Bída důchodové debaty v ČR
Petr GočevVytvoření fondového pilíře nepřispívá k řešení demografického vývoje vůbec nijak a ani ekonomové z Bezděkovy komise se to neodvažují tvrdit. Musí si tak vystačit s velice chabým a evidentně účelovým argumentem o potřebě diverzifikace rizik.
Reforma důchodového systému se v ČR opět stala horkým tématem, především v důsledku zveřejnění jejích uvažovaných parametrů. Kritické články však často opomíjí zdůraznit to nejpodstatnější: vytvoření fondového pilíře nepřispívá k řešení demografického vývoje vůbec nijak, jak zdůvodnil např. ekonom ČNB Jan Kubíček v článku v Politické ekonomii 1/2008 s velmi explicitním titulkem Proč přechod průběžného penzijního systému na fondový nijak nesouvisí s demografickým vývojem?
Hrozí tak, že vláda pod tlakem veřejného zděšení upustí od nejkřiklavějších parametrů (možná je to tak již od začátku plánováno, aby byl vytvořen dojem konsensuálnosti a ochoty ke kompromisům) a důchodovou reformu realizuje ve stejně nesmyslné, avšak odbory posvěcené variantě dobrovolného spoření se státní podporou. Tedy ve variantě mnohamiliardové státní dotace soukromého podnikání penzijních fondů.
V „pokusném měřítku“ se tak již ostatně děje. Masy vycvičené podporou stravenek a stavebního spoření budou spokojené a fondům zbude i na úplatky.
Přes veškeré výhrady lze Bezděkově komisi přičíst k dobru, že argument demografického vývoje ve prospěch přechodu na fondový systém nepoužívá, a neriskuje tak naprostou diskreditaci. Musí si tak vystačit s velice chabým a evidentně účelovým argumentem o potřebě diverzifikace rizik.
Problém je samozřejmě v tom, že tato diverzifikace má proběhnout směrem k horšímu produktu. Je to podobné, jako kdyby si chtěl někdo kvůli diverzifikaci přikoupit k mercedesu ještě trabanta, který by byl ale dražší a měl větší spotřebu.
Lživý argument o potřebě posílení fondového penzijního spoření tak slýcháme jen od politiků a novinářů. Co jsem naposledy sledoval televizní pořad Otázky Václava Moravce (2.1.2011), použil lživý demografický argument „šéfporadce předsedy vlády“ Martin Říman z ODS, aniž by mu kdokoliv oponoval. Jako oficiální kritik se debaty účastnil Václav Bělohradský, který se ale zmohl jen na zpátečnickou odrhovačku o kritice Růstu Růstu.
Abych si přihřál vlastní polívčičku, odkazuji závěrem na článek, který jsem k problematice důchodové reformy publikoval minulý rok v Novém Prostoru.
Text vychází v rámci projektu Kritická ekonomie, jehož je Deník Referendum partnerským médiem.
Pak je tu otázka vztahu solidarity a ekvivalence - když V. Špidla zvažoval více zásluhový švédský model por českou důchodovou reformu, zjistil, že na něj chudá ČR nemá. Chudší musí být solidárnější, ekvivalnec eporoste s naším bohastvím, tak aby u nizkých důchodů to nešlo na úkor důstojného života jako minima.
Poslední poznámka je volná inspirace chilským modelem, tj. že nejde jen o privátní fondy, ale také o veřejně garantovaný kapitálový fond žijící z nákupu státních dluhopisů. Tady je otázka zhodnocení takto uložerných peněz (doufám, že ne rizika jako v Řecku či Maďarsku)
Pokud by to bylo povinné, postihne to celou generaci mladších 35 let a bude to větší balík, pokud by to bylo dobrovolné, rozhodne se tak ten, kdo na to má nebo se rozhodne takto investovat. V připojištění má střední generace zatím nastřádáno se státní podporou cca 200 mld kč.
