Jde nám skutečně o rovné šance dětí ve vzdělávání?
Stanislav ŠtechStanislav Štech polemizuje s kritikou diagnostických nástrojů k zařazování dětí do tzv. praktických škol podle novely školského zákona. Ta kodifikuje pozitivní trend, kdy klesá počet dětí, které do praktických škol nastupují.
V ČR je nutné odstranit diskriminaci dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí, zejména romských. Rozsudek Evropského soudu pro lidská práva (ESLP) z roku 2007 nad praktikami českých škol a školských poradenských zařízení na přelomu 80. a 90. let minulého století oficiálně potvrdil, že v rovnosti vzdělávacích šancí jsme měli a dosud ještě máme značné rezervy. Je dobře, že se MŠMT již od rozhodnutí tzv. malého senátu ESLP v roce 2005 snažilo problém řešit.
Původní zvláštní školy zahrnovaly děti se všemi stupni mentálního postižení, ale třeba i děti s metabolickou poruchou nebo genetickým onemocněním. Postupně nejen změnily nálepku na školy „praktické“, ale byl pro ně vypracován rámcový vzdělávací program a také do nich byly zařazovány v daleko menší míře děti s lehkým mentálním postižením. Směřujeme tak k situaci, kdy by v nich měly být pouze děti s těžším stupněm mentálního postižení a děti s dalšími poruchami či nemocemi.
Také proto postupně dětí zařazovaných do tzv. základní školy praktické ubývá. Nejčastější diagnózou, pro kterou jsou děti do těchto škol zařazeny, je lehké mentální postižení. I když podíl dětí s touto diagnózou na celkovém počtu dětí v našich školách klesl na současných 1,8 %, což je úroveň obvyklá v zahraničí, existuje i nadále nepřijatelně vysoký počet takto zařazených romských žáků.
Současný ministr školství připravil návrh novely školského zákona, kterým tento pozitivní trend kodifikuje. Paragraf 16a, odst. 5 totiž umožňuje systémově založit novou praxi. Ze zjištění aktuální úrovně rozumových schopností dítěte se činí pouze jeden a to ještě nikoli dominantní krok (jako tomu bylo často v minulosti).
A ukládá psychologům v poradnách a speciálně pedagogických centrech provádět důležitější věci: zjistit, jak se dítě umí adaptovat na nové prostředí a podněty; jaké jsou sociální a kulturní podmínky jeho dosavadního vývoje; jak se doma připravuje na učení a vůbec na poznávací činnosti; jak umí těžit z podpory okolí, např. z instrukcí dospělých atd. A zaměřit se tak na jeho růstový potenciál.
http://denikreferendum.cz/clanek/18862-umozni-novela-skolskeho-zakona-priliv-romskych-deti-do-zvlastnich-skol
obavy, že nové znění školského zákona umožní větší zařazování dětí do zvláštních škol a tedy půjde proti inkluzi.
Tyto obavy jsou zřejmě liché, neboť jak čteme v tomto článku, v němž Stanislav Štech tvrdí, že novela podpoří tendenci přijímat do praktických škol méně dětí, které místo do praktické půjdou do normální školy. Podoří tedy žádoucí inkluzi.
Zajímalo by mne ale, co si pak mají praktické školy počít se svou nevyužitou kapacitou? Počítá se na ministerstvu s jejich rušením, mají někde zůstat jen jejich torza podobná specializovaným ústavům jako je např. Jedličkův ústav v Praze? A co pak s učiteli a vybavením dosavadních praktických škol? Má ministerstvo nějakou představu, co s nimi dál? Ptám se konkrétně: existuje v chystané novele nějaká koncepce, co s budovami, zařízením a hlavně co bude s dosavadními učiteli praktických škol?
Selským rozumem by člověk soudil, že školská zařízení, ve kterých dnes sídlí praktické školy, by měla být i nadále využívána ve školství a praktické školy by se postupně měly transformovat na normální školy s tím, že dosavadní učitelé budou dál působit jako učitelé případně jako jejich asistenti (pro děti handicapované i problematické), přičemž ovšem profese asistentů by měla být kvalifikována jako odnož profese učitelské a podobně i honorována.
Prosím, pane autore, je něco na tento způsob obsaženo ať už explicitně nebo implicitně v novém znění školského zákona?