Proč ČSSD hlasovala pro církevní restituce?
Josef NerušilJosef Nerušil reaguje na komentář Lukáše Jelínka „Ta naše debata česká“. Podle Nerušila se v případě církevních restitucí jedná o velmi komplexní téma, vyžadující znalost církevního prostředí a historických souvislostí.
Komentář Lukáše Jelínka z minulého týdne (nutno dodat, že se komentář tématem církevních restitucí zabývá okrajově) správně poukazuje, že diskuzi o církevních restitucích není možné stavět na historických resentimentech. Navíc je třeba vnímat (jak upozorňuje komentátor), že v souvislosti se zákonem 428/2012 se jedná jen o „tzv. církevní restituce“.
Ve skutečnosti žádné restituce církevního majetku nebyly. Pouze probíhá vydávání části zabaveného majetku zpět do rukou jednotlivých církevních institucí a vyplácení finanční náhrady za část nenavráceného majetku (ve výši dvou miliard ročně). Toto je definice, které je zapotřebí se při debatě o zákonu č. 428/2012 držet a přes kterou nejede vlak.
Nemá smysl vyvracet někomu s evidentními, byť kultivovaně formulovanými antiklerikálními názory jeho pocity o hanebnosti majetkového vyrovnání mezi státem a církvemi. Takový člověk by nebyl spokojen do chvíle, dokud by společnost umožňovala existenci akceschopných církví, které působí nejen v bezpečí za zdmi kostelů, ale také ve společnosti.
Tento postoj by neobměkčilo žádné gesto, ani kdyby se církve vzdaly 99 % svého nároku. Kvalitní debatu však nezakládá jenom kultivované jednání s názorovým soupeřem, ale především znalost věci, která zabraňuje unáhleným soudům.
K objektivní polemice s majetkovým narovnáním by tedy měla ze strany Lukáše Jelínka zaznít také následující fakta: Hodnota zabaveného církevního majetku byla odhadována až na 270 mld. korun. V majetkovém narovnání se však jedná „jen“ o necelou polovinu, tedy 134 mld. (konkrétně z nároku 180 tis. ha lesů církve získají 150 tis. ha a z nároku 76 tis. ha zemědělské půdy církve získají 36 tis. ha a několika stovek, zpravidla nevýznamných objektů, jako jsou boží muka, kapličky apod.). Tím bude stát s církevními organizacemi definitivně vyrovnán.
Častá domněnka, že budou restituovat církve, založené po roce 1989 je nesmysl: nebudou. Římskokatolická církev se v jejich prospěch vzdá části své finanční náhrady za zabavený a nenavrácený majetek (aby mohly svobodně existovat). Nechápu však, co je hanebného na tom, že se církve poloviny svého oprávněného nároku vůči státu zřekly, a že katolická církev část svých peněz, určených na finanční kompenzaci zabaveného a nenavráceného přenechala své „konkurenci“.
Většinová společnost s majetkovým narovnáním v současné podobě nesouhlasí (65 %). Pouhých 29 % však se zabavením majetku církvím z roku 1948 souhlasí. Dovolávat se tedy v případě majetkového vyrovnání názoru veřejnosti je přinejmenším zavádějící, nehodné objektivního a spravedlivě kritického komentáře. Veřejnost jaksi nemá jasno, co chce — jde jen o to, kdo má silnější hlas při interpretaci sociologického průzkumu.
Stejně tak majetkové vyrovnání nevytváří, ale narovnává poměry ve společnosti. Církve byly zvýhodněny v situaci, kdy byly placeny z prostředků státního rozpočtu. Nyní budou hospodařit za své, jako každá jiná organizace.
Já jsem stejného názoru jako Vy, tedy že majetek (v tomto případě tak jako tak jenom jeho část) má být navrácena tomu, komu byla ukradena.
Hlavní problém je ovšem v něčem jiném. Totiž v tom, že s realizací restitucí se přichází ve chvíli, kdy nejslabší z nejslabších jsou drceni šktreformou pravicové vlády. Té vlády, která se chovala po všech stránkách asociálně, byla zapletena do řady finančních podvodů a zastupovala zájmy podsvětí a oligarchie. Na sobě, jak se stále přesvědčujeme, tedy nešetřila ani trochu. Křesťansky se opravdu nechovala, navzdory tomu že její protagonisté. Nečas, Kalousek, Schwarzenberg se rádi ukazovali na tradičních křesťanských shromážděních. Že všichni vyměnili manželky, či si obstarali milenky, je už jen drobný detail.
