Obrat fairtradových výrobků meziročně stoupl o osmdesát procent
Vratislav DostálV ČR došlo meziročně ke zvýšení maloobchodního obratu fairtradových výrobků o osmdesát procent, spotřebitelé v loňském roce nakoupili výrobky v hodnotě 174 milionů korun. Nejoblíbenějším fairtradovým produktem u nás zůstává káva.
Čeští spotřebitelé nakoupili vloni fairtradové výrobky v hodnotě 174 milionů korun. Maloobchodní obrat se oproti roku 2012 zvýšil o celých osmdesát procent. Klíčovým faktorem, který ovlivnil rekordní nárůst spotřeby, je podle Hany Chorváthové z organizace Fairtrade Česko a Slovensko, která pravidelně tato data zveřejňuje, dostupnost výrobků se známkou Fairtrade.
„Fairtradové produkty jsou dnes k dostání ve většině maloobchodních a kavárenských řetězců. Ukazuje se, že se Češi stále více zasazují svými nákupy o lepší životy pěstitelů a výrobců z tzv. rozvojových zemí,” vysvětluje Chorváthová s tím, že za velkým nárůstem oproti předloňskému roku je také zájem českých spotřebitelů o kvalitní výrobky luxusnější povahy.
Přestože logo Fairtrade není známkou certifikující kvalitu, patří totiž fairtradové produkty ze své povahy (velké procento z nich je bio, případně se při jejich pěstování a zpracování eliminuje používání chemikálií) k výrobkům spíše vyšší kvality. „Spotřebitelé často výrobky kupují, aniž by věděli, že jde o výrobek eticky obchodovaný. V tomto ohledu je potřeba českou společnost dále vzdělávat,“ uvádí Jiří Remr z Institutu evaluací a sociálních analýz.
Nejoblíbenějším fairtradovým produktem u nás zůstává káva. Té se vloni prodalo 142 tun v hodnotě sto milionů korun. To odpovídá čtrnácti milionům šálků fairtradové kávy, kterou Češi vypili v loňském roce. Za úspěchem kávy stojí především společnosti Tchibo a Starbucks, které patří k nejvýznamnějším řetězcům kaváren nabízejícím kávu se známkou Fairtrade.
Fairtradová káva se praží také přímo v České republice. První českou pražírnou kávy se známkou Fairtrade je firma Mamacoffee, dalšími trutnovská pražírna Volkafé a středočeská Fair&Bio. Po kávě (sedmapadesát procent z celkového obratu) následují výrobky z fairtradové bavlny (třiadvacet procent), které jsou k dostání především v řetězci Marks&Spencer. Vloni za ně Češi utratili čtyřicet milionů korun.
Džemy, zmrzliny a sušenky (celkem sedm procent), čokoláda a kakao (pět procent), čaj (dvě procenta) a kosmetika (tři procenta) patří mezi další významné skupiny fairtradových výrobků. Postupně se k nám dostávají i banány, které je možné nakoupit zatím jen online. Jiné čerstvé ovoce ani řezané květiny zatím nejsou na našem trhu k dostání.
„Kromě minimální ceny, která je pěstitelům vyplácena, dostává každá organizace farmářů za prodanou úrodu tzv. fairtradovou prémii. Pouze na té vloni zaplatili Češi pěstitelům kávy 1 500 000 korun, které slouží k investicím do rozvoje komunit a o jejím využití si demokraticky rozhodují přímo sami pěstitelé. Pětadvacet procent prémie je však vždy použito na zvyšování produktivity a kvality kávy,“ vysvětluje Chorváthová.
Skokové změny v nárůstu obratu o osmdesát procent jsou podle ní důkazem toho, že trh s fairtradovými produkty je stále velmi mladý a může se u nás rozvíjet velmi rychle. V sobotu 10. května se uskuteční u příležitosti Světového dne pro fair trade ve více než stovce českých měst již čtvrtý ročník happeningu Férová snídaně ve vašem městě. Na akci se sejdou příznivci fair trade, aby společně posnídali v parku, na náměstí či jiném veřejném místě fairtradové a lokální potraviny.
V rámci Týdne pro fair trade, který probíhá celý tento týden, byly také vyhlášeny výsledky soutěže Férová čokoláda: absolutním vítězem se stala ZŠ Pod Skalkou v Rožnově pod Radhoštěm s autorskou divadelní hrou Hořčokoláda upozorňující na nerovnosti v byznysu s kakaem.