O Slovanství
Stanislav HolubecKaždá společnost by měla usilovat o prohlubování vazeb a hledání společných kořenů se společnostmi ostatními. Slovanská vzájemnost nebyla špatnou cestou, byť dnes není v módě.
Ve svém minulém článku Václav Havel a levice jsem v následné diskusi sklidil od Martina Škabrahy nesouhlas za svou lítost, že se zemřelý státník připojil počátkem 90. let k módnímu odstřihávání našich slovanských či východoevropských kořenů a vazeb. Byl jsem ihned označen za obhájce panslavizmu. Dnes bych chtěl blíže vysvětlit své stanovisko, které je zhuštěným výtahem z mé připravované knihy o českých politických diskurzech ve 20. století.
Jak všichni víme, žijeme v moderním světovém systému, tedy ekonomické a politické celoplanetární struktuře, která má své jádro, periferii, jako své dva póly a celou řadu území nacházející se kdesi mezi, chceme-li semiperiferii. Rozvinutost jádra není výsledkem jeho pilné práce či moudrosti, ale z velké části vykořisťování chudé většiny. Světový systém má svou geokulturu, tedy diskurzy a ideologie, které znemožňují člověku odhalit pravou utlačitelskou podstatu tohoto systému. Součástí této ideologie je přesvědčení, že nejbohatší země světa jsou bohaté proto, že jsou pilné, kultivované, mají nejhumanističtější hodnoty, představují civilizaci zvláštních kvalit, jejich náboženství je náboženstvím lásky a univerzální humanity. Naopak chudé země jsou touto ideologií zobrazovány jako primitivní, líné, fanatické, ovládané závistí a nenávistí ke kultivovanému Západu. Jsou prý nevděčné vůči bohatým zemím, neboť za veškerou svou civilizaci vděčí právě jen jim. Jejich obyvatelé jsou rasově nebo kulturně méněcenní, zdejší náboženství jsou šarlatánstvím a fanatizmem. Levice se od počátku svého vzniku snažila tyto diskurzy rozbíjet, odmítat otrokářství, odmítat nacionalizmus zemí jádra, podporovat národně osvobozenecký boj chudých zemí, případně zdůrazňovat univerzalizmus (či chceme-li one-worldism).
Na druhé straně, pokud je z celosvětového hlediska postavení rozvinutého jádra výsledkem vykořisťování chudé periférie, jak autor tvrdí, potom aspoň (jakožto Slované) nemusíme mít vůči chudým zemím až tolik špatné svědomí, jako naši západní sousedé.
že panslavismus je jen forma nacionalismu (podobě jako pangermanismus a pod), současně není důvodů proč by slovanské země neudržovaly mezi sebou intenzivní styky (minimálně pro jazykovou spřízněnost). A Rusko a jeho sféra vlivu v tom prostě bude vždy hrát významnou roli.
Důležité je ale pro provozování tzv. slovanství podle mne toto. Zejména češi jako středoevropský stát vnímají jak je důležité aby se vlivy západní a východní vyvažovaly. jeslti k tomu poslouží komunikace mzei slovany - je jen dobře. Rozhodně to není o tom, kam bychom se měli loajálně a neměnně řadit. Historické povědomí spomínané SH z nás dělá především středoevropany a nikoliv členy západu či východu.
Současně platí, že slovanský svět je strukturovaný - konfliktní vztahy Ruska a Polska jsou dostatečně známé, méně už střet koncepcí Velké Srbsko či Velké Bulharsko. Proti tomu dnes vládne např. mezi Němci a Rakušany idyla.
Pokud jde o začlenění do politické a hospodářské evropské integrace, tan by kulturní příslušnost neměla hrát větší roli - EU je koncipována na občanském zákůladě a spojence demokratického a sociálního vývoje musíme hledat mezi slovany i neslovany. Samostanou, zajímavou a pro čechy dost neprobádanou oblastí je komunikace se slovanskou diasporou ve světě, zejm. v USA. Žijeme v globálním světě a pohyb lidí různých etnik bude pokračovat.
A ještě si dovoluji upozornit, že i u jiných jazykových rodin neznamená jazyková příbuznost málo nebo nic. Za druhé světové války např. bojovali germánští Britové a románští Francouzi bojovali proti germánským Němcům a románským Italům. Tedy šlo o politické, nikoli etnolingvistické otázky.
