V roce 2025 organizujme naději!

Otakar Bureš

Už Bernard Bolzano říkal: „Zhoubným zřízením, jehož by se podle mého nikde trpět nemělo, jest zřízení takové, že připouští, by majetek jednotlivcův vyrostl na příliš velkou výši, např. nad stonásobek toho, co by vycházelo z průměru.“

Problém není ve vlastnictví jako takovém, například v dětské radosti z vlastnictví kola. Problémem se stává, když někteří lidé nahromadí tak velký majetek, že mohou bohatství proměnit v moc, a pak přimět lidi dělat věci, které by jinak nedělali, nebo vytvořit svět, v němž na potřebách a perspektivách některých lidí nezáleží. Foto meg hourihan, flickr

Minul slunovrat, dny se počaly prodlužovat, přešly Vánoce — připomínka toho, že jsme všichni v naší odkázanosti na druhé a v naší konečnosti nakonec stejně bezmocní. A teď se s ranními mrazíky přehupujeme do nového roku, kdy se opět den co den budeme snažit urvat co nejvíc, abychom ve společenském uspořádání, kde se o místo na slunci musí bojovat a kde vítězí „ten silnější“, vůbec přežili. Nejbohatší přitom budou dál bohatnout a ničit životní podmínky nám ostatním, lidem i nosorožcům.

A přece existuje naděje, jak nám měly Vánoce připomenout. Mně ji nedávno připomněl docela malý klouček. Hopkal v parku vedle rodičů na odrážedle. Když se jeho oči setkaly s mými, skrze první zuby šišlavě, o to však naléhavěji oznamoval: „To je mo… mo… moje kolo!“

Letmé setkání mě přimělo přemítat nad tím, co tohle vlastnické vyznání znamená. Je to snad tak, že už první úvahy a komunikace těch nejmenších se odvíjejí od pojmu vlastnictví. Co pak, probůh, mohou mít v hlavách dospělí?

Zrovna v těch dnech jsem slyšel rozhlasové zpracování Tolstého Příběhu koně, jenž v duchu přemítá: „Jsou lidé, kteří nazývají svou nějakou zemi, ale nikdy ji neviděli, nikdy se jí nedotkli špičkou nohy. Jsou lidé, kteří nazývají ‚svými‘ jiné lidi, ale nikdy ty lidi neviděli a všechen jejich vztah k těm lidem se omezuje na to, že jim působí zlo. …Lidé se v životě nesnaží dělat to, co považují za dobré, ale stojí jen o to, aby se stále množily věci, kterým by mohli říkat: Moje! Moje! Moje!“

I napadlo mě zprvu, že vlastnické vztahování se k světu vůkol je v případě toho malého jen odrazem doby, která zbožštila soukromé vlastnictví, vymýtila veškerou divokost a zblbla lidi natolik, že už nemají ani ponětí, že něco může být jinak, lépe. Že se celá hloubka a šíře života zredukovala — navzdory obrovskému lidstvem nashromážděnému materiálnímu i duchovnímu bohatství — na holý fakt přežití a pro ty, co si to mohou dovolit, na konzumní požitky. První i druhé ovšem závislé na tom, kolik vyděláváte peněz, kolik vlastníte a odkud jste.

Udělalo se mi úzko ze světa, kde se naprosto odevzdáváme ekonomické diktatuře a až vyděláváním peněz — kdo ví však jestli — získáváme právo na jakés takés živobytí. Jak by se divili naši praprarodičové, kteří věřili v pokrok a humanizaci společnosti, v to, že v jednadvacátém století nebudou války, natož aby umírali lidi na ulicích proto, že je jim odpíráno právo bydlet!

Bláhově se domnívali, že mohou ztratit okovy — a dobýt celý svět! Mezitím ho dobyli jiní — čímž jsme se ocitli v dějinně jedinečném okamžiku nové technologické poroby, kdy jedno procento nejbohatších vlastní tolik, co celá střední třída dohromady, zatímco deset procent nejbohatších vlastní zhruba sedmdesát až osmdesát procent veškerého majetku.

Přitom už v roce 1816 se českorakouský myslitel, matematik a teolog Bernard Bolzano ptal: „Nestala se většina boháčů bohatou jen proto, že tisíce jiných lidí skrze ně upadly do bídy a dodnes v bídě živoří?“

Bolzano dále vyvozoval: „Bohatství takové nemůže totiž vzniknouti, než když — zchudnou jiní!“ A dokonce případně radil, čeho se vystříhat: „Zhoubným zřízením, jehož by se podle mého nikde trpět nemělo, jest zřízení takové, že připouští, by majetek jednotlivcův vyrostl na příliš velkou výši, např. nad stonásobek toho, co by vycházelo z řečeného průměru.“

Tak mi došlo, že ten malý kluk a jeho odrážedlo skutečně nejsou ani v nejmenším příznakem našeho marasmu. Řečeno se sociálním antropologem Davidem Graeberem: „… problém není v tom, že někteří lidé mají více věcí, ale v tom, že mohou bohatství proměnit v moc, přimět lidi dělat věci, které by jinak nedělali, nebo vytvořit svět, v němž na potřebách a perspektivách některých lidí nezáleží.“

I ten klučina se prostě jen radoval, chtěl něco sdílet, třebaže radost z nějaké věci. Ale náš pohled se přečasto zužuje na prostou „věcnou“ perspektivu, která touhy, zranění a sny nedokáže vidět. Zapomínáme, že náš pohled není všechno, a v důsledku se tak nejsme schopni otevřít skutečnému bohatství života.

