k obraně státu, než jaký sledujeme v české nebo středoevropské debatě.
Když tedy na konci loňského roku Česká republika slavila překročení dvouprocentní hranice výdajů na obranu, Estonsko hlásilo 3,4 procenta HDP, Lotyšsko 3,2 procenta a Litva skončila těsně pod třemi procenty. Nad dvě procenta jdou i severské státy: Dánsko 2,4 procent, Norsko 2,2 procenta a nováčci Finsko 2,4 procenta a Švédsko 2,1 procenta. Zakládající člen NATO Island nemá žádné ozbrojené síly, i tak ale zvyšuje rozpočet na obranné projekty.
Ministři tří pobaltských zemí, podobně jako Polsko, se přitom již v předehře k summitu NATO na konci května zavázali k cíli 5 procent od roku 2026, a staví se tak do čela aliančních snah. Podobný závazek oznámilo i Švédsko a Nizozemsko.
Severská spolupráce
Tato skupina severských a baltských států — známá jako „Nordic-Baltic 8“ nebo jen NB8 — přitom není jen účetní kroužek, který se předbíhá v tom, kdo víc utratí. Je to neformální, ale pravidelný formát, který od roku 1992 pravidelně ladí své postoje na úrovni premiérů, ministrů i odborných skupin. Koordinují se před summity EU a NATO, sdílejí diplomatické zázemí — například v Berlíně — a řeší vše od obrany po digitální transformaci. V Praze například jejich velvyslanectví pravidelně společně slaví své národní dny.
Spojuje je zejména to, že k výzvám současnosti přistupují pragmaticky, aktivně a často mnohem rychleji a proaktivněji než zbytek Evropy. A přestože jde v mnoha případech o státy malé, umějí hrát i nad svou váhu.
Ještě donedávna měly všechny tři pobaltské země premiérky — než se Estonka Kaja Kallasová stala vysokou představitelkou Evropské unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku, tedy jakousi ministryní zahraničí EU. O takové pozici se přitom českým politikům a političkám může jenom zdát.
A renomé Pobaltí v bezpečnostních otázkách ukazuje třeba i to, že evropským komisařem pro obranu a vesmír se stal Litevec Andrius Kubilius.
Obrana jako součást společnosti
Země Pobaltí a severní Evropy výrazně posílily svou mezinárodní váhu zejména po ruské invazi na Ukrajinu v roce 2022. Není to však nová iniciativa — před rostoucí hrozbou ze strany Ruska varovaly své spojence dlouhodobě, byť často bez větší odezvy.
Litva začala výrazně zvyšovat své obranné výdaje už po ruském útoku na Gruzii v roce 2008, ruská anexe Krymu v roce 2014 pak státům Pobaltí potvrdila, že jejich obavy nejsou plané. Krymský scénář „zelených mužíčků“ — neoznačených ruských vojáků obsazujících strategická místa — si Estonsko či Lotyšsko dovedly velmi snadno představit ve vlastních pohraničních oblastech s početnou ruskojazyčnou populací.
Všechny tři země Pobaltí tak po roce 2014 zaznamenaly výrazný nárůst zájmu o vstup do domobrany a aktivních záloh. Zároveň obnovily povinnou vojenskou službu. Výrazně dál však zašla někdejší „čtvrtá pobaltská země“ — Finsko, které bylo až do druhé světové války vnímáno jako součást Pobaltí, než sovětská okupace jeho osud od trojice ostatních republik oddělila. Finsko dnes staví na konceptu obrany celé společnosti — připravenost není jen doménou armády, ale každého občana.
Země, která sdílí s Ruskem 1340 kilometrů dlouhou hranici, pracuje na konceptu „kokonaismaanpuolustus“ — tedy totální celospolečenské obrany. Z celkových 5,5 milionu obyvatel je zhruba 900 000 součástí aktivní zálohy. Finsko má rovněž rozsáhlou síť krytů, včetně sportovišť a bazénů, které lze během 72 hodin přeměnit na ochranná zařízení pro statisíce lidí.
Obyvatelé dostávají příručky s pokyny, jak postupovat v případě mimořádné situace. Jsou mimo jiné vyzýváni, aby si udržovali zásoby vody, potravin, pohonných hmot a léků na nejméně 72 hodin — tedy na období, během něhož se stát připravuje k mobilizaci. Právě tímto komplexním a systematickým přístupem by se mohla inspirovat i Česká republika, která aktuálně připravuje podobnou informační brožuru pro všechny domácnosti podle finského vzoru.
Výzva pro zbytek Evropy
Proč to všechno? Stačí se podívat na mapu a do učebnice dějepisu. Tyto země vědí, proč se připravují. A na rozdíl od situace třeba v České republice panuje na bezpečnostních otázkách shoda napříč celou společností.
Pobaltské státy mají v živé paměti pakt Molotov-Ribbentrop, kdy se dostaly tahem pera do sovětské sféry vlivu, i následnou sovětskou okupaci, kdy deportace obyvatel na Sibiř zasáhly v podstatě každou rodinu. Jejich obyvatelé tak dnes nevěří v geopolitické záruky, pokud nejsou podloženy konkrétními činy. A tak, zatímco ve zbytku Evropy vedeme debaty o proveditelnosti navyšování investic do vlastní obrany, v těchto zemích není obrana otázkou ideologie, ale odpovědnosti.
