Vše, co se třpytí...

Markéta Hrbková

Pravdoláskařské vidění světa projevuje velkou zálibu v humanismu a ideji „života v pravdě“, ale zůstává spíš v jejich teoretických dimenzích.

Osobnost Václava Havla byla velmi složitá a jsem daleka toho, abych jeho přínos jednoduše hodnotila ať kladně či záporně. Nechci zde rozebírat, nakolik měl Václav právo na svůj ideál či nikoliv, ani jestli jej sám dostál, zradil či nezradil, dokonce ani to, zda kult, který se kolem jeho osobnosti přinejmenším vznáší, je logickým vyústěním jeho vlastních tendencí či naopak jejich absurdním popřením. Velmi mě však překvapila vyostřenost a intenzita diskusí, které se po jeho smrti vyrojily na sociálních sítích a v debatách lidí a krom jiného ukázaly, že tzv. pravdoláskařství , ať je jeho původ jakýkoliv, je reálný fenomén, který v české politice a hlavně v české společnosti a veřejném prostoru hraje nepřehlédnutelnou roli a stojí tudíž za soustředěnější úvahu.

Potíže začnou již při snaze definovat, co to pravdoláskařství vlastně je — od hnutí bychom očekávali společný cíl, který nejasnému uskupení chybí, příslušnost k němu není daná žádným specifickým politickým názorem či příslušností ke straně; toto společenství jako by bylo tvořeno spíš určitým kolektivním, veskrze generačním „pocitem“, společnými vzpomínkami a kulturními vlivy.

Jedním z důležitých fenoménů, které formovaly společné rysy generací „sametové revoluce“ byla hudba. Ještě v osmdesátých letech nesla rocková hudba pečeť let šedesátých a představovala nejen to, co v ní bylo jednoznačně obsaženo jako v uměleckém směru, byla i vyjádřením osobního postoje, jakýmsi společným rebelstvím a touhou po svobodě a lidské autenticitě a vzájemnosti, které často jinými způsoby volalo právě po tom, co bylo i hlavním tématem Havlovým — po integraci osobnosti, „životě v pravdě“, autentickém pobývání ve světě živých vztahů. Jednou z Václavových z hlediska světové politické elity „trpěných extravagancí“ bylo přivádění rockových hvězd typu F. Zappy nebo L. Reeda na prkna, která řídí svět, do politických institucí.

Rock se postupně přetavil v etablovaný a obecně přijímaný způsob zábavy, svět, který je pouhou nadstavbou a oddechem, s reálným životem však do činění mnoho nemá, jeho niveau leží už někde jinde než v ideálu. A podobnému osudu v některých rysech neunikly i byvší ideje; víra v jejich sílu a smysluplnost přibírala ve stereotypu dní stále „rozumnější“ okleštění a zaujímala disciplinovanou pozici v kategorii zábavy.

×
Diskuse
January 17, 2012 v 16.20
Chápu, že hudba (a umění vůbec) souvisí s určitými společenskými postoji. Ale vysvětlete mi, prosím, někdo, jak souvisí rocková hudba s humanismem. Buď mám nesprávnou představu o rocku (což je pravděpodobné) nebo o humanismu (ani to není vyloučeno).
January 17, 2012 v 19.37
Dobrý večer,
Myslím, že když si vzpomeneme třeba na Boba Dylana, jako jednu z hlavích postav Woodstocku, tak v něm souvislost s humanismem najdeme celkem rychle, ale vlastně mi nešlo ani tolik o humanismus, jako o autenticitu osobnosti v odlidštěném systému.Nemyslím si, že problémem je nedostatek humanismu - on by tu teoreticky i byl ( alespoň v proudu právě pravdoláskařství), ale stal se tak tochu zábavním artiklem, rockové dýchánky ( a mám je ráda a celý život je navštěvuji) hravou formou dodávají pocit svobody a autenticity tam, kde ve skutečném životě pomalu vymírají.
PM
January 17, 2012 v 20.01
Dějiny dnes mají extra zrychlení
"Nakolik tento svůj boj o identitu osobnosti v dějinách vyhrál či prohrál, rozhodnou zřejmě až ony dějiny......"
Identita jedince má různý obsah a tími náboj. Tudíž způsob jakým vy, já, a i on "všechna ta jednotlivá, drobná, odcizeně vykonaná nebo promlčená „jenom“, která dláždí přizpůsobení se životu v totalitě a odcizenosti" je již možné s dějiným odstupem probírat.
DV
January 18, 2012 v 15.58
Pěkný text
Škoda jen toho klišé na konci...DR dodnes nepublikoval skutečně kritický text k VH..