Trpěli jsme a bojovali
Alena ZemančíkováKdyž Dominik Duka mluví o lidech, kteří by chtěli v naší zemi zničit svobodu a demokracii, má zřejmě na mysli ty, kteří jsou proti církevním restitucím. Vrácení majetku ovšem není jedinou ani veškerou demokratickou povinností.
Kardinál Dominik Duka v rozhovoru na Radiožurnálu ohledně eventuelního vyjmutí několika objektů na Pražském hradě z restitučního nároku řekl: „Já už dva roky upozorňuji, že v této zemi nás někteří lidé chtějí připravit o všechnu svobodu a demokracii, kterou jsme si vytrpěli a vybojovali“. Podtrhávám slovo „všechnu“ .
Dál se pak mluví o těch domech, o nichž jsme se mezitím dozvěděli, že je katolická církev požaduje, aby mohla místo nich uvolnit státu objekty jiné, takže s vlastně nic neděje a všechno je v pořádku, o čemž se přesvědčíme, až bude věc projednána příští vládou.
Já, a to prosím, zdůrazňuji, vůbec nechci mluvit o těch restitucích a domech, spoléhám na to, že to skutečně příští (anebo tato, pokud jí nic jiného nezbude) vláda vyřeší. Od chvíle, kdy jsem si přečetla písemné vyjádření Dominika Duky mi leží v hlavě, které lidi a které všechny demokratické svobody, jež jsme si vytrpěli a vybojovali, má pan kardinál na mysli.
Nezbývá mi nic jiného než zamyslet se, čím jsme trpěli já a zač jsme, pokud se to vůbec dá takto říci, bojovali. Budu mluvit v první osobě, abych se nepřipojovala k plurálu majestatiku pana kardinála.
1. Strašně mi vadily zavřené hranice a železná opona. Vadily mi do té míry, že se mi nechtělo cestovat ani tam, kam to bylo dovoleno, což byla pochopitelně hloupost, ale v mém případě přímo psychický blok. Hranice jsou otevřené, raduji se z toho neustále a navzdory mnohonásobně vzrostlému množství kamionů a kilometrů dálnic jejich otevření nelituji.
Když jsem v posledních letech zažila, jak vypadá uzavřená hranice mezi Ukrajinou a zeměmi Evropské Unie Slovenskem a Polskem, jsem odhodlána bojovat za to, aby byly hranice dále otevírány, i když to s sebou nese i negativní jevy. Pokud se ovšem mému psaní a mluvení dá říkat boj.
A nevím o nikom, kdo by u nás o zavření hranic usiloval, ani karlovarský komunistický radní Sloup, někdejší politruk Pohraniční stráže, který mluvil o tom, že by i německé orgány vzaly zavděk přísnější kontrolou v rámci pašování kradeného zboží (též sakrálních předmětů) a drog, neměl na mysli, že by se znovu měly zavést výjezdní doložky. Tohle tedy asi pan kardinál říci nechtěl.
I mne pan Duka poslední dobou trošku děsí.
Třeba v tom zde probíraném předvolebním Pastýřském listu udává jako jediné, skutečně jediné kritérium pro to, koho volit, souhlas dané strany s církevními restitucemi v podobě, jak byly za noci a s přispěním korupčníka schváleny.
Všechny jakkoliv oprávněné otázky, například o výši finančních kompenzací, o které se jiným restituentům mohlo akorát zdát, jsou smeteny ze stolu.
I když restituce v podstatě vítám, je jasné, k čemu ty peníze jsou - už brzy bude počet církevních ekonomů, církevních realitních makléřů a církevních bankéřů mnohonásobně převyšovat počet skutečných duchovních vůdců a pastýřů...
Je to zvláštní, ale po dočtení toho Pastýřského listu se mi okamžitě vybavila jedna z nejtvrdších obžalob církve v dějinách moderní literatury, to kruté a přitom tak legračně feldkurátské zobrazení Děvky Moci.
Ale to bude asi má chyba.
mohu Vás ubezpečit, že horizont kardinála Duky sahá dalece ze to, aby otázku svobody smršťoval na otázku realizace/nerealizace majetkového narovnání.
Pakliže ale chce někdo "vymýšlet" zákony proti určité skupině obyvtel... pak se kardinál jako bývalý vězeň komunistické zvůle logicky ozve.
Jsou skupiny obyvatel, na které je nutno vymýšlet zákony. Pedofilové , zloději, vrazi a jiní. Každý si může doplnit. Pokud se církev, nebo její představitelé sami zařadí do některé z těchto skupin, budou muset dopady zákonů akceptovat.
Máme tu diskriminační vyhlášky v několika městech, které zbavují práv bezdomovce a také takové, které vystavují zvůli zastupitelstev romské obyvatele některých měst. Nejsou to sice zákony, "jen" podzákonné normy .. Ale pokud vím, proti těm se pan kardinál neozýval.
Máme tu rozhodnutí tuším tři zastupitelství, která znemožnila vybudovat určité skupině věřících jejich modlitebnu. Ale ani proti tomu se pan kardinál, pokud vím, neohradil.
Máme tu zákon, který nutí starší spoluobčany, aby si soustavně opatřovali doklady o své způsobilosti řídit, zatímco mladý rekreační uživatel drog s deseti havariemi v průměru na rok řidičáku podobné byrokratické záležitosti podstupovat nemusí -- také by se to dalo považovat za zákon diskriminující určitou skupinu obyvatel. Ale ani proti tomu, pokud vím, kardinál nevystoupil.
Jiné diskriminačí zákony navrhované či přijaté v posledním období si nevybavuji. Prosím, nenechte mě tápat.
S tímto stanoviskem se zástupce Vatikánu ve Světové obchodní organizaci také stavěl za zrušení ochrany duševního vlastnictví k výrobě životně důležitých léků v době epidemie.
S tím také Papež vystupoval za oddlužení chudých zemí.
Bohužel velká část českých katolíků včetně kardinála Duky jsou heretici a staví se proti věrouce.