Proto bude zajímavé sledovat, zda se nebude snažit koalice přemluvit odbory a ČSSD alepon na dobrovolný opt-out a licitace kolem stropů u odvodů z yvsokžch příjmů. V každém případě i dobrovolný opt-out znamená oslabení průběžného veřejného systému.
proč tak silná slova na adresu prof. Bělohradského?
Kritkika růstu Růstu je přece legitimní.
Ale jinak potřebujeme mladé nadané ekonomy jako vy (omlouvám se za aluzi na M. Jakeše, myslím to vážně).
Filosofové a ekologové by měli s ekonomy více diskutovat, jak dát kvaltiě růstu v rámci udržitelného rozvoje. Některé antirůstové řeči jsou skutečně plytké a obracejí laiky poněkud iracionálním směrem. Přes všechny výhrady ke stavu současné ekonomické obce, ekonomie je vědou jako každá jiná.
S těmi ekonomy je samozřejmě problém v tom, že Bělohradského formulace vyznívá jako odmítání ekonomie en bloc; ve skutečnosti odmítá jen určitý typ ekonomie a ještě spíš určitou politickou ideologii, která je skrytá za zdánlivě neutrálním jazykem ekonomie. Sám přitom z některých ekonomů čerpá.
A s tou kritikou postmoderny už je to taky trochu trapné. Ta kauza je dávno pryč, myšlení se posunulo jinam, dnes stojí liberálové tohoto typu spíš na pozicích druhé moderny. (Což neznamená, že postmoderna byla jednoduše omylem, část - nejen - levice ji bohužel příliš nepochopila.)
Dobrovolný opt-out lze také udělat tak, že se odvody zvýší a jen to zvýšené bude možno dát alternativně do průběžného nebo fondového systému - nejlépe do státního kapitálového fondu, když je fondový princip v rámci diverzifikace tak nezbytný.
Ale je toto všechno správná cesta ... n?
Tak či onak ... ?
Pravicový ekonom z ústecké univerzity René Hladík ukazuje, že být závislý na fondech znamená být závislý na bublinovém přetlaku daném dobou, kdy fondy nasávají parádní agregát likvidních peněz od těch, co odvádějí parafiskály - ale přitom JEŠTĚ málo nebo nic nevyplácejí ...
...a kdy mají hromadu likvidity, aby svou poptávkou po cenných papírech na kapitálových trzích vytlačily hodnotu papírů ve svých portfóliích nahoru ...
Ale co až bude třeba "klopit" důchody čím dál víc ... a víc ...a víc ... ?
A kdy likvidity z odvodů bude přibývat jen stejně?
(a to ještě vycházím z toho, že podíl práce na národním důchodu nebude pořád ve Starém vyspělém světě klesat - a tedy nerovnost narůstat)
Ve skutečnosti jde také o jakýsi Ponziho systém ...
Nic spasitelného to není ...
A důchodce je přece závislý na reprodukčním výkonu reálné ekonomiky, když do toho důchodu jde.
Někdy si představuji katastrofický scénář, kdy důchodce sice nahromadil "velká práva" vůči systému - až na to, že je není z čeho uspokojit ...
Zatímco je-li v Systému reprodukováno dost reálných statků a služeb, "práva" důchodce na takový či onaký obnos lze přece zákonem zřídit ...
Problém kritiky růstu růstu je v tom, že si pod tím každý může představit něco jiného a i Bělohradský tomu konceptu dává v různých kontextech různý obsah. V kontextu té důchodové debaty šlo o tezi, že možná by bylo vhodné ten celkový koláč spotřeby zmenšit, šlo tedy počítám o kritiku konzumerismu. Já si oproti tomu myslím, že aspirace většiny obyvatel palnety na růst konzumu je oprávněná a není nutně v rozporu s ochranou životního prostředí, stejně jako aspirace českých důchodců na nesnížení jejich konzumu.
Ale abych Bělohradskému nekřivdil, řekl i několik rozumných tezí, problém je v tom, že jeho příspěvky do diskuse byly mimoběžné k ose aktuálního sporu o důchodovou reformu a vhodnějšího oponenta si proto Říman přát nemohl.
