Egyptský parlament označil Izrael za nepřítele, vyzval k úpravě vztahů

Petr Jedlička

Poslanci prvního porevolučního parlamentu schválili několik nečekaně tvrdých prohlášení a výzev. Za vlády generálů sice mají jen symbolickou hodnotu. Podle agentur ale naznačují, jak se politika státu změní, až dojde k ustavení demokratických pořádků.

„Revoluční Egypt nebude nikdy přítelem, partnerem nebo spojencem sionistické entity, kterou považujeme za předního nepřítele Egypta a arabského národa (...) Vyzýváme egyptskou vládu, aby přehodnotila všechny své vztahy a dohody s tímto nepřítelem (...) a podpořila palestinský odpor ve všech jeho projevech a formách.“ Tato slova vybraly agentury ze zprávy Výboru pro arabské záležitosti Lidového shromáždění, kterou schválili v pondělí jednomyslně noví egyptští poslanci.

Spolu s řečeným byly odhlasovány také výzvy k vypovězení izraelského velvyslance z Káhiry, stažení egyptského ambasadora z Tel Avivu, zastavení vývozu plynu do Izraele a přehodnocení otázky egyptského jaderného programu.

Podle komentáře AP mají schválené apely pouze symbolickou váhu, neboť současná vláda je zcela pod kontrolou Nejvyšší rady ozbrojených sil — předních egyptských generálů. Neočekává se, že by k úpravě vztahů s Izraelem skutečně došlo.

Znění příslušných výzev je však dle agentury výpovědí o směřování země v budoucnu. Generálové slíbili vrátit moc uchopenou po svržení Husního Mubaraka v únoru 2011 novému prezidentovi. Ten má být zvolen už 24. května (či 17. června, bude-li zapotřebí druhé kolo). Podle Al Džazíry teď bude záležet na tom, jaké pravomoci přiřkne prezidentovi a armádě nová ústava. Tu má ještě před prezidentskými volbami vypracovat 100členné shromáždění, jehož osazenstvo vybere společně horní a doplní komora parlamentu 24. března.

Podle některých komentářů je i možné, že schválené apely využijí sami generálové, aby obhájili zachování kontroly nad zahraniční a bezpečnostní politikou do dalších let.

Egyptské Lidové shromáždění má od konce posledního (lednového) kola voleb 508 členů. Většina se do parlamentu dostala na kandidátce Strany svobody a spravedlnosti, která je politickou odnoží Muslimského bratrstva. Druhý nejpočetnější klub mají radikální islamisté ze strany Al Núr.

Kritik i moderátor

Starý egyptský režim hrál ve vztahu k izraelské vládě v posledních letech dvojí roli. Na jedné straně její politiku kritizoval, na straně druhé jí ale pomáhal zprostředkovávat jednání s Palestinci, zvláště pak s islamistickým Hamásem. Že tuto úlohu plní i režim nový se opět potvrdilo v minulých dnech. Právě Egypťané totiž zprostředkovali jednání, na jejichž základě byl posledním víkendu vyhlášen klid zbraní jak Izraelem, tak Hamásem.

Sérii násilností, jež klidu zbraní předcházela, vyvolal páteční izraelský atentát na jednoho z hlavních vůdců Výborů lidového odporu — zastřešující organizace několika palestinských menších bojůvek, které působí v pásmu Gazy. Bojůvky začaly po atentátu odpalovat na izraelské území rakety, které 35 Izraelců zranily. V reakci na to podnikla izraelská letadla několik náletů na Gazu, při nichž usmrtila nejméně 25 Palestinců.

BBC připomíná, že samotný Hamás se k raketovému odstřelování nepřipojil.

Egypt se v roce 1979 stal prvním arabským státem, který podepsal s Izraelem mírovou dohodu. Z větší části i za to dostává od té doby vojenskou pomoc ze Spojených států, a to v hodnotě 1,3 miliardy dolarů každý rok.

Další informace:

AP Egypt’s Islamist-dominated parliament votes in support of expelling Israel’s ambassador

