Tank Man — muž před tankem a pohnutá historie jeho fotografie
Tobiáš LipoldPříběh ikonické fotografie Tank Mana, muže, který v červnu 1989 na náměstí Nebeského klidu zastavil vlastním tělem tank, poodhaluje mnohé o touze Číňanů po demokracii. A také o cenzorských sklonech dnešního represivního pekingského režimu.
Ráno 5. června 1989 se americký fotograf Jeff Widener vydal do hotelu Peking na Čchanganské třídě, aby na požadavek z centrály agentury Associated Press vyfotil situaci na náměstí Tchien-an-men — náměstí Nebeského klidu po násilném potlačení demonstrací Čínskou lidovou osvobozeneckou armádou předchozího dne. Do hlídaného hotelu se Widenerovi s pomocí amerického studenta podařilo propašovat fotoaparát, aby mohl z balkonu v šestém patře začít fotit.
Po chvíli se po hlavní třídě směrem k hotelu začala sunout dlouhá kolona tanků. A zatímco Widener čekal na správný okamžik, připletl se mu do záběru muž v bílé košili s nákupními taškami v rukou, který si stoupl před řadu tanků. Po chvíli na první z nich vylezl, aby řídícímu tankistovi domluvil. Z filmu, který z hotelu pronesl Widenerův pomocník ve spodním prádle, pak vzešla fotka, která druhý den na titulních stranách západních novin obletěla svět.
Snímek „Tank Mana“ se jako jedna z nejslavnějších fotografií 20. století stal symbolem událostí na náměstí Tchien-an-men, kde studenti a další skupiny obyvatel od konce dubna do vojenského zásahu 4. června demonstrovali za reformu tehdejšího zřízení směrem k větší otevřenosti politického systému. Cíle demonstrantů zprvu podporovala i reformní část Komunistické strany Číny.
Po odstavení jejího hlavního představitele, generálního tajemníka Čao C'-janga, se vedení strany rozhodlo proti demonstrantům zakročit silou. Vojenský zákrok následně vedl k několika stovkám až tisícům obětí.