Nejsem si tak docela jist, že by tomu tak bylo v opačném případě (nedotovaných stravenek a ponecháni části peněz zaměstnanci). Bageta na benzínce, hranolky z fast foodu či vývar v šufánku jsou jistě levnější, a dala by se tak zkrátit i pauza na oběd, což by nejeden zaměstanavatel uvítal.
K poukazu na státní subvencování privátní sféry. Ano, každá koruna dobrá, nicméně "ztráta ze stravenek" na daňových odvodech není určitě tak velká jako např. ztráta na DPH v případě demontáže přepážek u aut psaných "na firmu". A nevšim jsem si veřejné lobby proti jejich odstranění.
Jinak srdečně zdravím do Brna:)
Další věc je, že za stravenky můžete nakoupit i tu bagetu. A opravdu hodně lidí je používá při klasických nákupech (dělal jsem to tak, když jsem je dostával), hypermarkety ale často tvoří součást řetězců, které sotva spadají do "drobného podnikání".
Kdyby lidé místo stravenek dostávali přímo peníze, možná by je to motivovalo k racionálnějšímu utrácení, neříkali by si "Nestojí mě to peníze, mám přece stravenky." (Já jsem ovšem trochu zaujatý, protože pracuji jen na částečný úvazek a proto mi teď stravenky vzali. Takže ti, co pracují na celý úvazek, mají nejen úměrně tomu vyšší plat, ale ještě i stravenky...)
Ale chápu že pro levicového liberála je stravenkový systém málo efektivnía byrokratický a že má za to že lepší by bylo zvýšit příjmy zaměstnanců, popř. z důvodů provozních také lepší závodní stravování.
Ale z nadcházejících reforem to vážně nebude to klíčové, spíše symbolické. U těch demografických projekcí stárnutí obyvatelsta jde o to, že udržitelnosti se pojištění se dá dosáhnout jak privatizací, tak laděním státního systému. proto je ten argument nutného kapitálového pojištění zavádějící.
Jak jinak chápat takové teze než jako odmítání hospodářského růstu jako takového?
Pan Škabraha už řekl, že Bělohradský možná nechtěl kritizovat růst jako takový - bohužel to tak vyznívá. A mluvím-li o kvalitě růstu, tak samozřejmě dlouhodobě opřený o nové technologie, v tom bych pokrokářskou utopii neviděl. Ale jedině růst produktivity práce může zvládnout růst podílu obyvatelstva v postproduktivním věku.
Já myslím, že z citovaného je jasné, že nejde jen o nějaký romantismus. Jsou tam dva klíčové momenty: první se týká toho, co bude VB v dalších letech často označovat ekonomickým termínem „negativní externality“, a vpodstatě jde o tezi, že se ten růst děje na úkor nárůstání obrovského ekologického dluhu. S ohledem na otázku, od které jsme se původně odrazili, totiž důchody, je třeba říct, že se tu primárně jedná o nákladnost života naší společnosti jako celku, což je téma poněkud – i když ne zcela – mimoběžné s otázkou, jaká má být uvnitř této společnosti míra přerozdělování.
Druhý důležitý moment je ten, že ekonomický růst „ztratil smysl“ – a to je de facto variace na Weberovu tezi o ustupování hodnotové racionality před racionalitou instrumentální = máme čím dál efektivnější technické prostředky k naplňování našich účelů, ale už jsme ty účely vlastně zapomněli. Přeloženo do jazyka vystihující dnešní životní styl: čím dál tím více formujeme sami sebe a své životy podle toho, abychom vydělali dost peněz, protože to je to, zač jsme ve společnosti hodnoceni jako „úspěšní“ či „řádní“ občané. Co když ale na peníze proměňujeme něco, na co už zpětně nelze proměnit ty peníze a co se ukazuje být daleko podstatnější? Jak se říká, štěstí je krásná věc, ale prachy si za ně nekoupíš… Vzpomenu třeba film Občan Kane, často označovaný za nejlepší v dějinách kinematografie. Je právě o tom.
