Rozhovor s M. Hauserem: V říjnu 1918 miliony našich předků zakusily osvobození

Otakar Bureš

U příležitosti výročí vzniku samostatného československého státu jsme hovořili s filosofem Michaelem Hauserem o kořenech českého státu, emancipačním pojetí národa a inspiracích, jaké česká minulost může přinést současné politice.

Srocení lidu na pražském Václavském náměstí po vyhlášení samostatného Československa. Foto WmC

„Samostatný stát československý vstoupil v život,“ vyhlásili před sto šesti lety představitelé Národního výboru. Stát, v němž dnes žijeme, se však nezrodil 28. října 1918. Z právního hlediska vznikla Česká republika federalizací v roce 1969, federace se Slovenskou republikou zanikla k roku 1993. Proč si tedy připomínat dnešní den? A nebyl vznik relativně malé republiky v roce 1918 chybou?

Ze státoprávního hlediska si připomínáme vznik státu, který již neexistuje, ale je tu historická návaznost. Kdyby neexistovalo Československo, těžko by vznikla Česká republika. Kdyby se v roce 1918 Československo neosamostatnilo a my byli dále součástí Rakouska-Uherska nebo nějakého nástupnického soustátí, nebyla by tu dnes ani Česká republika.

Otázka spíše zní, jak se dnes díváme na osamostatnění v roce 1918. Nebylo zbytečné? Neměli jsme na konci první světové války zůstat součástí Rakouska-Uherska a usilovat o jeho vnitřní reformu směrem k volnější federaci států, která by mohla zabránit expanzi Německa a později Sovětského svazu? Neudělal Masaryk, Beneš, Štefánik, „muži 28. října“ a socialističtí politici — Bohumír Šmeral, Josef Stivín a další sdružení v Socialistické radě — chybu, když vyhlásili právo na národní sebeurčení a státní samostatnost?

Michael Hauser

Michael Hauser je filosof, překladatel, pedagog a zakladatel občanského sdružení Socialistický kruh. Soustředí se převážně na kritiku kapitalismu a postmodernismus v éře globalizace. Vydal řadu knih, například Adorno: Moderna a negativita, Kapitalismus jako zombie, Doba přechodu. Tranzitní ontologie a dílo Alaina Badioua, Manifest socialistického hnutí či Metapopulistická demokracie: Politika doby přechodu.

Z dnešního hlediska to tak může vypadat. Proti osamostatnění však původně byli v podstatě všichni čeští politici, včetně Masaryka a těch, kteří samostatnost později vyhlásili. A největšími odpůrci osamostatnění byli dlouho sociálnědemokratičtí politici, kteří se hlásili k myšlence austromarxismu. Jejich představa byla, že internacionalismus pokvete ve velkém soustátí Rakouska-Uherska, kdežto v prostoru rozděleném na národní státy začne usychat. Cílem bylo přeměnit monarchii v socialistickou federativní republiku.

Jenže v době první světové války se Rakousko-Uhersko stalo vojensko-byrokratickou diktaturou. Mocnářství rozpustilo parlament, pozatýkalo nepohodlné poslance, zrušilo právo na svobodu vyjadřování a další občanská práva, nastaly represe proti obyvatelstvu i proti představitelům české politiky a kultury. Jediným úředním jazykem se stala němčina a byly zakázány knihy o husitství a české samostatnosti, například nesměly vycházet knihy Aloise Jiráska.

Postupně se většina českých politiků přiklonila k názoru, že Rakousko-Uhersko je represivní stát v pokročilém stadiu degenerace a nemá smysl v něm setrvat. Legitimita monarchie se totálně zhroutila, jak to vyjádřil sociální demokrat František Soukup v knize Proč jsme nechtěli Rakouskou monarchii?

Vyhlášení státní samostatnosti bylo výsledkem českého národně osvobozeneckého boje, který byl politický, sociální, morální a měl řadu forem, od pasivní rezistence českého obyvatelstva až po ozbrojený boj legií proti Rakousku-Uhersku a Německu. V souvislosti s dnešním širokým chápáním kolonialismu můžeme říct, že 28. říjen byl vítězstvím českého antikoloniálního hnutí a Masarykovo heslo „odrakouštět“ vyjadřovalo požadavek dekolonizalizace.

Není tento požadavek znovu aktuální, pomyslíme-li na výraznou strukturální závislost české ekonomiky na zahraničních firmách, na abnormální odliv zisků do zahraničí a na další projevy toho, že jsme se stali de facto polokolonií?

Nestojí ale lpění na národní identitě za mnoha rozbroji?

Málokdo by dnes v České republice nebo v západních zemích řekl, že posílení ukrajinského národního vědomí a národní zápas proti ruské invazi je odsouzeníhodný nacionalismus. Liberální elity a postmoderní levice přitom dříve měly jasno: národ je konzervativní pojem a kdo mluví o národu, je nacionalista nebo rovnou fašista.

Národ je prý pouhá kulturní konstrukce. Jenže takto mluví také Putin na adresu ukrajinského národa: je to pouhá konstrukce a ukrajinský zápas je projevem nacionalismu a fašismu. Takže tu něco nehraje.

Právě ukrajinský zápas dokazuje, že existují oprávněné důvody k vytvoření národního vědomí či národní identity. Podobně také kolonizované a utlačované národy v takzvaném třetím světě, které v padesátých a šedesátých letech minulého století zbavovaly koloniální nadvlády. Politickým subjektem odporu proti nadvládě byl určitý národ nebo kmenové společenství.

