Bobříka za reformu vysokých škol

Karel Chlouba

Ministerstvo školství v čele s Marcelem Chládkem připravilo další reformu vysokých škol. Vysokoškolská novela byla efektivně a tiše manažersky vyjednána, na nějakou vizi vysokého školství se však zapomnělo. Jsou tu ale i další rizika.

Minulý týden uspořádal spolek Theodorik na Katolické teologické fakultě Univerzity Karlovy debatu o připravované vysokoškolské novele, na níž vystoupil prorektor Stanislav Štech, kancléř Tomáš Jelínek a delegát do SK RVŠ Miroslav Makajev. Debata měla příhodný název: Co se na nás chystá?

Příprava „Chládkovy reformy“ probíhala daleko subtilněji než přípravy v minulých letech. Snad proto, že část sociálního hnutí má blíže k současné vládě a hraje více pragmaticky, ale také proto, že před leckteré části novely zákona byli i členové vyjednávacích týmů postaveni jako před hotovou věc třeba s tím, že si to jejich špičky dohodly odpoledne na golfu.

Proč taky se zdržovat veřejností, vždyť už Josef Dobeš i známý nestraník Petr Fiala říkali, že celospolečenské debaty o vzdělání již proběhly a teď už se to jenom musí dotlačit do nutné reformy.

Žádná taková debata ale nikdy v úvahu vzata nebyla, rozhodně ne vládou Petra Nečase, a současná vláda pouze dále ostrouhává právě její propozice. Ostatně, jak řekl prorektor Štech, vše začíná u zprávy OECD, která přišla s principy fetišistické argumentace masifikací, potlačení samospráv, přivedení externích aktérů (byznysu — trhu práce) a nerozlišení typů škol.

Tato politika byla v posledních letech k vidění v řadě variací a sahá až do té současné, kde se z ní ovšem stává trochu fraška.

Co se na nás chystá

×
Diskuse
November 11, 2014 v 11.41
Veřejná debata
Určitě by to chtělo veřejnou debatu, protože zásahy ve smyslu oslabení autonomie a samosprávy univerzit jsou špatné. Je třeba posilovat aktivitu a vliv akademické obce na spravování a řízení univerzit a ne naopak. Kde se občané mají učit diskutovat, argumentovat a nést odpovědnost za svá rozhodnutí, než na školách?
November 11, 2014 v 19.13
Nelogičnosti
Reforma v sobě nese řadu vnitřních nelogičností a řeší především přesuny kompetencí v řízení škol, jako kdyby toto byl hlavní problém vysokého školství.

Na jedné straně se fakticky ubere pravomocí akademickým senátům (implicitně se tím říká: protože vnitřní prostředí není schopné vygenerovat spolehlivou samosprávu), na druhé straně se má posílit autonomie vysokých škol v akreditačním procesu, který má být nahrazen zpětnovazebnými mechanismy v rámci školy (která není schopná ani vygenerovat spolehlivou samosprávu).

Výrazně se posiluje pozice rektora, přičemž většina větších škol je značně heterogenních, takže sama tato situace vytváří větší prostor pro různé asymetrie, podle vlivových skupin spojených s rektorem (ještě bych chápal posílení pozice děkanů a fakult, které přece jen sjednocují sobě si bližší oborové celky).

Akademické senáty jistě mají své mouchy, ale přinejmenším jsou složeny z lidí, kteří jsou "na tepu" života školy, ve správních radách často sedí spíše honorární osobnosti manažersko-právního zaměření, což bylo fajn potud, pokud tento orgán hlídal základní rámce typu rozprodávání nemovitého majetku, ale ve chvíli, kdy budou mít více zasahovat do vnitřního života škol je opravdu otázkou, jestli si jejich členové budou ochotni vymezit dostatek času skutečně proniknout do hloubky problémů, které se dostanou do jejich vlivu.

V každém případě jde o zvýšení centralizace řízení škol, tedy posun od samosprávy se všemi důsledky, přesně jak píše pan Šímsa...

Sdílet