A má to ještě jednu závažnou souvislost, která v citované pasáži chybí. Jak známo, Bělohradský od počátku – skrz všechny proměny formulací i politických orientací – sleduje jedno téma: jak lidé přicházejí o skrupule? Tedy: jakými mechanismy dochází k tomu, že člověk je bezodkladně ochoten vykonávat nějaké příkazy navzdory etickým zábranám, s nimiž ho ty příkazy dostávají do rozporu? Odpověď hledá i v jistém typu jazyka – tautologickém: „Válka je válka!“ – a tak nezbývá než vraždit bližní, i když víme, že se to nemá. „Revoluce je revoluce, nedá se dělat v rukavičkách…“ atd. Formulaci „růst Růstu“ je proto dobré citovat právě v té podobě, v jaké ji autor nejčastěji používá – je to totiž formulace tautologická: Růst je růst, tj. růst je zdůvodněn sebou samým, žádné další důvody nepotřebuje, všechny další ohledy musí jít stranou…
Uzavřu metaforou, která pro mne vystihuje podstatu přechodu od „reálného socialismu“ ke „kapitalistickému realismu“. Jedním ze symbolů pozdního minulého režimu a jeho ekonomické neefektivity je příslovečný nedostatek banánů. V tom je rozdíl na první pohled jasně viditelný: není dnes nic banálnějšího než koupit si banán. Ta banalita má ale skrytou stránku: neviditelnost ekologických rizik a především brutálního vykořisťování, jež jsou s produkcí levných banánů, z hlediska ekonomického růstu neproblematickou, spjaté. Toto je daleko větší zlo než nemít na pultu banány, zvlášť když člověk žije ve střední Evropě, kde banány nerostou (a roste tu spousta jiných dobrých věcí).
Rostoucí možnosti člověka prostě souvisí s ekonomickým rozměrem jeho civlizace - když se vrátím k tématu důchodové reformy, tak jediné co může uživit rostoucí počet seniorů je růst naší produktivnosti.
Růst růstu pak není formulace tautologická (to by muselo být řečeno růst pro růst) , ale jen otázkou po mezích zrychlení. Ekonomové znají např. termín přehřátá ekonomika. To že jsou evropská jablka dražší než dovážené banány je jen věcí ekonomických deformací ,ne toho že by snad globalizovaný obchod neměl existovat.
Jestli nám nejde o rovnost v nedostatku, jsem si povini klást otázku jak zvyšovat ekonomickou úroveň -a pokud jde o zajištění na stáří, tak jak v rámci zvyšování blahobytu spojit ekvivalenci se solidaritou.
Pan Dolejš sice píše, že "jediné co může uživit rostoucí počet seniorů je růst naší produktivnosti", nicméně produktivita byla před takovými 30 lety určitě někde jinde než je dnes a nevypadá to (i při demografických změnách a zvýšených platech) na báječné důchodové ohodnocení.
Dovolím si ji shrnout takto: V budoucnosti potřebujeme spíše mírný a více intenzívní než extenzívní hospodářský růst (na Západě) a zároveň uspokojivě řešit situaci celoplanetárně. Klíčové jenovšem v každém případě spravdelivější ROZDĚLOVÁNÍ
Souhlasili byste s tímto "tlumočnickým" kompromisem?
(Omlouvám se za roztržení mého příspěvku, asi jsem sáhl na klávesnici tam, kam jsem neměl).
Co se ale změnilo za 20 let je věková struktura (podíl seniorů
vzrostl s ohledem na nižší natalitu a delší délku dožití) a systém penzí devastuje nižší míra zaměstnanosti. Jen ti co jsou ekonomicky aktivní pobírají mzdu z ní platí odvody do systému. Za těchto podmínke se už léta zhoršuje tzv. náhradový poměr , tj. relace mezi důchodem a mzdou (ILO požaduje aby to bylo v průměru aspoň 40%).