NB8 tak dnes nehraje jen roli disciplinovaného studenta, který plní alianční závazky. Hraje roli morálního kompasu — připomíná zbytku Evropy, že bezpečnost není samozřejmost. A že obranná aliance funguje jen tehdy, když každý dělá svůj díl práce.
Pro Českou republiku je to výzva. Nemáme sousední hranici s Ruskem, ale máme stejné povinnosti a čelíme stejným hrozbám. Pokud se nechceme jenom spoléhat na druhé, i my bychom si měli klást otázky, jestli bereme svou vlastní bezpečnost dostatečně vážně. A jak přispíváme k bezpečnosti svých sousedů? Jakou část národního bohatství věnujeme ochraně, jak ladíme politiku a jak připravujeme své domovy na případné krize?
Seversko-baltská osmička ukazuje cestu, jak se stát aktivním a respektovaným členem NATO i Evropské unie. Cestu proaktivní, důsledné a zodpovědné bezpečnostní politiky, která není postavená na slovech, ale na konkrétních činech.
Žádné licitování, kolik procent HDP vyhodíme za obranu, nám obranu nezajistí. Nejdřív musíme mít obrannou strategii založenou na analýze bezpečnostních hrozeb, z obranné strategie odvodit, co vlastně k obraně potřebujeme, kolik vojáků v jakých útvarech, kolik jakých zbraní, jaké případně další vybavení a další složky společnosti, jako jsou zpravodajské služby, policie, provoz a zabezpečení informační a energetické infrastruktury a tak podobně, a nakonec, na základě toho, co všechno potřebujeme, si spočítat, kolik nás to bude stát. Když začneme od konce cifrou, navíc vycucanou z prstu Donalda Trumpa, a teprve pak přemýšlíme, zač to všechno utratíme, vzejde z takového zajišťování obrany nejspíš jen pár výhodných kšeftů pro některé firmy, hlavně asi zbrojařské, a jak nepochybně doufal Donald Trump, když si svých 5 % HDP cucal z prstu, především spojenostátní.
Druhý významný problém je, kde na potřebné výdaje vezmeme. Protože ono nám sice může vyjít, že 2 % HDP jsou až příliš, ale stejně dobře se může ukázat, že zvlášť teď, když čím dál větší bezpečnostní hrozbu představují Spojené státy, budou ty skutečně potřebné výdaje na obranu ještě vyšší než oněch Trumpových 5 % HDP, která v současnosti neutrácejí za obranu ani slavně obranně rozhazovačné Spojené státy. A je dobré si uvědomit, že HDP není státní rozpočet, stát ve svém rozpočtu hospodaří jen s takovou částí HDP, jakou vybere na daních. A ve výběru daní zrovna my máme velké rezervy.
Podle Eurostatu, který poslední úplné údaje o velikostech státních rozpočtů evropských států uvádí z roku 2023, si Finsko 5 % HDP na obranu může dovolit, ve srovnání s námi mu po utracení oněch 5 % HDP stále zbude v rozpočtu na všechny ostatní výdaje větší část HDP, než máme my úplně na všechno včetně obrany. Pravda, Finsko by určitě nechtělo seškrtat své veřejné služby na naši úroveň, konec konců i z hlediska té obrany mají velký význam věci jako vzdělanost obyvatelstva nebo sociální soudržnost společnosti — Česko se řítí do záhuby už jen tím, že politika státu je velmi úzce zaměřená na prospěch hrstky oligarchů, kteří pohádkově bohatnou, když premiér prohlásí: „Všichni trochu zchudneme,“ a tihle oligarchové do zákopů určitě nepůjdou, zatímco chudší vrstvy, ze kterých se obvykle rekrutují vojáci, zažívají od státu v lepším případě lhostejnost, v horším dohled a trestání, zkrátka nic, zač by šli bojovat s obzvláštním nadšením. Takže i Finsku přináší zvyšování výdajů na obranu určité nepříjemnosti — anebo potřebu zvýšit daně. My, nicméně, jsme na tom mnohem hůř. A Litva, Lotyšsko a Estonsko, které své výdaje na obranu už ve strachu z Ruska zvýšily, vybírají podobně nízké daně jako my — takže jestli zároveň se zvýšením výdajů na obranu nezvýšily i daně, pravděpodobně nám předvedou, že tak jako je zbytečný trezor, když za něj utratíte všechny peníze, je nakonec zbytečná i obrana, když kvůli výdajům na ni seškrtáte všechno ostatní a zničíte si stát sami dřív, než na něj zaútočí jakýkoliv agresor.
https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/bookmark/9e2af0ef-365a-41e8-a1af-c35b6a1ca002?lang=en
Jestliže si chceme nakoupit a vybudovat opravdu silnou obranu, musíme zavést něco jako obrannou daň z majetku a obranné progresivní přirážky k daním jako daň z příjmu, aby nám tu obranu zaplatili ti bohatí, kteří nepůjdou do zákopů, a abychom se sami nepřipravili o všechno, co má smysl bránit.