Čistá práce
Vojtěch KoteckýEkologické organizace chtějí méně smogu. Odbory chtějí více továren. A továren bude buď hodně nových a čistých, nebo méně a méně starých a špinavých.
Před pár lety byl v Praze šéf kanceláře, kterou si vytvořily americké ekologické organizace a odborové centrály, aby řídila jejich spolupráci. Líčil nám, jak společně prosazují zákony, přesvědčují kongresmany a navrhují ekonomické programy.
Není na tom vlastně nic třikrát pozoruhodného. Odbory a ekologické organizace úzce spolupracují v Británii i Německu, v Dánsku a jinde.
Českým okem to nedává smysl. Proč? Odbory přece prosazují více pracovních míst v továrnách. Ekologické organizace chtějí méně smogu. Jak by, u všech všudy, mohly spolupracovat?
Ale ve skutečnosti se jejich práce hodně protíná. Myslím, že jsou pro to tři důvody, které spolu navzájem souvisejí.
Ekonomiku tvoří lidé jako vy nebo já
Za prvé společně připomínají státu, že ekonomiku jaksi netvoří pouze šéfové velkých firem. Ilustrativním příkladem je energetika. Někdy to vypadá, jako by stát pouze řešil, jak rozdělí výrobu mezi mamutí společnosti. Mezi Martina Romana (či, chcete-li, Daniela Beneše), Pavla Tykače nebo Daniela Křetinského.
Ale ekonomiku přece tvoří ještě dalších deset milionů lidí. Čtyři a půl milionu domácností, které doma topí, kupují energii a chtějí čistý vzduch. Patrně důležitější než otázka, jestli budou platit Tykačovi, nebo Romanovi (čili: jestli trh ovládne Tykač, nebo Roman), pro ně je, kolik budou platit. Komukoli.
A proto je pro ně důležitější, jestli jim stát pomůže zateplit dům, vyměnit okna, nainstalovat chytré moderní větrání, kotel na peletky nebo solární kolektor na střeše, který ohřívá vodu zadarmo.
Pokud stát jedné rodině přispěje na zateplení domu, účty za vytápění jí klesnou až o šedesát procent.
Nyní, když klesáme stále hloub, hlavně kvůli škrtům a že se nezaměřujeme na příjem rozpočtu (výběr daní) a z toho důvodu klesá domácí poptávka, kvantifikuji svůj názor: zaměstnanci jsou důležití pro stát ze dvou třetin, podnikatelé z jedné třetiny.
Proč? Podnikatel dává lidem práci, ale zaměstnanci nejen že odvádějí práci, ale také jsou spotřebiteli výrobků.
Výše psané snahy jsou jen kapkou vody v systému. Ta sice naruší i skálu, ale to chce hodně času a ten už není.
Celý tenhle systém je těžce nemocný protože i to, že se vyplatí dovážet a převážet zboží z jedné strany zeměkoule na druhý je dáno právě možností beztrestně a levně drancovat přírodu těžením neobnovitelných energií. Naprostým extrémem se přitom stává těžba břidlicového plynu, který nejenže je neobnovitelný, ale jeho těžba poškozuje spodní vodu, které je a bude stále méně a která je základem života na zemi. Neoliberální rozvrat ekonomiky i přírody se dostává do kritického bodu a obávám se, že pouhé kosmetické změny nepomohou.
Mj. za celou dlouhou dobu, kdy se ví o škodlivých emisích CO2, nedošlo na celém světě k jedinému účinnému opatření k omezení automobilové nebo letecké dopravy.
Je dávno známé, že kdyby se peníze investované do vývoje spalovacích motorů a jaderné energetiky investovaly do vývoje elektromobilů a zelené energetiky, jezdili bychom dávno v elektromobilech s dojezdem a pořizovacími cenami srovnatelnými s dnešními automobily se spalovacími motory. Na střechách domů by každý měl sluneční panely s účinností, a tedy výkonem, který by pokryl nejen spotřebu onoho domu a nabití automobilu, ale také by zbylo pro veřejný sektor, průmysl. Dnešní automobily a vlastně spousta podobně uměle udržovaných odvětví jsou katastrofálně zastaralé když vezmeme v úvahu možnosti dnešních technologií. Automobily jsou sice nacpané elektronikou, ale základ, tedy spalovací motor, je starý více jak 100 let. Spotřeba těchto motorů se sice neustále snižuje stejně jako emise, ale dnes již za cenu ohromné komplikovanosti, tedy vysokých cen, navíc další zlepšování parametrů narazilo na fyzikální možnosti.
Elektromotor je přitom řádově levnější, má prakticky až na valivá ložiska neomezenou životnost, nepotřebuje údržbu, výměnu oleje, filtrů, řemenů atd. navíc má nesrovnatelně lepší výkonové parametry a vlastnosti. Tedy průběh kroutícího momentu a rozsah otáček díky čemuž elektromobily nepotřebují převodovku s řazením rychlostí ani ovládání spojky. To nemluvím o nulových emisích škodlivin, hlučnosti nebo produkci vibrací, které jsou zanedbatelné a podílejí se tak prakticky na neslyšitelnosti pohonu v interiéru jakož i hlučnost dopravy by se výrazně snížila. Kdo někdy jel moderním elektromobilem jistě potvrdí, že komfort a dynamika jízdy stejně jako jednoduchost ovládání jsou nesrovnatelné s běžným automobilem.
A tak je to se vším co souvisí s drancováním přírody. Drancování přírody je ohromný byznys. Je to vlastně beztrestné vykrádání naší společné banky, ve které jsou ovšem jen omezené finance. Navíc onen proces vykrádání se neobejde bez obětí na životech nejen lidí, ale hlavně na obětech životního prostředí, ve kterém všichni bez výjimky žijeme a které nám všem bez rozdílu patří. Jsme tedy legálně okrádány soukromými firmami o náš společný, cenný a nenahraditelný majetek a životní prostor. Jsem názoru, že nikdo nemá právo toto činit, aniž by stejnou měrou nepřispěl k obnově odcizeného.
Jak jsem již zmínil, je to o to otřesnější a nesmyslnější, když si uvědomíme, že nic takového není vůbec nutné. V globálním pohledu je to stav podobný feťákovi, který se vědomě zabíjí, ale nedokáže přestat protože jeho droga mu přináší blaho a uspokojení. Vůbec si přitom neuvědomuje, že cesta k blahu a uspokojení může být i zcela jiná, vůbec ne sebezničující, naopak přinášející prospěch i ostatním.
http://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/video/
Není bez zajímavosti, že tento pořad má být brzo zrušen:
http://www.ceskapozice.cz/domov/ekologie/kriticky-ekologicky-porad-%E2%80%9Enedej-se%E2%80%9C-zmizi-z-obrazovky
Nebo si přečtěte rozsáhlou studii Temelínomika:
http://www.candole.com/files/Temelinomika%2020120421%20CZ.pdf
a pak mi zkuste prosím napsat, co je na jaderné energetice ekonomicky výhodné a ohleduplné k životnímu prostředí.