Základ pro odvody ovlivńuje také růst mezd - to, že lákáme investory mzdovým dumpingem také snižuje zdroje. Nedávná krize tyto parametry ještě zhoršila. S ohledem na oddělení penzijních účtů od státního rozpočtu je každé dorovnání chybějících zdrojů předmětem politického rozhodování - většinou jde o rezervy v ka. všeobecná pokladní zpráva, uvažoval se i výnos ze státních akcíí (u ČEZ jde o nemalé dividendy), zatím naprázdno.
Já bych připoznamenal, že kapitalismus je ve zdárném demokratickém režimu měřen kvalitou smíru zájmových skupin. V 70. letech, v demokratickém režimu byl kapitalismus zaštítěn novým paradigmem - vše je možné -, a stal se nezdárným. K vysvětlení tohoto nejen ekonomického vzoru společenského postoje je nutná znalost širších souvislostí. Rozpad sociálního kapitalismu byl započat ekonomickým rozhodnutím - odstraněním kontroly spekulantství pomocí povinného krytí peněz zlatem. Ale pohnutky k takovému rozhodnutí vycházely ze zcela odlišných nadekonomických kulturních hodnot.
Ale když už na mě reagujete, jaký byl ten "lživý demografický argument Martina Římana", a co vidíte zpátečnického na "kritice Růstu Růstu Václava Bělohradského"?
Nevím jak chápete neoliberální trend. Ale bezobsažené mudrování o trhu či netrhu tím pravým jistě není. Konec zlatého standardu je dán tím, že nefungoval - a dnes nejvíc volají po jeho návratu zejm. kovaní monetaristé a libertini. V USA skončil už před 2. sv. válkou - zlatý dolarový standard (po Bretton Woodu) skončil až v roce 1970. Ale tvrdím že útek ke zlatu nepomůže fungování peněžních trhů, je to jen jedna z komodit, kterou lze také zešvindlovat.
Takže pokud jde zejm. o téma spekulace, tak ty byly a určitě i budou, leč způsob jejich regulace je praktický a ne jen etický problém. A proto má smysl se o tomto tematu bavit s odborníky a ne jen omlíta obecné odsudky.
Útěk ku zlatu je rozhodně anachroním řešením. Mnozí movití sice utíkají k zabezpečení svého vlastnictví do zlata. Ale to je jiný a jen a jen etický problém.
Lzivy demograficky argument o potrebe privatizace duchodoveho systemu a uvaha o potrebe snizovani spotrteby zazniva tady http://www.ceskatelevize.cz/porady/1126672097-otazky-vaclava-moravce-2-cast/211411030510102/video/
" filosofem" a ...masovy konsum natruc nejvetsim prinosem 20. stoleti, ktery jeste neztratil svuj osvicensky naboj.
Co všechno musí i intelektuál přežít, aby nepovažoval i Adorna za "filosofa" a červený hadr.
09:59 „Veřejné systémy jsou neefektivní, v některých případech až nefunkční. …“
10:23 „Důchodová reforma se říkalo, že je potřebná kvůli demografii, to je svatá pravda, ale je taky potřeba dneska vidíme z toho důvodu, že je v podstatě založená na tom systému pay as you go , to znamená průběžném financování, a v okamžiku, kdy ty příjmy se sníží, protože výkonnost ekonomiky třeba rychle klesla, … tak najednou se zjišťuje, že na ty výdaje už není.. .. je třeba ty systémy změnit tak, aby, jak říkával klasik, více dýchaly s tou ekonomikou.“
Jak vidíte, tak to není ten váš „lživý demografický argument“, kterým M.Ř. obhajuje zapojení soukromých penzijních fondů do důchové refromy, ale něco zcela jiného. Možná proto mu nikdo neoponoval. Ale já bych mu oponoval, protože i ten argument, který použil není pro mě důvodem proč by měly být do penzijní reformy zapojeny soukromé penzijní fondy. Nebyl by podle mého názoru problém udělat průběžný penzijní systém tak, aby se dokázal vyrovnat s náhlými změnami přílivu peněz do systému. Stačilo by ho důsledně oddělit od státního rozpočtu a „netunelovat“ ho v momentě, kdy jsou v něm v dobách konjunktury peníze navíc, jak se u nás běžně po léta dělo. Pak by se podle všeho ukázalo, že průběžný penzijní systém nepatří mezi ty veřejné systémy, které jsou nefunkční, jak se snažil lživě (tentokrát má toto slovo oprávnění) naznačit M.Ř., a proto není nutné ho privatizovat ani z malé části, což ovšem neznamená, že by se neměl reformovat. A tady je zřejmě zakopaný pes. Pro mě penzijní reforma automaticky neznamená zapojení soukromých penzijních-investičních fondů do penzijního systému, ale jiné kroky. A to kromě již zmíněného důsledného oddělení od státního rozpočtu například i vytvoření jiných podmínek plateb do a výplat ze systému pro rodiče dětí a pro bezdětné, aby se otupil vliv právě vámi kritizovaného demografického argumentu, který podle mého názoru není vůbec lživý, ale živý.