Jim bychom měli říct, že jejich utlačovaný národ je pouhý kulturní konstrukt? Pokud je každé pojetí národa pouhý konstrukt, jak má sklon tvrdit postmoderní levice, nakonec budeme mluvit stejně jako utlačovatelé: nasazujete životy kvůli nějakému konstruktu. Proveďte dekonstrukci! V situaci koloniální nadvlády to však znamená, že se podvolíme útlaku, neboť po dekonstrukci nám nezůstane nic, na čem bychom se sjednotili a kvůli čemu bojovali.

Co myslíte otevřeným či emancipačním pojetím národa? V čem je odlišné od konzervativního a liberálního pojetí?

Emancipační pojetí národa má tři významy. Jednak vyjadřuje požadavek na osvobození utlačovaného národa, a tedy vyzývá k národně osvobozeneckému zápasu. Dále znamená, že národ chápeme jako otevřené a inkluzivní společenství: každý se může připojit a stát se jeho plnohodnotným členem. Miroslav Tyrš byl původně Němec, který se jako mnozí jiní Němci rozhodli pomoci utlačovanému českému národu a přijali českou národní identitu.

×
Diskuse
JP
October 29, 2024 v 10.57
Česká malost - mýtus nebo skutečnost?

V první řadě je nutno zpochybnit Hauserovo tvrzení, že polistopadové usilování o "dohánění Západu" respektive o vstup do EU by bylo příznakem jakési "české vize". Ve skutečnosti právě zde se snad ze všeho nejvíce ukázala tradiční česká malost - místo toho aby česká (respektive tehdy ještě československá) politika navázala (jak Hauser jinak zcela správně poukazuje) na ideové dědictví Pražského jara, tak místo toho tato politika vyhlásila opět jednou program pouhého otrockého napodobování západních vzorů. Namísto vlastní národní osobitosti se nekriticky přejímalo všechno, co mělo svůj původ v západním světě. Dlouhá léta pěstovaná závist malého českého člověka v éře socialismu vůči "velkému Západu" tu konečně mohla dojít svého vytouženého naplnění.

Obecně: je nutno přitakat Janu Patočkovi, že v českém prostoru, v českém myšlení nikdy nevznikaly velké, převratné ideje. Ani husitství, ani Pražské jaro neměly svůj ideový kořen v sobě samých, nýbrž původní idea se zrodila jinde. České myšlení vůbec nikdy nemělo smysl pro metafyziku, pro velké myšlenkové koncepty. Což pak není problém jenom čistě filozofický; tento deficit se ukazuje fakticky i v běžné politicko-ideové praxi, jako naprostá neschopnost politicko-společenské dění chápat ne pouze jako jednání takových či onakých aktérů, nýbrž jako svébytnou entitu, jako do sebe uzavřený systém profilovaný zcela specifickými systémovými určeními.

V těchto spojitostech je tedy skutečně nutno konstatovat, že fenomén "česká malost" není pouze fiktivní, nýbrž má svůj reálný fundament v tradičním mentálním nastavení českého národa.

-------------------------------

Na straně druhé - není záhodno hledět na věci pouze černobíle. Oproti této neschopnosti (či neochoty?...) českého národa vytvářet velké ideje stojí na straně druhé - v lepším případě - určitá česká poctivost, solidnost v myšlení, která se naopak vyznačuje zdravou skepsí vůči oněm velkým idejím, které velice často přerůstají v halasnou ideologii.

Vůbec, jestli Češi kdy měli příležitost nějakým způsobem vyzdvihnout svůj specifický přínos mezinárodní kultuře a myšlení, pak klasicky jako "mostu" mezi Západem a Východem. I tato definice národního významu byla často dehonestována jako pouhý mýtus; nicméně troufám si tvrdit, že zde nějaký reálný fundament skutečně existuje. Češi jak mentálně, tak způsobem svého myšlení skutečně specifickou formou propojují elementy západního racionalismu na straně jedné, a východoevropského (respektive slovanského) "duševna" na straně druhé. A v těch chvílích kdy Češi zapomenou na svou národní malost a začnou svébytně tvořit, pak produkty jejich kreativity naprosto mohou dosáhnout světové úrovně.

------------------------------

Tolik tedy obecně k danému tématu. Co se týče Pražského jara které zmiňuje M. Hauser jako doklad české velikosti či svébytnosti - toto téma bude nutno ještě podrobněji rozebrat v souvislosti s jeho knihou na toto téma. Zde je možno říci: ano, československé reformní "Pražské jaro" byl bezpochyby počin který měl světový význam, a který může být v mnohých ohledech inspirující ještě i dnes (či možná přesněji: právě znovu dnes); ale na straně druhé je nutno vidět že se jednalo daleko spíše o počin ryze praktický, nežli o nějaké přelomové myšlenky na poli politické teorie. Tehdejší reformátoři ještě vůbec ani nedospěli k rozpoznání, jak obří jsou teoretické problémy modelu demokratického socialismu o který usilovali; natož pak aby byli schopni tyto otázky nějakým pozitivním způsobem vyřešit.

Závěrem je možno říci: ano, český sklon k malosti, k provincialismu, k pasivnímu kopírování cizích vzorů skutečně existuje, a projevuje se znovu a znovu. Ale tento stav není nijaký neodvratný osud; záleží jenom a pouze na Češích samotných, zda se odváží, odhodlají odložit tento svůj pasivní postoj, a místo toho začít samostatně uvažovat, svébytně tvořit. Jak řečeno, možnosti a potenciál by k tomu samy o sobě byly.