Mateřské školky a nerovnosti
Linda SokačováRovná kritéria pro přijímání dětí do mateřských školek jsou ve skutečnosti nerovná: vzhledem k nedostatku míst systém znevýhodňuje chudší rodiče, pro něž znamená nepřijetí dítěte citelný ekonomický problém.
Nedostatek míst v mateřských školách je jedním z nejčastějších problémů rodičů předškolních dětí v dnešní České republice. Tenhle rok není výjimkou, děti se nedostávají do školek už posledních několik let. V letošním roce se ale situace na mnoha místech vyostřila — do školek se prakticky dostávají především předškoláci, kteří přijati být musí.
V “naší školce” na Praze 7 se k přijetí hlásilo kolem sto padesát dětí a přijato jich bylo zhruba padesát. Slušný převis. Na celé Praze 7 pak prý nebylo přijato kolem sto třicet dětí. To už jde skoro o jednu pěknou školku. Podle místostarosty městské části jde prý ale “jen” o 130 dětí. To, že to je i sto třicet rodin, z nichž se bude celá řada potýkat se závažnými ekonomickými problémy, už je politické reprezentaci Prahy 7 jedno.
Rovné šance pro všechny?
“Prosím Vás, ale já jsem samoživitelka. Vy mi to dítě vzít musíte, co budu jinak dělat? Vždyť mu budou v listopadu tři a skončí mi rodičák.” Obdobné zděšení zaznělo z úst matek samoživitelek na dni otevřených dveří v jedné ze školek minimálně třikrát. Jediné, co se však dozvěděli, bylo, že takhle malé děti se nedostávají, jako první se berou předškoláci a pak všichni ostatní. Úřad ombudsmana zanalyzoval přijímací kritéria do mateřských škol v České republice. Konstatoval, že přijetí do školky je především právem dítěte a nikoli právem rodičů. To vedlo k tomu, že již není podstatné, zda je či není pracující rodič zaměstnán.
Za diskriminaci chudších rodin a matek samoživitelek jsou zodpovědní konšelé městší a jejich pravidla, vedení a šířeji pedagogický sbor školek, v druhé řadě je tady bariéra finanční u rodin s více dětmi a nižšími příjmy.
Některé úvahy o současných bariérách a námětech na jejich odstranění pro základní společenské a politické jednotky - města a obce - je například knížka Pojďte do školy
http://www.ptac.cz/data/Pojdte_do_skoly.pdf
Centrální vláda nemá na dění na úrovni obce v mnoha oblastech žádný vliv, to se týká i MŠ a ZŠ. Tím neříkám, že by to tak mělo nebo nemělo být. Ty aspekty sociální a vzdělávací politiky, které vyčleňují zranitelné skupiny mimo společnost se dějí na území obce a obvykle v její sféře rozhodování, ať se to týká ubytoven nebo mateřinek.
1) Při rozhodování o mateřských školkách na obecní úrovni hraje problém vyloučení a příkré sociální stratifikace relativně malou roli. Mnohem výrazněji se podílí krátkodobost zájmu, jde aktuálně o tři roky a právě ty maminky, které potřebují školky nejvíc, představují nejnepravděpodobnější adeptky dlouhodobého angažmá v občanské iniciativě či politickém uskupení, které by tento(zájem trvale hájilo (práce, existenční starosti a péče o rodinu). Zatímco když jde o dotaci fotbalovému klubu, starosta ví, že tu je aktivní skupina, která si ne/poskytnutí bude pamatovat a bude podle toho výrazně ovlivňovat okolí. Ale kolik maminek nebude na Praze 7 volit současnou radnici, protože jim nepřijali dítě do školky. Možná Linda S., ale ta by tu bandu asi nevolila stejně.
2) Řekneme-li "vyčleňování zranitelných skupin mimo společnost" působí to jako odpírání něčeho, co by lidé z těch skupin chtěli. Ale tak to v případě mateřinek není. Právě u těch vyčleňovaných skupin je po mateřských školkách minimální poptávka. Když ještě alespoň něco na MŠMT fungovalo, hledalo se řešení, jak dostat děti ze sociálně znevýhodňujícího prostředí do MŠ docela intenzivně.
3) Existuje kolize dvou legitimních funkcí MŠ:
a) Uložiště dětí umožňující využít pracovní sílu matky
a
b) Příprava dítěte pro jeho vzdělávací kariéru.
Tu první funkci garantují docela vyhraněné a uvědomělé soukromé zájmy, z nichž je zvláště podstatný zájem samotných maminek -- potřebují si vydělat na obživu a nemohou si dovolit ztratit práci či pozici v ni. (mimochodem oslabení tohoto zájmu u skupin postižených dlouhodobou a dědičnou nezaměstnaností odpovídá nezájmu o předškolní vzdělávání v těchto skupinách)
Ta druhá funkce se opírá spíše o zájem obecný, pro soukromníky, kterých se týká jen v dlouhodobém a zprostředkovaném horizontu, bývá obvykle téměř neviditelná.
A úkol dobré vzdělávací politiky spočívá v tom, jak tyto funkce sladit. V současném konfliktu jinak nutně prohrají mateřinky ve prospěch podnikových školek -- odkladišť.
