Jak napsat dobrou angažovanou báseň

Daniel Soukup

Současná diskuse o „angažované literatuře“ se s povahou literatury ledaskdy míjí. Zda je politická báseň dobrá, totiž nijak nesouvisí s událostmi, které líčí, ani s názory, které hlásá.

Zabývám se literaturou i politikou, ale současná diskuse o angažované literatuře jde mimo mě. Připadá mi, že se v ní leckdy plete páté přes deváté.

Kupříkladu nedávný skandál s veřejně uštědřenou fackou možná nějak souvisí s „angažovaností“, ale s literaturou vůbec. Literáti, dobří i špatní, se stejně jako jiní lidé občas poperou. No a?

Jeden příklad z tisíce: v roce 1935 si prý Wallace Stevens při rvačce zlomil ruku o čelist Ernesta Hemingwaye. To je bezpochyby barvitá historka. Ale s tím, že Stevens patří k nejlepších básníkům a Hemingway k nejlepším prozaikům 20. století, nemá žádnou spojitost. Na tom by se nic nezměnilo, ani kdyby rvačka dopadla opačně. Naopak grafoman může třeba roztloukat čelisti spisovatelů jako ořechy, a stejně to s jeho grafomanstvím nepohne ani o píď.

Diskuse o literatuře a o politice se totiž nedá vést souběžně — pokud nechceme, aby vznikl galimatyáš. Honem (než od někoho dostanu ránu do čelisti) dodávám, že tím neprohlašuji literaturu za apolitickou. Literatura samozřejmě může pojmout cokoliv, tedy i politiku — stejně jako politika může pojmout cokoliv, tedy i literaturu. Východisko i směr debaty by ale u literatury a u politiky měly být odlišné.

Například odpověď na otázku, jak se účinně politicky angažovat, je jasná: vstoupit do nějaké rozumné strany. Odpověď na otázku, jak psát dobré angažované básně, je také jasná, ale úplně jiná: učit se od mistrů.

Stojí za povšimnutí, že odpověď na první otázku se liší podle historické situace a politického zřízení; naopak odpověď na druhou otázku zůstává pořád stejná — a to pro jakékoliv básně, nejen angažované.

Tím nechci uniknout do zjednodušení, že básně se dělí jen na „dobré“ a „špatné“. Angažované básně, dokonce i dobré angažované básně, samozřejmě existují. Jen nám jich zastánci angažované literatury zatím mnoho neukázali.

×
Diskuse
PM
January 28, 2014 v 21.28
Trefně vlídně ironická nápomoc ke srovnání
mezi povrchní, šaškovskou „strakatinou“ (motley) duchaplnůstek tehdejší a dnešní intelektuální společností, které přestovšechno skrývaly/jí talentované.
Odpověď na otázku kdo a za co fackoval a kdo a za co byl fackován zůstává přesto celkem důležitá.........míním coby politicky angařovaný a nejen zvědavý občan.
January 28, 2014 v 22.10
Děkuji za komentář!
Ano, fackování (a jeho důvody) může být důležité - ale podle mě nemá vliv na to, jestli je báseň dobrá.
A doplňuji ty duchaplnůstky: v první sloce Yeats líčí, jak potkal v dublinské ulici revolucionáře, cosi k nim zdvořile prohodil - a přitom už vymýšlel nějaký posměšek na jejich adresu, kterým zanedlouho potěší přátele "u krbu v klubu".
Velikonoční povstání začínalo tak po sousedsku; třeba John MacBride o přípravách ani nevěděl, jen tak se procházel po ulici - a hned se zapojil do akce.
Skončilo to ovšem tou "strašlivou krásou" a 15 popravami. Respektive šestnácti: tím šestnáctým byl Sir Roger Casement - fascinující, rozporuplná postava, o níž Mario Vargas Llosa napsal román Keltův sen.
Tak se z komedie (viz "strakatina") stala vysoká tragédie.
PM
January 29, 2014 v 21.07
Děkuji za poděkování
a připojuji se k obhajobě básníka schopného sdělení vyjímečné vize, kterého líbá nejen můza, ale i touha rozdávat facky,
Čeho si ceníme je talent. A ten potkáváme i v sepjetí schopnosti geniálního postřehu a geniální zabedněnosti v jedné lebce...............bych, závistivec, poznamenal.

January 30, 2014 v 0.11
Geniální zabedněnost
Myslím, že s tou geniální zabedněností máte pravdu. Je třeba na pováženou, jak často bývají geniální umělci politickými analfabety nebo fanatiky.

Yeats (jak jsem psal) koketoval s fašismem; a podobně i další básníci jeho generace: T. S. Eliot ne snad přímo, ale neměl k tomu daleko; a Ezra Pound se v Itálii přímo zapojil do fašistické propagandy.
PM
January 30, 2014 v 10.30
A třeba tenhle Houellebecq a jeho vztah k fr.levici
Míchá si to dohromady i s nacionálsocialismem za účelem geniálního zúčtování s celou současnou společností.
Radikální myšlení má také své ohraničení a kdo si toho nevšimne narazí bednou do bedny jen to zazní......řekl bych.
A pro extraeliterně založené radikály má fašismus lecos chutného v nabídce.
MP
January 30, 2014 v 12.44
Yeats a fašismus
Tak, jak to píšete, je to přeci jen příliš horká káva. Britská inteligence obecně měla určité pochopení pro evropské diktátory, vyjimek bylo málo, a značně kritický odstup od "reálně existující demokracie". Yeats předpovídal její brzký konec a Ezra Pound mu zprostředkovával jekési vlažné vazby k Mussolinimu. Ani v činech, ani v textech se ale tahle potenciální vstřícnost nijak neprojevila, na "koketerii" dost málo.
A souhlasil bych s Hannah Arendtovou, že co se Pounda týče, Problém ani tak nebyly jeho smypatie k italskému fašismu, ale fanatický antisemitismus:
"Jistě, nenáviděl [Pound] Židy před válkou a nenáviděl je po ní, a to by byla jen jeho soukromá záležitost bez patrného politického významu. Ovšem, něco trochu jiného je , když vytrubujete do světa takovou aversi tehdy, když jsou Židé vražděni po milionech."
January 30, 2014 v 15.45
Pane Profante,
souhlasím s Vámi. Především v tom, že nejzajímavější na básníkovi jsou básně; a dílo všech jmenovaných je geniální a nikterak "fašistické".

Co se postojů, ale i činů (válečné rozhlasové projevy na Radio Roma) týče, i já si myslím, že ze tří jmenovaných je zdaleka nejproblematičtější Pound.

Tou Yeatsovou koketerií s fašismem jsem měl na mysli jeho krátkodobé sympatie pro irské "Blueshirts" (Modré košile). Ale máte pravdu, že nejde o nic zvlášť významného: 1) samo přiřazení Blueshirts k fašismu není jednoznačné (takových paramilitárních organizací, více či méně fašistických či bolševických, byla ve 30. letech plná Evropa); 2) Blueshirts existovali (-y?) jen asi rok; 3) Yeats se přímo do jejich činnosti nijak nezapojil.