O krásných tělech starých žen
Zuzana VálkováJak se zobrazují staré ženy, když máte v popisu práce je neukazovat, a jaké podoby na sebe může brát seznamování s ženským údělem.
Když do toho přítmí, v němž se tetelí horko, vcházím, cítím se trochu nepatřičně. Je to, koneckonců, komůrka pro tři, maximálně čtyři ženské, a já nemám trénink společenský ani fyzický. Obrovské prostěradlo kolem sebe motám načtyřikrát, ne proto, že bych se styděla, ale abych v tak malém prostoru neobtěžovala. Navíc vím, že budu courat, protože mívám při delším pobytu v pekle náběh na infarkt.
Jsem tu nejspíš jediná, kdo se tím zabývá. V hotelové sauně pro ženské, kam se dostanu jednou za půl roku, se však o „ženském údělu“ dozvídám víc, než třeba četbou podivuhodných teoretických statí z Guardianu, případně listováním dámskými časopisy, které se tváří, že nám pomáhají rozpouštět mindráky, a přitom s nevinným výrazem posilují naši vnímavost ke kontextu, z něhož ty ústřely v úsudku vyrůstají.
Co si tady, v pološeru, značném nepohodlí a tichu připomínám? Jak stárne ženské tělo. Co mě čeká. Odpusťte, že mě neoslovují obrazy stáří na plovárnách nebo o parných letních dnech: ty nejsou příležitostí k zastavení.
Lidská těla sevřená v titěrných kouscích natahovací tkaniny, to je hra na dodržování hygienických norem, přičemž v situaci, kdy obal navlékáme výhradně na ty partie, jejichž existenci se snažíme smlčet, vypadáme všichni zhruba stejně pitomě. A na věku přitom nezáleží.
Ovšem tohle hučení trubek a vlastních myšlenek a společná nahota — to je jiná. Tady „nás“ vidím poprvé. Moje babička se přede mnou z pochopitelných důvodů nesvléká. V novinách se o takových věcech nepíše a televize je nevysílá. Ženská přece může na obrázek jenom mladá a pěkná. Nebo ne?
V OSN v Ne Yorku jsem jednou viděl výstavu, která se věnovala ztvárnění nemocí. Na první pohled to na mě působilo odpudivě, Ale pak si člověk uvědomí, že je to součást života. A umění by nemělo být jen estetickou manýrou, ale postižením světa, který je kolem nás. Nejvíce mě uchvátila socha rukou z bílého mramoru protkaného růžovými žilkami. Prsty pokroucené artrózou se pokoušely navléct nit do jehly. Erotiku prvního okamžiku záhy poněkud otřesenou zachytil akt mladé dívky s titanovou protézou místo pravé nohy...
Nesoulad mezi etikou a estetikou má jak nevinné a zastřené podoby - třeba v sauně, tak zničující a okaté - třeba na Ukrajině.......řekl bych.
No nic: https://www.youtube.com/watch?v=dGMvTvEbYuc
p.s. p. Hrudka je zivoucim dukaze, ze to funguje (ackoli, mozna je nevzdelany).
Ten odpor vůči Paroubkovi nebyl ani tak v tom, jak vypadal, ale jak se choval.
A když tu řádil jiný jev, ta "chomskiáda", zaslechl jsem v jedné z diskuzí pohoršení nad tím, jak tu chybí jakási základní úcta ke starému člověku. Dost mě to tehdy překvapilo, protože ani Chomského ale ani např. Z. Baumana nepovažuji za staré.
Paní Válková naznačila opak - ošklivá mysl/slovo činí snahu o estetické tělo snahou marnou.
A v tom také leží ten zatracený propletenec nesouladů mezi estetikou a etikou.
Ošklivost mysli je velmi zrádnou kategorií (opět ty Havlovy slabůstky)...........bych dodal.