4) Zdánlivá marginálie -- s tou vzdělávací funkci mateřinek souvisí i denní řád a nutnost přivést dítě do školky do určité ranní hodiny. A zase je to zvláště významné ve vztahu k těm, co jsou dlouhodobě v prekérní situaci. Rozkládá to šok, který nejen dítě, ale i rodina prožívají pří vstupu do školy.
Samozřejmě, jde z mé strany o obsesi získanou pobytem v tuhé byrokratické struktuře, ale povinná předškolní docházka alespoň od čtyř let se zákonnou úpravou časové a prostorové dostupnosti školky (tak jako u ZŠ, i když s jinými parametry) by řešila naprostou většinu problémů k prospěch většiny zainteresovaných.
Modelový příklad (starší, leč stále se opakující ) je třeba v publikaci Příběhy ze špatné čtvrti
http://www.varianty.cz/download/pdf/pdfs_49.pdf
K obsesi: Ač nepoznamenán úřední zkušeností, zasazuji se (i s kolegy a kolegyněmi) za povinnou dvanáctiletou (či jedenctiletou) školní docházku :-)
Víceméně souhlasím s panem Profantem ohledně oné kolize funkcí českých MŠ. A z této kolize pramení většina frustrace. Města jsou kritizována, že nezvýšila kapacity školek podle demografického vývoje, jenže to není tak docela pravda - děti, které se přijmout *musejí*, tedy předškoláci, se vejdou pohodlně. Na to, že by měly MŠ pokrýt celou poptávku, neexistuje zákon, ba neexistuje na tom ani celospolečenská shoda. Z tohoto pohledu se mi návrh pana Profanta jeví jako rozumný - udělejme předškolní docházku povinnou, třeba už od čtyř let (a třeba jenom dopoledne), a tím se vypořádáme s právy dítěte na předškolní vzdělávání.
Všechno nad tento rámec už je zájmem rodičů, a pak se dá diskutovat o tom, zda to přenechat soukromým školkám, nebo to nechat zajišťovat obce, nebo ještě nějaký jiný systém.
Současný stav, kdy mnoho rodičů takřka existenčně závisí na přijetí dítěte do státní školky, které ale nemají jisté, je podle mě skoro nejblbější možný.
Ten malér se školkami se odehrával v čase v závislosti na ideologickém alibi a kolísání počtu narozených dětí. Rušení školek a zašantročení budov v první polovině devadesátých letech provázené nedostatkem míst, pak relativní stabilizace v důsledku populačního propadu a další rušení školek, když dopady toho propadu kumulovaly -- a paradoxně zároveň začínalo být zřejmé, že se v průběhu tří let zvýší poptávka po místech v MŠ. A příchod silnějších ročníků -- mimochodem, jsme opět za kumulací, až stihnou za rok obce zareagovat, zachytí nejspíše poslední rok, ve kterém by nestačily kapacity z roku 2009.
Samozřejmě, to je v hrubých rysech, platí to podle charakteru lokality, a třeba vývoj na Praze 7, o kterém píše Linda Sokačová, byl dost odlišný -- relativně rychlý pohyb obyvatel apod. Ale pro to, oč mi v této odbočce jde, to stačí:
I v době relativní dostupnosti školek po roce 2000 byl zásadní problém přivést děti z vyloučených komunit do školek -- a to i tam, kde se našly sponzorské peníze a spolupráce obcí na to, aby se platby srazily na minimum (od nuly do dvou set korun měsíčně). Jakékoliv jiné formy předškolní přípravy fungovaly sice vždycky v tomto ohledu efektivněji, jenže jejich zásah byl poměrně úzký a lízal smetanu -- těch deset až dvacet procent nejochotnějších.
Nepopírám neosvícené blbství a hrubost jak na skryté, neformální úrovni, tak na úrovni ostentativních gest komunální politiky -- zažil jsem zrušení "romské školky" v Brně v situaci, kdy na její plné financování sehnalo MŠMT peníze a bylo ochotno převzít i zřizovatelskou odpovědnost, páni radní potřebovali prostě ukázat, že cigány nerozmazlujou.
A samozřejmě v situaci akutního nedostatku míst se děti do školky dostanou více méně v závislosti na sociální pozici výchozí rodiny. Jako vždy nesou hlavní břemeno ti nejslabší. Ale to jsou různé horizonty problému.
Jde o to, že malér se současným nedostatkem míst je politicky lokalizován a definován jako střet administrativní rigidity radnic na jedné straně a rodin (včetně svobodných matek) z nevyloučených vrstev, spíše středních, na straně druhé. Pokud by radnice dokázaly uspokojit zájmy těchto rodin, problém přestane být politicky významný. A právě zde hrozí ochota ke kompromisu na úkor vzdělávací a socializační funkce školek -- pro tyto rodiny není v konkrétním případě příliš aktuální, děti obvykle připravují více doma, jde jim spíše o spolehlivost personálu a zkušenost dítěte s dětským kolektivem.
A takový kompromis by zásadně zhoršoval pozici exkludovaných.