Je třeba zabít šovinismus

Martina Malinová

Debata nad heslem „Mrtvej šovinista - dobrej šovinista“, které se objevilo na feministickém karnevalu, vyústila až k omluvě ze strany Feministické společnosti UK. Ne všichni si však myslí, že byla omluva nutná.

V sobotu proběhl v Praze Feministický karneval, za nímž stojí Feministická společnost Univerzity Karlovy. Organizace, která akcentuje témata, o kterých se tu mluví příliš málo: gender, rovnoprávnost, reflexe současného feminismu a perspektiv, které může mít, stejně jako hledání místa pro feminismus mezi lidmi, kteří si myslí, že tato debata je „zbytečná“. Kauza nad jedním heslem ukazuje, že nejsme na konci diskuse o feminismu, ale na jejím začátku.

Na sociálních sítích se během posledních dní strhla debata nad jedním z hesel, které se objevilo na piketě feministického karnevalu: „Mrtvej šovinista - dobrej šovinista“. Ta vyústila až k omluvě ze strany Feministické společnosti UK.

Ne všichni si ale myslí, že je třeba se omlouvat. Heslo nestojí samo o sobě v politické prázdnotě ani časové diskontinuitě. Chápeme ho proto v souvislostech.

Jedním z rámovaní může být odkaz na kauzu „mrtvý komunista - dobrý komunista“ v podání vedoucího kulturní rubriky Respektu, která spustila mnoho variací. Napsat po smrti člověka (v případě Jana Vitvara šlo o komentář ke smrti Miloslava Randsdorfa) takovéto prohlášení vyznívá zcela jinak, než pokud ho někdo užije jako vyjádření se k problematice současné společnosti, v níž šovinisté nejsou jen trollové z internetu, ale lidé, kteří chtějí mít ženy u ploten, poslušné matky a oddané poddané a kteří si myslí, že za znásilnění si může žena, pokud si o to koledovala například nošením příliš krátké sukně. Šovinismus má mnoho podob a žádná z nich není v pořádku.

Z nedávného průzkumu o rolích žen a mužů například vyplynulo, že vaření za „ženskou záležitost“ považují dvě třetiny lidí, úklid polovina.

I antifašisté používali heslo „mrtvý fašista — dobrý fašista“. Takováto prohlášení jsou zjednodušením, která říkají, že pro některé názory ve společnosti není místo. Nadřazenost určité skupiny nad jinou je jedním z nich.

I kdyby nešlo jen o kontextuální heslo, i kdyby se takové prohlášení objevilo bez vazeb na jiná - transparenty, stejně jako poezie, používají zkratky a není třeba si myslet, že heslo „mrtvej šovinista - dobrej šovinista“ je podnětem k zabíjení lidí. Je možné ho vykládat jako snahu říct, že neexistuje nic jako „dobrý šovinista“.

Heslo „Mrtvej šovinista - dobrej šovinista“ nestojí v politické prázdnotě ani časové diskontinuitě. Legitimizují ho systémové souvislosi (na fotografii je egyptský street art). Foto womanstats.wordpress.com

Zazněly argumenty, že heslo o mrtvých šovinistech se dá připodobnit k heslu „mrtvý uprchlík — dobrý uprchlík“. Je třeba si uvědomit, že šovinisté, na rozdíl od uprchlíků, jsou na vrcholu hierarchie současné společnosti, jejíž heteronormativita je všudypřítomná, a šovinisté rozhodně neumírají po stovkách, jako uprchlíci. Jazyk používaný většinou, vyzývající ke genocidě, se nikdy nedá porovnávat s jazykem utlačovaných, protože takové doslovné porovnání pouze upevňuje pozice mocných, a to zejména v neformálních hierarchických strukturách patriarchální společnosti.

Být šovinistou znamená nadřazovat, být uprchlíkem znamená ocitnout se ve složité životní situaci. A pokud si šovinisté berou uprchlíky jako rukojmí, jimiž straší své ženy u plotny, pak je třeba víc, než psát hesla na pikety.

