Když spojenec zabíjí
Vojtěch SrnkaNaše blízké spojenectví s Izraelem a především diplomatická podpora, kterou tomuto státu poskytujeme, vzbuzuje mnoho otázek ohledně našeho vztahu k dodržování mezinárodního práva a také ochraně lidských práv.
Na začátku prosince minulého roku získala redakce týdeníku Respekt pracovní verzi koncepce české zahraniční politiky, na jejíž konečné podobě české ministerstvo zahraničí právě pracuje. Ihned poté, co se koncepce objevila na veřejnosti, zvedla se vlna kritiky zaměřená především na údajný příklon k Rusku. K ní se na začátku roku přidala také strana TOP 09 a vymezila se vůči tomu, že „nedává jednoznačnou odpověď na to, zda chce ČR Východ nebo Západ.“
Představitelé TOP 09 takto zhodnotili dokument, ve kterém jsou více než dvě stránky věnovány vztahům v rámci euroatlantického prostoru a USA i jednotliví členové EU jsou označováni za klíčové spojence. Vztahům s Ruskem se koncepce věnuje na šesti řádcích a Číně pak sotva na třech.
Bohužel tak jako u nikoho jiného z kritiků připravované koncepce ani u nich nevzbudil obavy její mnohem zásadnější nedostatek, který se týká našeho vztahu k mezinárodnímu právu. Česká republika podle ní totiž bude nadále udržovat strategické partnerství se státem Izrael, aktivity jehož představitelů zrovna nyní předběžně prošetřuje Mezinárodní trestní soud z důvodu obvinění z válečných zločinů.
České spojenectví s Izraelem není ničím novým. Velmi vstřícný přístup provází naší zahraniční politiku dlouhodobě a vzájemná spolupráce se dnes nepromítá pouze do velmi dobrých obchodních vztahů, když Izrael pro ČR představuje z hlediska vývozu šestý nejvýznamnější trh mimo EU, ale probíhá také v oblasti vědy a techniky, obrany, kultury a dalších. Mezi Izraelem a Českou republikou se dokonce uskutečnilo několik setkání na vládní úrovni a další by měla následovat.
Naše blízké spojenectví s Izraelem a především diplomatická podpora, kterou tomuto státu poskytujeme, však vzbuzuje mnoho otázek ohledně našeho vztahu k dodržování mezinárodního práva a také ochraně lidských práv a to především z toho hlediska, jak lidská práva v minulém roce mnohokrát popisoval náměstek ministra zahraničí Petr Drulák, tedy z hlediska lidské důstojnosti.
Válečné zločiny a lidská práva Palestinců
Letní izraelské útoky v Pásmu Gazy označily za válečné zločiny známé mezinárodní lidskoprávní organizace Amnesty International, Human Rights Watch a v minulém týdnu se ke zpochybňování jejich legality připojila také izraelská lidskoprávní organizace B’Tselem.
Realitou je také to, že poté, co prezident Palestinské samosprávy Mahmúd Abbás začlenil svou zemi do jurisdikce Mezinárodního trestního soudu, začal se tento orgán předběžně zabývat obviněními z válečných zločinů izraelských představitelů.
Osobně se taky počítám k levici a nedělá mi žádný problém kritizovat stejně Rusko za Krym, Čínu za tamní porušování lidských práv a na druhé straně spojence USA jako jsou Saúdská Arábie nebo Izrael za to, co proti lidským právům dělají ony, Snad to ani tak nesouvisí s levicovostí a pravicovostí, jako s tím, nakolik široké a univerzální pojetí lidských práv kdo má.
Proti této politice, tedy prosazování veřejného zájmu, stojí geopolitika, řídící se nyní připomínaným heslem „Pokud nemůžeme pět s anděly, musíme vít s vlky“ nebo vážně míněnou devizou „Raději se mýlím s Bílým domem, než abych měl/měla pravdu s putinovským Ruskem“. Geopolitické zájmy USA (občas i proti EU) je možno jistě i takto otevřeně prosazovat a obhajovat. Co už mě pohoršuje, je odmítání patočkovské politiky s tím, že to je „srabáctví“. Na malý Izrael si troufnou (rozumí se Srnka a spol.), na velké a mocné Rusko už ne, napsal jako reakci Ivo Horák. On přece tuší, že „levice“, tedy odpůrci pacis americanae a vývozu amerických „hodnot“ (ve skutečnosti mocenských zájmů), je zbabělá.
