Zrušme romské asistenty!
Filip ŠimečekNepůsobí placení úředníci pomáhající lidem na základě jejich etnicity ve svém důsledku kontraproduktivně? A je vůbec nutné onu etnicitu zdůrazňovat? Proč nemluvit rovnou o boji s chudobou?
Vládní koncepce romské integrace. Integrační projekt romských asistentů. Romští policisté v problémových lokalitách. Jak takové pojmy, které často slýcháme v médiích, působí na majoritní obyvatele sociálně vyloučených lokalit?
Reakce modelového člověka, který je nezaměstnaný, ne příliš vzdělaný, rozvedený či zadlužený a žije v oblasti, kde příliš neexistuje naděje na lepší život, musí být v podstatě dvojí.
Za a) bude předpokládat, že je nějaké skupině plošně pomáháno na základě barvy pleti, ačkoli to není nutné. Na co potřebuje bohatý romský podnikatel nějaké asistenty? To je přece rasismus, může jej napadnout. Za b) se zamyslí — A co ostatní chudí? Ti pomoc nepotřebují? Podobně kdysi během kauzy Přednádraží reagoval jeden bývalý člen ProAltu, s poukazem na svou vlastní sociální nouzi.
Ano, problematika je samozřejmě složitější. Jednotlivé projekty sociální pomoci většinou jasně definují, komu, jak a kdy je pomoc určena. Problém je však s žonglováním se slovy. Pokud se nějaký aktivista zabývá sociální pomocí chudým a media jej označí za romského aktivistu, případ může (a většinou se tak stane) zvýšit rasové napětí.
Z hlediska médií je to pochopitelné. Slovo Rom má méně písmen, než „sociálně vyloučený“. Navíc zprávy o Romech zaručeně zvýší sledovanost. Přesto bych slovo Rom použil výhradně tam, kde to souvisí s kontextem (např. podpora konkrétní kulturní organizace). Ale co s grantem či projektem, kde skutečně mluvíme o etnicitě? Má to háček.
Nedávno požadovala Amnesty International čísla udávající počty Romů na základních školách. V praxi se však zjistilo, že dojít k takovému číslu je neuskutečnitelné. Romskou národnost totiž nikdo v dokladech nemá a přihlášení k této identitě je tak čistě dobrovolné. Jak pak lze dojít k nějakému objektivnímu měření, když podstatná část romských dětí se za svou etnicitu stydí?
I proto si myslím, že zdůrazňování romské etnicity vede k nejasnostem. A kde je nejasnost, vzniká zneužitelnost. A od toho je už jen kousek k rasismu a vytváření městských legend, že ten a ten dostal víc než ten a ten, přestože ohrožení chudobou se týká nás všech. Je třeba si uvědomit, že kultura chudoby je společná lidem všech barev pleti a řešením je zejména strukturální boj s nezaměstnaností, sociálně patologickými jevy a majetkovou nerovností.
Aktivisté, kteří v zápalu svého upřímně míněného humanismu získávají peníze na pozvednutí (téměř neexistující) romské komunity, tak nevědomky ještě více prohlubují rasistické nálady těch, kteří jsou na tom sociálně stejně jako Romové. Příkladem může být třeba projekt MŠMT na podporu sociálně znevýhodněných romských žáků SŠ a VOŠ.
Častým argumentem obhajujícím tuto pozitivní diskriminaci byl předpoklad, že úspěšný romský středoškolák či vysokoškolák se stane vzorem pro celou komunitu. Děje se ale tak? Nebo spíše jeden romský vysokoškolák podpořený z veřejných zdrojů prohloubí rasistické nálady stovky „slušných Čechů“? A proč by vlastně romským vzorem nemohl být člověk z většinové společnosti?
Podobně je to s podporou romské kulturní sféry. Co je to vlastně romská kultura? Lze ji vůbec nějak uchopit, uvědomíme-li si, že vykořenění Romové z ústecké ubytovny mohou mít zcela protikladné sociokulturní vzorce, než například dlouhodobě integrovaná romská střední třída a mezi jednotlivými velkorodinami existují mnohdy nesmiřitelná nepřátelství?
Představy vládních úředníků nakonec přispívají i k upevňování klišé mezi samotnými Romy. Jako ilustrativní příklad uvedu výrok jednoho mého žáka, který se napůl ironicky ohrazoval, že „my cikáni přece máme veřejnou dopravu zdarma“…
Uvědomme si, že ekonomická nejistota bude situaci nejchudších stále více zhoršovat. Pojmenujme proto problém správnými slovy! Bojujme s chudobou a sociálním vyloučením. Postavme se proti prohlubování majetkové nerovnosti a řízenému vytváření vyloučených lokalit. Mluvme o nespravedlivé struktuře — ne o jednotlivých etnikách, jejichž přesná definice není, zdá se, ani možná.
Tímto článkem chci mimo jiné upozornit na nové číslo infolistu ProAlternativa, která se kulturou chudoby zabývá také. Ke stažení na webu ProAlt.cz
Nedávno zde na podobné téma psal Ivan Štampach:
http://denikreferendum.cz/clanek/19030-na-rase-zalezi
Liberální demokracie jsou dokonce ochotny (dokud na to mají!) investovat do této "jinakosti", jen aby ty "jiné" včlenily do systému. Žižek nazval kapitolu v jedné své knize, v níž se dotýká tohoto problému, "Začleň mě vyčleněním".
Tváříme se pak, že Romové nemají práci, protože jsou Romové. A že je třeba je začlenit.
Jenomže tak to vůbec není! Romové opravdu nemají práci (a ještě spousta dalších lidí nemá práci), ale ne proto, že jsou Romové nebo že jsou takoví či makoví. Ale protože je kapitalismus!
Tady se dostávají ochránci "jinakosti" do naprosto stejného omylu jako odpůrci "nepřizpůsobivých", kteří je naopak neustále honí do práce. Prostě oba tábory si zastírají, že práce není a nebude, dokud nezačneme pracovat na změně ekonomického systému.
Podtrhla bych naopak následující slova ve jmenovaném textu Ivana Štampacha: "vyhlídky nejsou valné, dokud člověk není subjektem své práce." To platí nejen pro Romy, ale pro nás pro všechny.
Soudím, že k tomu, abychom věděli jak nějaké pojmy na lidi působí, bychom se jich museli zeptat. Podobaji se modeloví lidé těm skutečným?Je etnicita opravdu lhostejná? Lze problémy vydefinovat z existence?
Paní Hájkové: Nezaměstnaní Romové si mají počkat až skončí kapitalismus?
Je to velmi pohodlná a politicky snadno prosaditelná myšlenka a zdá se i současný ministr pro lidská práva Jiří Dienstbier naskočil na tuto rovinu argumentů.
Klasickým příkladem je Rom který má zvláštní školu a pracuje jako popelář. Náklady na jeho vzdělání a další věci byly minimální, ale z jeho daní se přispívá na vzdělání bohatších a na dopravní infrastrukturu pro nejbohatší...
Přispívá těžkou, špinavou a ubíjející prací. A ten, komu to nestačí, aby si ho vážil, ten nestojí za to, abych kvůli němu manipuloval statistiky. Taky by to bylo zbytečné, nepřesvědčil bych ho--ví, že Cikán je vždycky nemakačenko a lehkoživka na cizí účet, protože to chce vědět; a argumenty, statistiky, ba i očividné příklady odbyde jako obzvláště záludné pokusy oklamat ho.