Rekonstrukce státu neuspěla, ztratila i své původní příznivce
Jaroslav BicanRekonstrukci státu se dva roky po volbách podařilo prosadit jen dva z devíti zákonů. Mezi poslanci je patrná nespokojenost s fungováním iniciativy: podle nich na ně vytváří nemístný nátlak. Rekonstrukce státu to odmítá.
Před posledními volbami se 165 z poslanců, kteří v nich získali mandát, zavázalo podporovat návrhy zákonů Rekonstrukce státu, projektu několika občanských organizací, jenž si kladl za cíl zlepšit kontrolu veřejného hospodaření a omezit klientelistické vazby. Po volbách mnozí dokonce mluvili o tom, že jejich hlavním vítězem je právě tato iniciativa.
Přes původně vysoká očekávání jsou ale výsledky Rekonstrukce státu po dvou letech chabé. Mezi poslanci panuje nespokojenost s jejím fungováním, a zejména s jejími metodami. Z devíti rekonstrukčních zákonů byly schváleny jen dva: jedná se o zrušení anonymních akcií a zastavení praxe přílepků k zákonům.
Sama Rekonstrukce státu své dosavadní výsledky za tak slabé nepovažuje: „Dva zákony za dva roky není mnoho, ale stále je to více, než kolik se různým organizacím podařilo individuálně prosadit do legislativy za předchozích deset, patnáct let,“ říká mluvčí Rekonstrukce státu Nikola Hořejš.
A dodává: „Odpor politiků a úředníků je větší, než jsme čekali, ale na druhou stranu Sněmovnou prošly ještě další dva zákony a dva jsou v prvním čtení. Věděli jsme, že prosazovat kontrolu politické moci bude obtížné, a za velký úspěch bychom považovali i prosazení čtyř zákonů.“
Poslanci se ptají, čí zájmy Rekonstrukce státu zastupuje
Navzdory původní velké podpoře dnes vůči Rekonstrukci státu zaznívá kritika prakticky ze všech stran. Politici jí často vyčítají, že na ně vyvíjí nepatřičný nátlak. „Organizace, které projekt Rekonstrukce státu založily, měly z počátku dobrý úmysl - transparentnost a odpovědnost veřejné správy. Nyní už ale s prací Rekonstrukce státu spokojený nejsem,“ říká poslanec Ladislav Velebný z ČSSD.
Iniciativa podle něho neplní funkci, jakou by měla: „Má doporučovat legislativní změny, nikoliv do tohoto procesu násilně zasahovat. Od novelizování a schvalování zákonů jsou zde zákonodárci, tedy poslanci a senátoři,“ vysvětluje Velebný, který Rekonstrukci státu původně ve všech jejích návrzích podpořil.
Sám jsem měl o rekonstrukci státu trochu pochybnosti, což jsem i přátelům z rekonstrukce říkal. Tenhle článek ale ukazuje, že dělají evidentně dobrou práci.
Čtenář může být trochu zmaten, když jeden poslanec říká, moc nám do toho mluví, druhý jim vymezuje prostor (velmi omezený), třetí říká, že o nich není slyšet a čtvrtý, že dává přednost jiným lobistům.
Také by asi bylo dobré uvést, jak byl smeten senátem Zákon o registru smluv. Stačila by věta o tom, že návrh byl radikálně omezen, byly zrušeny mnohé sankce a státní podniky nemusí zveřejňovat smlouvy...
Chvojkovo vyjádření, že pravdu mají jeho lobisté a ne ti z RS pak už jen připomíná vyjádření bájného ministra Jamese Hackera.
RS asi je svým způsobem kontroverzní projekt. Rozhodně v zemi se zakořeněnou nenávistí k aktivistům a nevládkám. Ale komu má prospět obhajoba politiků porušujících volební sliby i programové prohlášení vlády, to mi uniká. Já to, čeho zatím dosáhli, za neúspěch nepovažuju, i když jsem čekal víc.