Juchavé děti
Ondřej VaculíkÚzkost, která mnohé z nás provází v letech dospívání, má v různých dobách podobné příčiny. Je to pochybnost o našem místě v tomto světě. Lék na tyto sžírající otázky však univerzální není.
Stále více absolventů různých škol zůstává bez práce. Vzrůstající množina mladých lidí, kteří po ukončení školy pět i více let nikde nepracují, by nás měla varovat, dozvídáme se ze sdělovacích prostředků, protože takoví lidé nejen že si na zahálčivou existenci zvykli, ale jejich povalečství často nevadí ani jejich rodinám. Proč by pracovali, když i bez práce se jim všeho potřebného dostává, ba často také všech požitků, o nichž se těm, kdož pracují, ani nesní… Práce není podmínkou slušné existence — v obou významech.
Mám dva postřehy: Na výletě po česko-bavorské hranici v oblasti Všerubského průsmyku člověk dneska může vidět, že rozdíl mezi obydlenou krajinou bavorskou a českou už není tak třeskutý, jak býval ještě před několika lety. Na bavorské straně úhledná pole, na české spíše obhospodařované pastviny a louky. Statky bavorské tradičně udržované, a ze statků českých, ještě donedávna se zpustlými dvory, už se nevalí hnůj a netrčí zlámané hnáty všelijakých rezavých oblud, ale nový šafář či jeho čeledín tam hobluje sekačkou spořádaný zelený koberec. Nová fasáda a eurookna s vakuovým sklem, stáje nákladně adaptované na příbytky. Z truhlíků pod římsou line se pestrobarevný květ, slepici ani hnůj nikde neuvidíš.
malý, jak tvůj paleček,
v náprstku ho vykoupali,
ve skořápce kolébali,
spi synáčku, spi.
Když se vzbudí,
nemá hlad,
z makovice snídá mák,
jeden máček, druhý, třetí
a má po snídani děti,
tolik málo jí.
Máma volá babičku,
co dát tomu človíčku,
aby rostl jako z vody,
dožil světa bez nehody,
chudák maminka.
Bábě slova popřáli,
ten tvůj synek zahálí,
dej mu práci, poroste ti,
jako rostou jiné děti,
práce je tu dost.
A tak bych se Vás chtěla pane Vaculíku zeptat, kolik je ve Vaší městské části lidových hudebních školek (dřív jsme říkali lidušek), kolik tělocvičen (dříve sokoloven, orloven), kolik veřejně přístupných sportovišť, kolik veřejných plaveckých bazénů - máte aspoň jeden kousek od každého druhu jako máme my tady u nás v Brně-Řečkovicích nemluvě o parcích a prolézačkách a pískovištích pro úplně malé děti!?
Za komunistů byla ve školách někdy až příliš velká kázeň - nepřirozená, udržovaná autoritou, z níž šel strach. Po revoluci jsme volali po svobodě, až zavládla "svoboda" někde téměř bezbřehá. A vidíte, zase problém. - Správný je střed. Zážitek lidské svobody se odehrává na pozadí jasně daného řádu, v jehož rámci člověk zvolí některou z rozpoznaných možností. Řád, to jsou nějaká pravidla soužití, buď zvyková, domluvená nebo určená nějakou rozumnou autoritou a nebo jsou to taky třeba pravidla užívání prostoru nějaké městské části. Bezprostřední pocit svobody v nás vzniká, když v rámci daných pravidel volíme některou z možností, kterou pravidla skýtají. Když možnost volit nemáme - jak jste zažil v mládí - je to zničující, ale zrovna tak je zničující mít těch možností tolik, že už se v nich člověk nevyzná a hmátne po nějaké náhodně nebo je mu nějaká podstrčena, aniž by si byl schopen uvědomit, že k tomu došlo. Nepřeberný počet možností, čili bezbřehá svoboda, to není svoboda, to je anarchie.
Hledat a nalézat mezi těmi krajnostmi ten správný střed, to je velké umění!
Když dnes vidíme, jak přibývá lidí bez prostředků a střední třída chudne, zatímco naproti tomu bohatství pár rodin ve státě nabývá astronomické výše, měli bychom se nad tímto stavem zamyslet a netvrdit, že většina společnosti se dost nesnaží postarat se sama o sebe. - Tím neříkám, že Vy to tvrdíte, jenže zdůrazňování odpovědnosti každého sama za sebe, brání vidět pravý důvod, proč se dnes tolika lidem přestává dařit, nebo proč máme možnost stále častěji vidět "juchavé děti".
Díky pane Vaculíku.
Pokud to pan otec přečte, tak zas jednou pocítí pocit závisti nad povedeným textem.........pomyslel jsem si.