Ubytuj si svého uprchlíka
Lucia ZachariášováJe možné řešit situaci uprchlíků a uprchlic tím, že je budeme na individuální bázi ubytovávat u sebe doma? Není situace natolik vážná, že vyžaduje systémové řešení? A pokud ano, je takové řešení v současné chvíli realizovatelné?
„Bude-li to potřeba, ubytuji u sebe doma 3—5 muslimských uprchlíků a uprchlic.“ Tuto větu jsem 21. července 2015 umístila na svůj facebookový profil. Reagovala jsem tak na několik věcí, které se v české diskuzi o uprchlících objevily. Chtěla jsem se vymezit vůči těm, kteří odbývají lidi solidarizující s uprchlíky a uprchlicemi rétorickým pokynem, „ať si je zkusí ubytovat u sebe doma“. Jde o obdobu známého protiromského argumentu: „Tak si tam s nimi zkus bydlet.“ Zároveň jsem výslovně zmínila muslimské uprchlice a uprchlíky, čímž jsem chtěla reagovat na postoj biskupské konference, která je ochotna pomoci pouze s přijímáním uprchlic a uprchlíků křesťanského vyznání. Jako by snad ti, kteří mají vyznání jiné, méně trpěli, méně potřebovali pomoc.
Reakce byla poměrně velká. Mnoho lidí se přidávalo, v komentářích rovněž nabízelo své volné pokoje, byty, domy (do značné míry se to dá připsat oné pověstné facebookové bublině). Druhá skupina reagujících byla řekněme „konzervativně-solidární“. Ti namítali, že mám nejdřív nabídnout ubytování českým bezdomovcům, a až pak těm ostatním. Poslední skupina reakcí se samozřejmě nesla v duchu protiuprchlických nálad (ani moje facebooková bublina naštěstí není neprostupná).
Už od začátku jsem své prohlášení nemyslela tak úplně vážně, přiznávám, že jsem nezačala podnikat konkrétní kroky k tomu, abych tato slova proměnila v činy. Mé prohlášení bylo v první řadě deklarací politického postoje. Kdyby však skutečně nastala situace, ve které by bylo třeba nějaké lidi ubytovat, svá slova bych bez váhání dodržela.
Co furt máte s těmi "postoji"? Proč by nemohli politici a ti další, kteří nás přesvědčují, ať vítáme migranty, nějaké u sebe ubytovat? Vždyť tím by nejlépe dali najevo, jak to vše berou vážně, byli by opravdovým příkladem. Lidé by si o nich přestali myslet, že to jsou tlučhubové, kteří svoji "humálnost" nechají platit druhé. Ovšem u sebe, ne někde v prázdných bytech, v lokalitách, kde oni sami nebydlí, je hodit zase na krk jiným lidem. Začít mohl "státník" Kiska, který by sňal břímě z gabčíkovských a vzal migranty na bratislavský hrad. To by pak byl Státník. Tak kdo bude první, sluníčkáři? A neselektovat, jak to dělají političtí zahraniční herci.
Také by mě zajímaly odpovědi na otázky pana Píchy, zda nějaká aktivita ohledně ubytování v ČR vznikla a co by na to uprchlíci.
Nevím, zda je to k smíchu nebo k pláči, "Dobry navod," jak se s imigranty po Čunkovsku přesunem do jiných zemí "vypořádala" Austrálie.
Nebo považujete za spravedlivé, aby naše země přijímala stále větší množství ekonomických migrantů na úkor těch, kteří si museli v potu tváře nastrádat do sociálního fondu, přičemž z toho ještě musí živit vcelku početnou skupinu těch, které systém nechá zahálet?
Bude dle Vás spravedlivé, když stát těmto lidem přidělí migranty jiné kultury a náboženství za sousedy, i když všichni vědí, že takováto snaha o multikulturalismus ztroskotává a v zemích, které šly touto cestou značně narůstají rasové, náboženské a sociální konflikty?
Čunek vzal vsetínské - vlastní - nepřizpůsobivé a přesunul je ven - donutil je emigrovat. Udělal to, co je dnes módní ve větších městech a co způsobuje vznik ghett. Tohle by jste snad jako pedagog mohl vědět. Austrálská politika vůči migrantům je přece úplně něco jiného.
Řešení současné situace přece nespočívá v tom, že se Afrika přesune do Evropy. Řešení spočívá v tom, že se zastaví migrační byznys, že si migranti uvědomí, že Evropa není ráj na zemi, kam stačí jen přijet.
Je fakt, že kromě migrantů ekonomických existují skuteční upchlíci. Tady se naskýtá otázka, i když na první pohled cynická, zda podpořit jejich útěk přijetím jinde je dobrým řešením. Snad žen, dětí,starých a nemocných, ale mladých mužů, kteří by měli hájit svoji zemi? Kdyby byla za II. světové takováto politika, tak by dnes Hitler ovládl nejméně Evropu i Asii. Opravdu kdo uteče, vyhraje?
Já se domnívám, že pokud nejsme schopni dosáhnout toho, aby byli potrestáni viníci současných válek v arabském světě a nejsme schopni je donutit vzniklé škody sanovat, je pokrytectvím když nutíme nevinné lidi, aby to udělali za ně. Domnívám se, že je toho už na nich naloženo dost. A že je sprosté, když ti, kteří se neopováží došlápnout si na viníky nahoře, se vytahují na nevinné dole.