Naše chápání feministického karnevalu - a především feminismu jako takového - je mimo jiné v posilování kolektivní autonomie a individuální svobody, zejména žen, queer a transgender lidí.

Myslíme si, že ani Feministická Společnost UK, ani všichni karnevalu zúčastnění nemohou zodpovídat za každý transparent. A už vůbec takovou roli nemůže převzít většinová společnost ani jiná skupina lidí, která nemá žádné informace o tom, jaké zkušenosti a pocity dovedly dotyčnou k napsání hesla „mrtvej šovinista - dobrej šovinista“. Nemluvě o tom, že zodpovídat se jakémukoli veřejnému obrazu, znamená zodpovídat se nadvládě mužů. I na tu karneval poukazoval.

Svět, v němž každý dokáže zabít šovinistu v sobě a v němž pro šovinismus a jiné formy utlačování není místo, je svět, o který bychom měli usilovat. Vedou k němu různé cesty a jednou z nich může být i debata, kterou vyvolává jedno heslo.

Je mnohem jednodušší redukovat debatu o feminismu na jeden piket, než se snažit pochopit, jaké jsou jeho skutečné cíle. Tvrdí-li někdo, že šovinismus má žít, tvrdí také, že věří ve svět, kde ženy budou utlačované, nerespektované a budou chápany jako mužské dekorace. My v takovém světě žít nechceme, a proto říkáme: mrtvý šovinisté jsou dobří šovinisté.

    Diskuse (42 příspěvků)
    JS
    March 18, 2016 v 22.45
    to je šílenství
    To je šílený nápad, a je potřeba vysvětlit, proč.

    Mám hrozně rád Orwellovo 1984. Z prvního pohledu je to o boji proti totalitní ideologii (třeba komunismu). Ale autor, jakožto skeptik par excellence, schoval do toho textu celou řadu morálně-relativizujících (dalo by se říct) myšlenek. Jednou z nich je dialog, kde se O'Brien ptá Winstona, co všechno by byl ochoten spáchat kvůli revoluci. A on samozřejmě nadšeně odpovídá, a proč by s ním čtenář nesouhlasil?

    Problém je (jak Orwell brilantně ukazuje), že jakmile překročíte pomyslnou hranici a začnete obhajovat zabíjení lidí, stáváte se sami svým nepřítelem, ať je sebehrůznější. Ztratíte morální převahu.

    Myslím, že každý společenský problém se dá vyřešit bez zabíjení. Ti, co hlásají, "zabijeme zde pár lidí a tím vytvoříme perfektní společnost", nabízejí velmi nebezpečnou návnadu (bait-and-switch). Následovat lidi, kteří jsou ochotni zabíjet, je recept na katastrofu. Nakonec budou pro své cíle ochotni zabít i vás.

    Vždycky se mi to připomene v souvislosti s oslavami "vítězství v 2. světové válce". To nebylo žádné vítězství, ale prohra všech zúčastněných. Vítězství by bylo, kdyby se Hitler nedostal k moci. A to by se možná nedostal, kdyby si lidé nemysleli, že zabitím pár Židů se vyřeší problémy německé ekonomiky.

    Heslo "mrtvý fašista" pochází z té vyhrocené doby, kdy se vraždění přijímalo (na obou stranách) jako nevyhnutelné. Není relevantní pro naší současnost.

    Jenom aby to někoho nemátlo - nejsem proti zabíjení v sebeobraně, tj. ve snaze o krátkodobé přežití. Ale to je jiná akce než nějaká dlouhodobá snaha vytvořit jinou společnost.
    "Myslíme si, že ani Feministická Společnost UK, ani všichni karnevalu zúčastnění nemohou zodpovídat za ..." každou šibenici.