Moje kritika na hlavu Martina Římana by směřovala spíš k tomu, abych se ho zeptal proč je teda penzijní systém součástí státního rozpočtu, když o jeho výdajích poslanci stejně nerozhodují, jelikož jsou to tzv. mandatorní – zákonem přikázané výdaje? Stejně s tím poslanci nemůžou nic udělat, tak proč se tváří, že rozdělují peníze, které nerozdělují? Vždyť to jen pokřivuje celou optiku státního rozpočtu! Jinak přece vypadá, když se jedná o 1 miliardě ze 1000 miliard a jinak když se jedná o miliardě z 200 miliard (80% jsou mandatorní – sněmovnou neovlivnitelné výdaje podle Informačního centra vlády – icv.vlada.cz ). Osobně bych řekl, že to je proto, že to vypadá lépe a poslanci se cítí jako větší machři, když mají pocit, že rozhodují o větším balíku peněz. A navíc je vůbec nepodezřívám z toho, že by uměli nějak s penězi hospodařit, spíš mám pocit, že neumí spravoat ani svoje osobní finance, natož aby to uměli se státními, takže se v té větší sumě nějaká ta zlodějna lépe schová. A o to zřejmě nejvíc jde.
Možná je celá bída debaty o důchodové reformě právě v tom, že slyšíme co chceme slyšet a nikoli co druhá strana říká.
V každém případě souhlasím s vámi, že zapojení soukromých penzijních fondů do penzijního systému celou věc jen zhorší.
Pokud by byl dosažen konsensus na potřebě předspoření na důchodové výdaje, lze jej realizovat ve státním fondu, ale taky třeba snižením státního dluhu. Politickým rizikům se tak jako tak vyhnout nelze.
Tlustého (údajně po vzoru Velké Británie).
Otázkou je jak vysoký by tento státem garantovaný rovný důchod byl - nízký by snížil čistý příjem ke šetření, ale nestačil by ani na chleba s vodou.
Jen bohatí by si svobodně rozhodovali, zda si ušetřené peníze uloží do banky, do penzijního fondu, do nemovitosti či do podnikání. vyšší rovný důchod by se nedal v ČR uživit ze sníženého odvodu (v roce 2005 mluvila o sazbě nižšší než 20%)
Takže tenhle liberální ideál fun guje jen v bohaté zemi a nebo v egalitářské bídě.
- prodlužování doby studia mládeže (všichni musejí absolvovat střední resp. vysokou školu, většinou bez výsledného efektu)
- snižování odvodů na sociální zabezpečení
- masivní formální přechod zaměstnanců na OSVČ s vysokými nákladovými paušály a nízkými odvody
- nárůst počtu lidí, kteří nejsou pojištěni vůbec (např. žijí z renty nebo zisku atd)
- a samozřejmě růst nezaměstnanosti, který souvisí s finanční krizí, ale může být také způsoben trvalým poklesem růstu ekonomik v důsledku omezených přírodních zdrojů (což je ta nejobtížnější varianta)
Bohužel k příjmové straně našeho důchodového účtu chybějí podrobnější analýzy (nebo nejsou zveřejňovány, ani v souvislosti s připravovanou reformou).