Andělé a vlci a také to, s kým se raději mýlím, než abych měl pravdu s nějakým nepřítelem, to je ovšem jednoduché vidění světa, tedy vidění Iva Horáka a českých stoupenců politiky USA a Izraele.
Ve skutečnosti je esej Vojtěcha Srnky cenným příspěvkem k léčbě českého neduhu – adorování státu Izrael, tedy izraelofilie. ČR je totiž v EU nejvíce proizrelským státem, což si pochvaluje hlavně vláda v Tel Avivu. Palestinci mají značné zastání v Norsku, Švédsku, Španělsku, Francii, Itálii a Řecku. Jejich diskrimianci a mnohdy i perzekuci nehájí v EU kromě ČR snad nikdo. V zákrytu za ČR stojí Varšava, Vilno, Riga a Tallinn, ale tam, hlavně u obyvatelstva, izraelofilii oslabuje stále přetrvávající lidový antisemitismus, jehož se Češi (a Němci) naštěstí dokázali zbavit. Se špinavou vodou ale vylili z vaničky i to dítě, tedy ti Češi, ne už tolik Němci. Nekritičtí stoupenci izraleksé nadvlády nad arabským lidem Palestiny by se ale měli vyrovnat i s názory osobností s židovskými tradicemi– v ČR vystupovali v tomto směru třeba američtí vědci Noam Chomsky a Norman Finkelstein a s postoji izraelské nestátní neziskovky B´Tselem. Její existence v Izraeli a občasné publikování jejích postojů rovněž izraelským deníkem Haarec je pro mne stále důkaz existence vnitrostátní izraelské demokracie, z níž jsou ovšem vyloučeni Arabové.
Esej Vojtěcha Srnky má tedy i smysl jako příspěvek k politické integraci ČR do EU, což považuju za významné a správné.
Ve svém příspěvku jsem neobhajoval Izrael, ale kritizoval levici. Že je v ekonomických otázkách smířlivá a pragmatická, nebo jen teoretizuje. Že v zahraničně-politické oblasti není podobně loajální, ale ani konzistentní, spíše podezřelá. Levice se tak vystavuje podezření, že má méně výhrad ke kapitalismu než k demokracii.
Myslím, že moje formulace týkající se Golanských výšin byla v pořádku. Izrael vrátil Egyptu Sinajský poloostrov, jenž obsadil ve stejné Šestidenní válce roku 1967, výměnou za mír. Sýrie mohla (a snad jednou bude znovu moci) dosáhnout téhož v případě Golan. Izrael naopak anektoval Východní Jeruzalém, kterýžto krok mezinárodní společenství neuznává. Uvádím-li tyto záležitosti do vztahu k Rusku, tedy proto, aby vynikla svízelnost rozhodování "malé houžvičky", jakou je Izrael, v porovnání se svévolným postupem Ruska s jeho "životním prostorem". Právě podobné stranění těžkému snažení slabých a nechuť proti "přirozenému" chamtění mocných mě přivedlo na levici.
Samozřejmě, že v poměru k Palestincům je Izrael silnějším, vyspělejším a organizovanějším útvarem, a měl by tedy
mít i větší možnosti řešit dlouholetý konflikt a provizorium. Faktem ovšem je, že Palestinci mají dosud problém smířit se se samotnou existencí Izraele a že vláda Hamásu v Gaze je pro palestinský národ zlým regresem. Ostatně prezident Mahmúd Abbás je ve funkci již bez řádného mandátu, což činí jeho západní podporu stěží únosnou. Při vší své kritičnosti k poměrům a vývoji v Izraeli a k případům porušování lidských práv a důstojnosti Palestinců se domnívám, že nejen evropská levice, ale i sama EU by měly zlepšit svůj vztah především k zbývající výspě západní civilizace v regionu. Jen tak "Evropané Židům zapomenou, co jim udělali". Nejlépe tak přispějí k evropštější podobě nejen státu Izrael, ale snad posléze i Palestiny.