Zakládat politiku na jazykové blízkosti, to může vyznít i jinak než slovansky pokrokově proti živlu germánsky reakčnímu. Někdo by mohl jako politicky určující konstruovat příslušnost indoevropskou, tedy árijskou. Kam by to vedlo politicky?
Shlédl jsem na DVD před pár dny náš první barevný český film - "Jana Roháče".z roku 1947 ...
Šustí frází stejně jako pozdější - už daleko poúnorová - husitská epopej, pozitivní hrdinové se tu projevují jako věštci, kteří vědí, ža na český trůn nastoupá Polák, směšně vyznívá bratrstvíˇRusů a Poláků jako Slovanů - i když tehdy ještě nerozbité ani řáděním Rzecpospolity v Rusku v době u nás rudolfínské ani žádným dělením Polska (poslední, čtvrté roku 1939) ...
Toho Zikmunda - těsně před smrtí už dokonce císaře nejen římského krále - aby člověk skoro politoval - i když to asi nebylo cílem tvůrců filmu.
Chudák na koho se tento především uherský král mohl spolehnout než na své věrné Kumány - ve filmu pěkně vykreslené s copánkem na holé hlavě a pěknou nahajkou, kterou švihali český husitský lid.
Myslím, že film nebyl faktograficky přesný - Orszagh byl v něm vykreslen příliš odpudivě (srovnej viz Paměti Jiřího z Poděbrad od Václava Erbena) a nemyslím, že při odjezdu Zikmunda do Znojma zahynul z rukou pražského davu - natož defenestračně ...
Obdiv části levice (KSČM) k Rusku není nic jiného než ideologická setrvačnost, na současném Rusku není nic sociálního, natož marxistického.
Ad arogance některých - no mýtus že je někdo "Herrenvolk" je nacionální mýtus - existuje, ale dá se eliminovat. Ale nejčastěji se jedná o velké národy - u Rusů by se řeklo "народ господ" a také se jejich elity umí dívat pěkně z vrchu. Normální lidé se spíše dohodnou, demokratizace vzdělání to jen usnadní.
O to více mě překvapují zdrženlivé komentáře. Zdá se mi, že více než na samotný článek reagují na asociace vyvolané nálepkami "slovanství" a "panslovanství". Pan Holubec přece nepředkládá žádnou koncepci praktické politiky, ale nabourává kulturně-historický diskurz. Pro mě plodným způsobem spojuje osy východ - západ, levice - pravice, nacionalismus - internacionalismus, periferie - centrum. Podle mě je to hřebíček trefený na hlavičku.
Ve škole se probírají literatury francouzská, italská, německá, anglická, americká a ruská. O literaturách našich sousedů se jen velice výjimečně objeví zmínka.
Jazykové hledisko nemusí být vodítkem pro spojenectví politické, rozhodně by však mělo být pro spojenectví kulturní. Čechy naši sousedi nás nezajímají, čímž se lišíme od Poláků nebo Slováků, kteří českou kulturu znají mnohem lépe než my jejich. Například Poláci znají většinu klasických českých filmů 90. let, viz též popularita knih Mariuse Szcygiela (Gottland). Češi se zde chovají jako typická semiperiferie - střední třída, která hledí jenom jedním směrem - na západ. A kromě toho ještě sami na sebe. Ovšem s podivným masochismem. Všimněme si například českého sebemrskačského diskurzu - český mafiánský kapitalismus, malý český rybníček apod. V tomto diskurzu jsou ostatní národy periferie a semiperiferie zcela ignorovány. Není tak založen na znalosti, ale uvězněn ve stereotypech. Pohled, který nabízí pan Holubec, míří právě k rozbití stereotypů.
Na článku respektuji kritiku malého zájmu o Východ, slovanské národy, atd., ale slovanská politika je podle mě pasé, mohla by jedině nahrávat ruským imperiálním tendencím, které se pokoušel oživovat Putin. Vážím si demonstrujících Rusů, kteří chtějí demokracii a nehodlají být pouze poddanými obdivujícími nové mocenské aspirace Putina a Medvěděva.
Kritika malého i velkého češství je právě tak aktuální jako kritika slovanství a panslovanství i mocenského evrocentrismu, amerického paternalismu a všech typů náboženských, ideologických i politických fundamentalismů.