Tvá ztracená vláda věcí tvých zpět se k tobě navrátí
Jakub PatočkaPokusy účelově mařit místní referenda jsou projevem přesně toho druhu velkopanské nadutosti, proti které jsme před pětadvaceti lety vyšli do ulic. Moravských a českých radnic se zmocnilo hnutí nepřátel demokracie.
Když před pětadvaceti lety začal školní rok, vzduch voněl tak jako letos podzimem, tou zvláštní směsí tepla a chladu kořeněnou dozrávajícími plody a prosvětlenou ještě silným, ale klesajícím už Sluncem. Ve vzduchu tehdy bylo cítit i něco jiného: kdo měl aspoň trochu cit pro společenské pohyby, věděl, že Husákův režim končí.
Byla to neobyčejně pěkná doba, režim se sice ještě škubal, na Václavském náměstí při každé příležitosti rozháněl při protestech občany, kteří ovšem ztráceli obavy a osmělovalo se jich čím dál víc. Z Hlasu Ameriky Ivan Medek předčítal nová a nová jména lidí, kteří podepsali Několik vět.
Čas rychle plynul k říjnovému výročí vzniku svobodného Československa, při němž se ve větším počtu kromě Prahy projevili lidé i na protestním korzu v Brně. A pak už přišel listopad: nahromaděná touha po svobodě vytryskla s tvořivou revoluční energií a ulice byly najednou plné skvostných, ručně malovaných plakátů, plných volání po svobodě, demokracii a samosprávě.
Plná náměstí zpívala písně, kromě hymny třeba song proslavený americkým komunistou Petem Seegerem Jednou budem dál (We Shall Overcome) anebo modlitbu Marty Kubišové: Ať mír dál zůstává s touto krajinou. Zloba, závist, zášť, strach a svár, ty ať pominou, ať už pominou. Teď když tvá ztracená vláda věcí tvých zpět se k tobě navrátí, lide, navrátí.
A opravdu jsme věřili tomu, že právě toto se děje, že naše ztracená vláda věcí našich se k nám navrací. Právě důvěra v to, že svět kolem nás můžeme sami ovlivňovat, je základem demokracie, stojí i nad zákony. Bez ní nemůže demokracie fungovat, zůstává prázdnou fasádou.
A tak si myslím, že nejsmutnější věc, když jsme letos sbírali podpisy za konání referenda o poloze brněnského hlavního nádraží a o způsobu jeho rekonstrukce, byla četnost reakcí prostoupených apatií: „My vám fandíme, ale k ničemu to nebude. Vždyť oni si stejně udělají to, co chtějí.“
Tomu jsme odporovali: „Podívejte se, jakpak by si mohli udělat, co chtějí? Je tu zákon a ten platí pro všechny. Sebereme dost podpisů a referendum budou muset vyhlásit volky nevolky.“ Výsledek, který nastal, je ovšem z hlediska důvěry občanů v možnost ovlivňovat svou každodennost, strašlivý.
Ale také - napříč voličskou obcí politických stran se tu etabluje jakési hnutí podezíratelů demokracie, kteří svou nedbalou lhostejnost zarputile ospravedlňují její historicky ověřenou nespolehlivostí.
Buď naleznou způsob, jak samy sebe kultivovat a akceptovat nepohodlné nároky vitální demokracie, anebo se připravujme na ..........
Takových příkladů bychom v polistopadové historii našli mnoho.
Nebo spíš má teprve přijít?
A přijde vůbec?
Demokracie má být tedy "vládou lidu"; tak to stojí samozřejmě ve všech demokratických ústavách.
Jenže, první zásadní problém vyvstává už s čistě technickou otázkou, j a k to vlastně má reálně probíhat, když tento lid má "vládnout". Aby se skutečně plně naplnila litera tohoto ustanovení, musel by se tento veškerý "lid" vlastně soustředit v jednom okamžiku na stejném místě, tam ve svobodné a neomezené diskusi probrat danou věc, a potom rozhodnout.
Něco takového bylo možné ještě dejme tomu u starogermánských kmenů v počátcích našeho letopočtu; ale technicky to není možné v masové společnosti novověku.
Vymyslela se proto ona známá "zastupitelská demokracie". Je to vlastně dosti podivuhodná konstelace: v této zastupitelské demokracii je lid od reálného výkonu vládní moci, tedy od vlastní "vlády lidu" naprosto odstaven, nemá do toho co mluvit - nicméně, stále prý je "suverénem".
Čas od času se ovšem přihodí, že tento lid se na chvíli probudí ze své letargie a ze svého zimního spánku, a začne žádat svůj podíl na reálném vládnutí. Zákonitě pak dochází k principiálnímu konfliktu - ke konfliktu mezi lidem a mezi jeho "zastupiteli". Kteří se tomu lidu v tu chvíli už nejeví jako jeho zastupitelé, nýbrž spíše jako nějaká ne-li přímo cizí, pak přinejmenším odcizená moc, která se zcela osamostatnila od občana, a rozhoduje sice v jeho jménu, ale ve skutečnosti ve svém vlastním zájmu.
Jádrem konfliktu je to, že státní (zastupitelské) orgány argumentují svou obecně větší technokratickou kompetencí - zatímco lid se odvolává na své ústavní právo finálního suveréna.
Budiž řečeno rovnou: v dané rovině tento konflikt nemá řešení. Jeho podstatou se zabýval dopodrobna už Aristoteles; a ani tento velikán myšlení nenašel nějakou "královskou cestu", to ještě relativně nejlepší řešení spatřoval ve velice vyváženém rozdělení kompetencí mezi státní orgány (magistraturu) a mezi lid. V podstatě v tom smyslu, aby si lid mohl zachovat pocit, že může rozhodovat o zásadních záležitostech, ale aby o věcných záležitostech rozhodovaly ty povětšině přece jenom daleko kompetentnější státní orgány.
Což sice zní značně přesvědčivě v obecné rovině; ale když pak dojde ke sporu ve zcela konkrétním případě (jako brněnském nádraží), pak tato obecná vymezení jsou jen velice málo platná.
Jde o to, že pravé řešení je nakonec někde úplně jinde, nežli v čistě kompetenčním sporu; a tak to také viděl i Aristoteles.
Totiž, to "vládnutí věcí svým" se tradičně, ale bohužel velmi omylně, spojuje jenom s okolností absence uzurpátorské moci. Zkrátka, je to ta iluze, že když tu jenom nebudeme mít žádného diktátora či tyrana či okupační moc, tak že si - jakožto jednotnou myslí spojený lid - dokážeme naše věci dokonale spravovat sami.
Ale jakmile jsou tyto vnější překážky odstraněny a "lid" si má začít vládnout sám, ukáže se, že největším problémem je - právě tento lid sám. Že se tento "lid" v okamžiku svého definitivního vítězství okamžitě rozpadá na protichůdné zájmové a názorové skupiny, které nejenže nedokáží nalézt společnou řeč, nýbrž ani vůbec základní pochopení pro stanovisko těch druhých.
Pokud bychom tedy opravdu chtěli někdy dosáhnout pravé "vlády věcí tvých, ó lide" - pak bychom museli za prvé mít respektive vytvořit, vypěstovat takový lid, který je zásadně ochoten a schopen ovládnout sám sebe, své vlastní partikulární zájmy a názory. A za druhé, museli bychom mít takový svět, kde v ě c i s a m é by měly humánní charakter - kde tedy by člověk vládl světem věcí, namísto aby věci vládly člověku. Ale to už by byla zcela jiná kapitola. A hlavně, byl by to zcela jiný svět.