    Jaký je rozdíl mezi šovinistou a reakčním živlem?
    "A už vůbec takovou roli nemůže převzít většinová společnost ani jiná skupina lidí, která nemá žádné informace o tom, jaké zkušenosti a pocity dovedly dotyčnou (dotyčného) k ..." stlučení makety šibenice.
    "Nemluvě o tom, že zodpovídat se jakémukoli veřejnému obrazu, znamená zodpovídat se nadvládě mužů."

    Bože, ochraňuj nás !!!
    Budou vznikat nějaké "prověrkové protišovinistické komise"?

    MP
    March 20, 2016 v 21.47
    Pro MM
    Zabte šovinismus je zcela v pořádku. Ale jak si nepotrpím na řečí o křesťanských kořenech Evropy, "Nenáviďte hřích, ale milujte hříšníky." bych jako heslo na evropské standartě viděl docela rád. Nemyslím, že by se měla Feministická společnost UK omlouvat. Zač? Za jedno tvrdší heslo v tvrdé kauze, navíc za heslo, které nikdo příčetný nemůže brát jako hrozbu. Ale nehajte nadsázku hesla kontextualizací, tu dodává publikum, ne autor.
    JN
    March 20, 2016 v 23.41
    Mohl byste, pane Profante, poradit
    ještě těm "nositelům šibenic"?
    JN
    March 21, 2016 v 6.52
    Já jsem proti šibenicím
    i proti heslu: "Mrtvej šovinista - dobrej šovinista".
    Kdyby se náhodou někde objevilo "zcela neškodné" heslo: "Mrtvej sluníčkář - dobrej sluníčkář", jsem samozřejmě velmi ostře i proti takovému heslu a předpokládám, že Vy také, pane Profante.
    Jenze on je tu rozdil mezi postavenim slunickaru a sovinistu. Sovinisti jsou zastoupeni na Hrade, v parlamentu, na ruznych vysokych pozicich atd., kdezto slunickari nikoliv. Bavime se o situaci, kdy ma sovinista plny arzenal, zatimco slunickar akorat klacek v ruce. A pokud ho sovinista obtezuje a slunickar mu ve vzteku rekne, ze ho zabije, bude to porad nerealizovatelny povzdech. Protoze ma akorat ten klacek.

    Nelze samozrejme vyloucit, ze by nekdo nejakeho sovinistu zabil, ale mnohem pravdepodobnejsi je, ze zena zemre v dusledku sovinismu. Bohuzel se s tim malokdy neco dela.
    TT
    March 21, 2016 v 17.51
    To je zase kauza
    Nemělo smysl se omlouvat.
    Jen to ukázalo, jak se potrefení houseři na UK (a samozřejmě i v DR) ozvali. Nadávky a vyhrožování smrtí tu běží už léta jak na páse a když to napíšou ženy, které každý racionálně uvažující člověk nemůže podezírat z násilných choutek, je najednou oheň na střeše. A najednou se tu lidi zastávají komunistů a dokonce tu najdeme i takovou pitomost, že člověk, který (ačkoli sám neustále brečí nad tím, že mu někdo nadává) neustále používá hanlivé označení sluníčkáři pro každého, s kým nesouhlasí, by se bil, aby nikdo o nich neříkal, že by měli zemřít.
    To jeden fakt už jen kouká a říká si, mrtvý blbec, dobrý blbec. A doufám, že se někdo bude zastávat blbců. Pravděpodobně proto, že se mezi ně sám řadí.
    Už proto, jak správně naznačuje autorka, že v křesťanství je smrt starého a zrod nového člověka tradičním obrazem. A není tím myšlena smrt fyzická, ale smrt toho, co z nás dělá omezené, nesnášenlivé a sociálně necitlivé lidi. Takže ještě jednou:
    Mrtvý šovinista je dobrý šovinista - prostě proto, že se z něj stal přesvědčený feminista. To se ale rektorovi stát nemůže, takže se nemusí smrti svého šovinistické já bát.
    + Další komentáře