K boji o Ústav pro studium totalitních režimů trochu jinak
Vítězslav SommerČinnost Ústavu pro studium totalitních režimů jako by stále pronásledovala personální čistka, která doprovázela jeho založení. Má-li se situace v ústavu stabilizovat, je třeba, aby se k ní konečně začali vyjadřovat i historici v něm zaměstnaní.
Až se usadí mediální a politický prach zvířený právě probíhající bitvou z nekonečné války o Ústav pro studium totalitních režimů (ÚSTR), bude na místě začít vážně přemýšlet a diskutovat o budoucnosti této instituce. První zástupci akademické historiografie již nabídli veřejnosti svůj pohled na věc. Historici Matěj Spurný a Michal Kopeček vystoupili s kritikou, ale i s návrhy na možné další směřování ústavu. Je nejvyšší čas, aby do veřejné debaty vstoupili rovněž představitelé ÚSTR a jeho zaměstnanci, současní i dřívější. Právě absence odlišných hlasů „zevnitř“ v polemikách o ÚSTR vede k tomu, že obě strany nynějšího konfliktu mohou používat tvrzení, která by při podrobnější znalosti poměrů v instituci musela být nahrazena mnohem preciznější argumentací.
Líčení hrdinného odporu zaměstnanců ústavu proti dosazení nového vedení má velmi daleko k realistickému popisu situace. Jsem přesvědčený, že k nepříčetnosti rozčílený Miroslav Vodrážka vyzbrojený parukou a umělým poprsím není reprezentativním hlasem zaměstnanců ústavu. Paušalizující odmítnutí činnosti ÚSTR by pak zasloužilo korektiv ve formě přesného zacílení kritiky a poukázání na konkrétní problémy — nejen v oblasti odborné práce, ale i způsobů řízení instituce a spravování jí svěřených finančních prostředků. Pokud dosud mlčícím odborným zaměstnancům ÚSTR vadí, že jsou mnohdy líčení jako parta diletantských propagandistů, nezbude jim nic jiného, než do probíhající diskuze vstoupit a prezentovat svůj pohled na věc. Vím o několika zaměstnancích ÚSTR, jejichž názory by v diskuzi měly zaznít. V jejich vlastním zájmu i v zájmu instituce. Jinak za ně budou mluvit jiní.
Následující poznámky o budoucnosti ÚSTR směřují k vnitřnímu vývoji instituce a k povaze jeho odborné práce. Jestliže má být deklarovaná snaha o zlepšení fungování ústavu úspěšná, musí být opřena o citlivou správu vnitřního života ÚSTR. Ten se totiž stále vyrovnává se svým „prvotním hříchem“, jímž je jeho založení prostřednictvím personální čistky. Badatelská část ÚSTR v roce 2008 nespadla z nebe, a ani nebyla vybudována na zelené louce. Během roku 2007 převzal na Ministerstvu vnitra zřízený „Odbor archiv bezpečnostních složek“(základ pozdějšího ústavu) velkou část dokumentační součásti Úřadu dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu. Jednalo se o pracoviště, které se, ačkoliv patřilo do struktur Policie ČR, což s sebou neslo nejeden problém, profilovalo jako slibné badatelské centrum o dějinách socialistické diktatury, především jejích bezpečnostních složek. Působilo zde několik velmi schopných historiků — např. Ondřej Koutek, Ondřej Vojtěchovský, Prokop Tomek, Petr Cajthaml, či Jiří Plachý.
ÚSTR na nezasvěceného působí bizarně. Třeba Miroslav Vodrážka vystupující pod podivnou identifikací "místopředseda nezávislé odborové organizace". Na co má takováto instituce odborovou organizaci? Jsou v ní třeba také ajťáci, údržbář a uklizečka?
Tak velké portréty politiků jako mají v zasedačce jsem v místnosti těch rozměrů v životě neviděl. Působí to ujetě.
Nečasova reakce je cekem srozumitelně motivovaná, ale proč odstoupila celá vědecká rada do jednoho? Vědí něco co ani nenaznačují? Napadá mě: co když někteří z nich už měli ŮSTR plné zuby a teď je vhodná příležitost se té nevděčné neplacené funkce zbavit? To je jen taková hypotéza.
Podle informací Týdne z roku 2010 vznikla nezávislá OO vedle "závislých" odborů po jmenování prozatímního ředitele Hazrdy a sdružuje 17 zaměstnanců... Takže otázka pana Kubičky by měla znít - na co má takováto instituce dvě odborové organizace? Nevím...
Hysterie skupiny Pajerová a spol. mi trochu připomíná hysterii okolo volby prezidenta, přijde mi to směšné... Nicméně, mé velmi omezené politické či machiavelistické IQ mi říká, že není moc dobré 1) (obecně) pověření prozatímním řízením osobu, která má (zřejmě) zájem vést instituci trvale (proč by se jinak mluvilo nějaké "koncepci" paní Foglové)... a za 2) (konkrétně v tomto případě) pověřit prozatímním řízením osobu, která má stejnou profesi jako (a pravděpodobně se zná) předsedkyně rady... Tohle se asi vymstí.
O vědecké radě ÚSTR je v zákoně jedna zmínka a sice, že je to poradní orgán ředitele a jak se jmenují její členové (jmenuje "velká" Rada na návrh ředitele - čili předpokládám, že lidé ideologicky souznící s ředitelem). Takže ti soudnější třeba odstoupí po odvolání ředitele, ti ostatní se přidají... Jen by mne zajímalo, jak si stojí ten druhý poradní orgán (Pajerová, Vetchý a spol.)? Ti už také rezignovali?
Myslím, že úmysl Petrušky Šustrové a ostatních radních odpolitizovat ústav je dobrý, ale bude hodně těžko splnitelný, protože ústav politicky vznikl a při svém vzniku i existenci byl spojován s antikomunistickou ideologií, tedy Mašínové apod. V podstatě to byl ústav pro pěstování názorů Václava Bendy a jeho synů.
Tedy úkol přeměnit politicky založený a politickými skandály žijící ústav v solidní badatelskou instituci je respektabilní, ale nevím, zda lidskými silami splnitelný. Badatelskou instituci nelze postavit na zelené louce, je možný pouze pokud stojí na lidech, kteří se předmětu bádání věnují spíše řadu desetiletí než let.