Al Džazíra Egypt house votes to expel Israeli envoy

BBC News Israel and Gaza militants agree truce after clashes

Haarec Egypt pressing for cease-fire in south

    Diskuse (35 příspěvků)
    Ivan Štampach, religionista
    March 14, 2012 v 13.1
    Západ jásal nad "arabským jarem", ale v Libyi se nový režim chová ke svým protivníkům podobně jako starý Kaddáfího. A teď egyptská revoluce, nad kterou mnozí jásali, ukazuje, jak jsou noví vládci agresivní a fanatičtí. Chápal bych jejich odstup od současné izraelské politiky. Když mluví o "sionistické entitě" a předem vylučují přátelství, partnerství a spojenectví, ukazuje se, koho mědis u nás i jinde v západním světě podporovala. Vede mne to k velké zdrženlivosti ve vztahu Sýrii. Vím o jejím režimu nejen z médií, ale i od lidí, kteří tam delší dobu pobývali a vím, jak se lidé, na jejichž mínění dám, obávají vítězství "revolučních sil".
    Petr Jedlička, redaktor DR
    March 14, 2012 v 14.0
    Já si právě už dlouho kladu otázku, jestli je správné (přípustné?) hodnotit pohyb v arabském světě s ohledem na vývoj vztahů s Izraelem, resp. nárůst rizika prolomení současného statu quo, třeba i tragickým směrem ... v "revolucích" šlo přeci především o demokratizaci tamních systému a o sociální práva, o svržení diktatur. Jestliže bude nový egyptský režim demokratičtější a sociálnější ve vztahu k vlastním lidem, ale zároveň nepřátelský vůči Izraeli, bude to - z našeho pohledu - horší, nebo lepší stav než před revolucí?
    VF
    Vladimír Frič, elektrotechnik
    March 14, 2012 v 16.30
    Pane Jedličko, je to správné a nejen přípustné, ale nutné.
    Jenom absolutní naiva může doufat že z podobných až absurdně nesmiřitelných výkřiků, naprosto souladících s vášněmi davů lidových milic střílejících při každé možné příležitosti do vzduchu, může vzejít něco dobrého, natož demokracie.
    Pane Jedličko, editore zahraničního zpravodajství, zbavte se těch iluzí!! Zbylí křesťané v těch končinách už jich byli zbaveni dávno.
    Jiří Dolejš, poslanec
    March 14, 2012 v 19.43
    rozlišujme dav a lidi
    nejde snad o naivitu, ale o podporu určitých hodnot a kontext. Tenhle obraz kulturních vášní mi připomněl větu z filmového zpracování Švejka, kdy je nedopsaná kniha haška domýšlena varováním "nestřílejte, jsou tady lidi"
    Tady jsou také lidi - jedno jestli musulmani, židé nebo křes´tané. A každý fanatismus jim škodí a samo náboženství je v tom nevině. A ti lidé jsou hříčkami na šachovnici geopolitických zájmů.a ne nepřátelé
    Jak se tito lidé nejčastěji zdraví ? Šalom, pax vobiscum či sallam alejkum - tedy zhruba stejně : pokoj s vámi. Přijmout logiku huntingtonovského konfliktu znamená přitakávat na to abychmi nadále byli po této šachovnici smýkáni dle potřeby.
    VF
    Vladimír Frič, elektrotechnik
    March 14, 2012 v 22.43
    V žádném případě v tom islám není nevinně. Ale vím, že na tomto webu jsem s tímto názorem osamocen, nemíním to teď argumentovat.
    K tomu ostatnímu:
    1. zásadně rozlišuji dav a lidi; na ten dav už doplatilo a ještě doplatí hodně lidí, hlavně těch, kteří do toho davu tak nějak nepatří;
    2. nejen lidi, ale i ty davy a jejich populistické vlády jsou 'hříčkami na šachovnici geopolitických zájmů'; a neznamená to že tím pádem to nemusí být nepřátelé;
    3. jo, moc hezký pozdrav to je, 'pokoj s tebou', bohužel jej příliš často v pohodě vyslovují lidé, kteří hned v dalších větách prskají zločinnou štvavou nenávist na účet jinověrců;
    4. nevím proč bych snad měl být v zajetí vize jakéhosi střetu civilizací jen proto, že považuji za naprosto hloupé a až trestuhodně naivní, jak názorově mi jinak blízcí lidé jsou blahosklonně chápaví a tolerantní ke stupňovanému povzbuzování davového šílenství ideology islamofašismu.
    Eva Hájková, penzistka
    March 15, 2012 v 5.39
    Něco na tom, co říká pan Frič, možná bude, ale islám jako náboženství může mít různé podoby, jako ostatně každé náboženství. Problém je spíš v tamější kultuře, v níž výrazně dominuje mužský prvek, který je potenciálním nositelem násilí, zatímco ženský prvek je potlačen. Podporovat ženskou emancipaci v islámských zemích je naprosto nezbytné.
    Jiří Dolejš, poslanec
    March 15, 2012 v 7.51
    opravdu spor o správné náboženství ?
    náboženský fanatismus spojený s politikou je riziko každého náboženství - islám v tomto hledu není výjimkou.Klerofašismus, islamofašismu... to je všechno obdobný problém. I ateisté dovedli být pěkně militattní.
    A o militantních fudamentalistech v Izraeli by se přeci také dalo mluvit. Řešit to z pohledu konfliktu náboženství je podle mne zavádějící a k neúspěchu předem odsouzená záležitost. V kořenech jsou opravdu zájmy zcela světské. Balkán, Blízký východ, Kavkaz.. ... kdekoliv.
    VF
    Vladimír Frič, elektrotechnik
    March 15, 2012 v 8.27
    To jsem si konečně opravdu oddechl.
    Že v kořenech davového šílenství a krvežíznivých projevů islámských politiků a immámů jsou jen zájmy zcela světské.
    A se mnou si konečně mohou oddechnout i místní křesťané a ty prasata - židé. Teď se konečně mohou uvolněné ptát svých sousedů: prosím vás, vy patříte k těm, co to už vědí, nebo těm, co to ještě nevědí?
    VF
    Vladimír Frič, elektrotechnik
    March 15, 2012 v 8.45
    Pí Hájková, stoprocentně. To je možná, klíčový problém, nejspíš právě tamní 'mužský šovinismus' brání ženám v emancipaci a jejich pohled ve veřejném prostoru často zcela chybí.
    A pokud islám bude nadále tak úspěšný ve svém celosvětovém tažení, tak to lepší nebude.
    V této souvislosti mne napadlo, že v jiném článku tady píše pí Uhlová esej o multikulturalismu. Občas se označuje za feministku. Tak si říkám, jestli by se neměla spíš označovat jako realistka. To co ona píše totiž sedí vždycky jak prdel na hrnec.
    V Egyptě by si ale mohla vykládat leda v babském kroužku.
    Petr Šťastný
    March 15, 2012 v 9.11
    Pro pana Jedličku...
    Vážený pane Jedličko. Vaše otázka je dobrá. A myslím, že někdy jsou daleko důležitější dobré otázky než odpovědi:-).

    Mějte se hezky
    + Další komentáře