V mediálních radách chybí ženy. Změnit to mohou senátoři
Veronika SedláčkováV českých mediálních radách i ve vedení médií samotných je dlouhodobě velmi málo žen. Tento fakt negativně ovlivňuje nejen fungování redakcí, ale i celou společnost.
Jestliže mají média informovat o aktuálním dění, není důležitá jen rychlost, ověřování informací nebo faktografická přesnost. Podstatný je též výběr témat, akcentování problémů, s nimiž se potýkají různé části společnost i relevantní a pokud možno také různé názory na jejich řešení.
Diverzita, o níž se v posledních letech tak rádo mluví, není a neměla by být jen teoretickým cvičením, které vypadá dobře na papíře. Je to zásadní podmínka pro zachycení reality takové, jaká skutečně je. Nebo k tomu, abychom se začali kýženému cíli alespoň blížit. Jestliže však sedí v redakcích na rozhodujících pozicích pouze muži určitého věku a jestliže tato skupina tvoří i drtivou většinu regulačních orgánů veřejnoprávního rádia a televize, máme k dosažení zmíněné mety velmi daleko.
Neexistuje totiž univerzální pohled na věc, který reprezentuje vybraná složka společnosti. Jedná se prostě jen o jeden z mnoha úhlů pohledu. Je logické, že ti ostatní, kteří zůstávají dlouhodobě mimo vlivové sféry, se s tímto náhledem jen těžko identifikují. Časem pak ztrácejí důvěru ve vidění světa, s nímž často mají společného jen málo. A spolu s tím slábne jejich důvěra v instituce, které reprezentují stávající systém, což zhoršuje kvalitu demokracie a umetá cestu k moci autoritářům a extremistům.
Hodně se teď hovoří o tom, jak ničivý vliv na veřejnost mají dezinformace. O tom, že je třeba s cíleně šířenými fake news bojovat. Stejně důležitá je ovšem i druhá strana mince. A sice budování takových médií, která dají daleko víc prostoru různým částem společnosti — tak, aby se v mediálním prostoru našly a cítily se jeho součástí. Dosáhnout je toho možné pouze za předpokladu, že se zvýší citlivost k této různosti i na samé špičce redakční hierarchie.
Není jiná a lepší cesta, než aby v rozhodovacích i regulačních orgánech médií zasedli lidé s různou životní a společenskou zkušeností. V první řadě by se v nich měl zvýšit počet žen. Tedy té poloviny společnosti, jejíž příležitosti se ve srovnání s těmi mužskými daří v České republice narovnávat jen ztuha.