Dobro jako luxusní zboží

Magdaléna Šipka

Zoot společně s Člověkem v tísni u příležitosti festivalu Jeden svět prodává trička. Mají nízkou uhlíkovou stopu a při jejich výrobě se dodržují férové pracovní podmínky. Název projektu je Dobro. Jaká jsou úskalí podobného přístupu?

Před časem se na sociálních sítích začala objevovat reklama nabízející trička, která prodává Zoot spolu s Člověkem v tísni u příležitosti festivalu Jeden svět. Název projektu je Dobro.

Je vůbec možné takto nějaký projekt nazvat? Od festivalu Jeden Svět, který se snaží pomocí dokumentů přibližovat situaci v různých koutech planety, bych nečekala, že se s „dobrem“ tak jednoduše vypořádá.

Právě pečlivé sledování situace z pohledu druhých v našem jednom, ale přece velmi různorodém světě, by nás mohlo varovat před jednoduchým pojetím dobra. A inspirovat k vnímání dobra jako schopnosti vystihnout ono potřebné a užitečné v konkrétní situaci lidské nouze. Neaplikovat bez rozmyslu všude po světě naše kulturně podmíněné řešení, „naše dobro“.

×