Skutečně bohatí budeme až ve chvíli, kdy se těm, kdo žijí v chudobě, bezmoci a opuštěnosti, dostane porozumění i pomoci. Musíme proto organizovat naději a v roce 2025 se všemi silami zasadit o masivní demokratické přerozdělování, jinak civilizační katastrofa, jež už dlouho klepe na dveře, pravděpodobně změní svět i pro toho klučinu se zeleným odrážedlem do podoby, kdy už nebude jen krásným slzavým údolím, kde je největším štěstím mít se s druhými rádi, ale posledním z kruhů pekla, odkud už žádná další cesta nevede.

Diskuse
PS
January 9, 2025 v 17.54
Přerozdělování

Čím masivněji přerozdělujete, tím jste celkově chudší (nemyslím jen materiálně). Tahouny přestane bavit dělat za ostatní a těch ostatních bude přibývat, až se všichni stanou ostatními a tahouni jaksi zmizí.

Mám doktorát z matematiky (to k tomu Bolzanovi), jsem bohatý tahoun vyrostlý z nuly a pravidelně přispívám na charitu, nezávislou novinařinu, Ukrajinu ...

JP
January 10, 2025 v 10.08

Původně jsem k úvahám O. Bureše chtěl připojit svůj komentář; pak mi ale nějak nevybyl čas, a poté jsem to už nechal být. Ale když zde nyní svou námitku předložil P. Sucháček, přece jenom se k dané záležitosti vrátím.

Paradox argumentace O. Bureše totiž vězí v tom, že on fakticky popírá sám sebe. Konkrétně: on sám uvádí naprosto názorný příklad toho, že pocit, respektive instinkt vlastnictví je člověku dán už od dětství. A to sice nikoli až jakýmsi sekundárním působením současné konmerčně-konzumní společnosti (respektive kapitalismu), nýbrž už v jeho genetické výbavě. Zkuste jenom dvouletému dítěti (které tedy ještě sotva bude dotčené vnějšími společenskými okolnostmi) vzít jeho hračku; jeho nevyhnutelnou reakcí bude křečovité sevření oné hračky, a vzdorovitý pláč: "To je mojééé..."

Jistě, prosazovat maximální možnou míru vzájemné mezilidské podpory a solidarity je jedním z nosných sloupů humanismu, a tedy i jedním ze základních ideových cílů především levice. Ale - na straně druhé tento akt přerozdělování nelze zavádět paušálně, násilně. Onen přirozeně, evolučně podmíněný vlastnický pud nelze lámat přes koleno.

Nejenže se levice takovýmto postojem dostává do rozporu, do konfliktu s přirozeným cítěním většiny populace; ale navíc - v tomto ohledu je P. Sucháčkovi nutno dát za pravdu - nadměrné přerozdělování, přílišná příjmová a majetková nivelizace nakonec vede k opaku zamýšleného efektu, totiž k nárůstu chudoby všech. Protože - to se nedá nic dělat - bohatství současné civilizace stále stojí na vlastním zájmu jednotlivce, tedy na jeho ekonomické aktivitě kterou provádí primárně ve svém vlastním zájmu. Zatímco jakákoli nivelizace tento vlastní zájem nevyhnutelně ubíjí. (Mimochodem, právě tímto směrem směřovaly všechny snahy čs. reformátorů šedesátých let: v ekonomické oblasti odstranit nivelizaci v odměňování, a obnovit vlastní zájem každého ekonomického subjektu na efektivitě jeho výkonu.)

Jistě, úvaha Otakara Bureše byla napsána v čase svátečním, a bylo by tedy možno ji brát v prvé řadě jako všeobecný mravní apel. Jenže - ono jde o to že velké části současné levice skutečně stále ještě věří tomu, že pro definitivní řešení všech sociálních problémů společnosti naprosto postačí nějakým způsobem prosadit dramaticky vyšší míru přerozdělování. Tedy - bohatým vzít a chudým nadělit. A tito novodobí Jánošíkové si stále ještě nedokáží, nejsou ochotni připustit, jak naprosto by takto fatálním zásahem rozvrátili zaběhnutý systém tržní, potažmo kapitalistické ekonomiky. A že jak řečeno konečným efektem by nebylo zvýšení blahobytu dolních vrstev, nýbrž daleko spíše všeobecná ("spravedlivá"?...) nivelizace obecné chudoby. - Opravdu už se zapomnělo na to, k čemu vedlo vyvlastnění soukromých majitelů po Únoru 1948? A toto násilné přerozdělování o kterém sní současná levice by fakticky nebylo ničím jiným nežli skrytým vyvlastňováním.

Je nutno si uvědomit: to téma které zde O. Bureš svou úvahou otevřel, představuje skutečně naprosto kardinální problém. Problém extrémně složitý, který v žádném případě není možno vyřešit nějakým jednoduchým způsobem. Střetávají se zde dva zcela neslučitelné principy či potřeby. Na straně jedné je nepochybné, že onen dramatický nárůst v nerovnoměrném rozdělení společenského bohatství má destruktivní důsledky pro sociální homogenitu společnosti; a ve svém konečném efektu - jak věděl už Aristoteles - naprosto může vést i k revolucím. Na straně druhé zde ovšem stojí nutnost a potřeba sféře ekonomiky ponechat to, co její jest; tedy to co je nezbytné pro její výkonnost, pro její efektivitu.

Pro toto dilema v tuto chvíli není známo žádné řešení; a je velice pochybné (spíše nemožné), aby k definitivnímu řešení došlo na půdě kapitalismu, tedy stávající tržní ekonomiky.

Pro levici by však v každém případě bylo možno vyslovit naléhavé doporučení, aby se konečně přestala oddávat svému snění o tom, že celý problém je možno vyřešit pouze prostřednictvím daňových sazeb. Ještě jednou: jedná se o naprosto klíčový problém systémový, který bude možno (doufejme) vyřešit jenom a pouze komplexní systémovou změnou.