Je více než paradoxní, že taková vláda se staví na stranu katolické církve, která má skvělé sociální učení, totiž té církve, od níž se očekává, že bude stát na straně utištěných a chudých. Jak by asi odpovídala vláda Petra Nečase vzoru Ježíše Krista si snad každý, kdo o křesťanství něco ví, dokáže domyslet.
Pokud do toho všeho ještě primas katolické církve v Čechách, kardinál Duka, prohlásí o stovce tisíců občanů – lidí práce - protestujících na Václavském náměstí proti skandálně nespravedlivé politice Nečasovy vlády, že jde o lůzu, není se opravdu čemu divit. Že kardinál Duka našel zvláštní souznění duší s Václavem Klausem, na němž aby jeden cokoliv křesťanského pohledal, je už také jenom zanedbatelný detail.
A vlastně tak trochu je se čemu divit. Totiž tomu, že levicové vlády, které mají automaticky v popisu práce starost o sociálně slabší, restituce nevyřídily v době, kdy byly u moci ony. Že zametaly celou agendu restitucí pod koberec v době, kdy byl primasem kardinál Vlk, který neměl potřebu jakékoliv politické moci nadbíhat. Vládám sociální demokracie se tak zadními vrátky vrátil jeden tradiční levicový hřích: naprosté nepochopení a podcenění duchovní sféry. Kéž by se dnešní ČSSD konečně poučila.
S přáním všeho dobrého, Jiří Vyleťal
Zrovna tak se bude muset většina společnosti smířit s tím, že restituce jsou faktem a nelze je nijak zásadně revidovat. Další vršení (či opakování) argumentů na tom nic nezmění.
1) "Existence akceschopných církví" nezávisí na tom, kolik stát bude do církví nalévat, ale na prostředí svobody vyznání a na církvích samotných. Že to jde, ukazují třeba baptisté.
2) Ve veřejné debatě nezaznělo všechno. Chtěl jsem o tom pomlčet, ale už fakt nemůžu!!! Málo se probírala otázka tzv. církevních restitucí jako nedovolené veřejné podpory.
podle čl. 108 Smlouvy o fungování Evropské unie:
- Komise ve spolupráci s členskými státy zkoumá průběžně režimy podpor existující v těchto státech
- zjistí-li Komise poté, co vyzvala zúčastněné strany k podání připomínek, že podpora poskytovaná některým státem nebo ze státních prostředků není slučitelná s vnitřním trhem podle čl. 107 nebo je zneužívána, rozhodne, že dotyčný stát ve lhůtě stanovené Komisí takovou podporu zruší nebo upraví
- nepodrobí-li se dotyčný stát tomuto rozhodnutí ve stanovené lhůtě, může Komise nebo jiný zainteresovaný stát, odchylně od článků 258 a 259, předložit věc přímo Soudnímu dvoru Evropské unie
Ten podnět Evropské komisi může dát prakticky kdokoliv a může z toho být do budoucna jak pro stát, tak pro církve velký průser.
Že nemluvím do větru, dokladuje odborný článek, který doporučuji velmi podrobně prostudovat:
http://www.ipravnik.cz/cz/clanky/art_8682/cirkev-jako-podnik-majetkove-vyrovnani-s-cirkvemi-a-nabozenskymi-spolecnostmi-pohledem-prava-eu.aspx
Počínání představitelů církve po listopadu bylo zklamáním i pro mnoho katolíků. V otázkách zásadní společenské závažnosti byl hlas církve slyšet málo. Zabývala se hlavně same sebou a katoličtí intelektuálové schopní komunikovat se zbytkem společnosti byli v církvi marginalizováni nebo dokonce církev opustili. Místo toho tady máme spojenectví Duka-Klaus, katolíka Bátoru, katolíka Hájka. Takto se církev pro většinu společnosti presentuje.
Nepíšu to z nějakého nepřátelství ke křesťanství či katolické církvi. Katolíky mám v rodině, znám jich hodně, vím jak uvažují, sílu té víry oceňuji, jsou mi sympatické velké katolické rodiny. Nepletu si "ex Maria virgine", které je v Credu, s dogmatem o neposkvrněném početí.
Nicméně od osmnáctého odstavce dále je to podstatné sdělení, za které panu Nerušilovi děkuji.
Jen osobně bych teda uvítal reakci těch 4 zmiňovaných... Nebo aspoň nějakého jejich skalního fandy...