„Čím jste sem přijeli?“ Kandidáti na primátora Prahy se střetli v debatě
Vojtěch PetrůDebatu pražských kandidátů na primátora ovládlo téma dopravy. Stávající primátor Hřib a jeho potenciální koaliční partneři ze STAN, Prahy sobě a také zelená levice vedená Annou Šabatovou působili kompetentněji než kandidáti ANO a ODS.
V pondělní debatě před volbami na pražský magistrát se v atraktivním prostoru Kampusu Hybernská střetla v debatě šestice kandidátů na pražského primátora. Debatovali současný primátor Zdeněk Hřib, který v čele kandidátky Pirátů svůj post obhajuje, lídr koalice Spolu (ODS, TOP 09 a lidovci) poslanec, zastupitel a bývalý pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS), lídr Prahy sobě a starosta Prahy 7 Jan Čižinský, poslanec a zastupitel Patrik Nacher jako lídr kandidátky hnutí ANO, dosavadní náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček (za STAN) a lídryně společné kandidátky ČSSD a Zelených, bývalá ombudsmanka Anna Šabatová. Akci pořádal Institut pro politiku a společnost.
Doprava jako hlavní téma: ANO a ODS upřednostňuje auta, ostatní veřejnou
Hlavní téma, kolem nějž se celá diskuse točila, předznamenala už úvodní, odlehčená otázka moderátora: jakým dopravním prostředkem diskutující na místo v centru Prahy dorazili? Lídr Spolu Bohuslav Svobodu a kandidát ANO Patrik Nacher dorazili osobním automobilem, ostatní dle svých slov pěšky, na kole či veřejnou dopravou.
Pražská debata o dopravě se tradičně stočí ke dvěma klíčovým infrastrukturním projektům: výstavbě linky D pražského metra a dostavbě vnitřního městského okruhu. Zatímco výstavba dálničního obchvatu města dlouhodobě vázne, výstavba čtvrté linky pražského metra sice letos na jaře započala, avšak se čtyřletým zpožděním oproti původnímu plánu.
„Je dobře, že se staví linka D. V Praze musíme mít robustní skelet metra, jinak zdejší doprava bude neudržitelná,“ hájil zpoždění výstavby metra Jan Čižinský (Praha sobě). „Adam Scheinherr (náměstek pro dopravu za Prahu sobě) změnil to, že připravujeme velké infrastrukturní stavby naráz,“ dodal s tím, že na stavební úřad se bude nově podávat dokumentace k pokračování Blanky. Koalice podle něj primárně řešila problém se stavebním povolováním.
Rozvoj sítě pražského metra podporuje také Anna Šabatová (Solidarita). Upozornila však, že stejně tak je třeba prioritně řešit také výstavbu tramvají, rychlodráhy do Kladna či infrastrukturu pro kola a koloběžky.
Takto velké projekty dopravní infrastruktury však nebude možné ufinancovat bez zadlužení hlavního města či jejich odkladu — kandidáti na pražského primátora se shodli, že je třeba o nich jednat s vládou o spoluúčasti. „Věřím, že na ministerstvo financí se dostane osvícený ministr, který pochopí, že nejde pouze o projekty pro obyvatele hlavního města, ale jde o projekty s celostátním významem. Například v Brně okruh také staví stát,“ uvedl primátor Zdeněk Hřib (Piráti).