„Úspěch tkví ve strategii.“ Projekt Klimavize má nasměrovat klimatické hnutí
Adam Rektor-PolánekNový projekt s názvem Klimavize chce pomoci formovat strategii českého klimatického hnutí. Definuje proto šest témat, které považuje za klíčové pro komplexní řešení klimatické krize. Rozsáhlou publikaci doplní strategické workshopy.
„Klimatické hnutí stojí na rozcestí a potřebuje si dobře rozmyslet, jakým směrem půjde dál.“ Těmito slovy začíná publikace Klimavize, která má za cíl rozvíjet strategické myšlení v boji s klimatickou krizí. Předkládá proto možné příležitosti pro ekologické organizace a pojmenovává klíčová témata, kterými se mohou řídit.
Hlavní závěry rozsáhlého projektu, který vznikal za podpory Nadace Rosy Luxemburgové, shrnula pro Deník Referendum jedna z autorek publikace Anna Bromová: „Klimavize má sloužit jako podklad pro strategické myšlení v klimatickém hnutí. Z hloubkových rozhovorů jsme identifikovali šest oblastí, kterým je nutné se při řešení klimatické krize věnovat.“
Tyto oblasti jsou:
- Rozvoj systémového myšlení a důraz na systémovou změnu.
- Vnímání klimatické krize coby komplexního jevu, jež ovlivňuje „naprostou většinu oblastí fungování společnosti.“
- Analýza moci a mocenských struktur.
- Téma sociální spravedlnosti a snaha o překonání nerovností.
- Tvorba strategických spojenectví.
- Analýza role institucí a veřejné správy při řešení klimatické krize.
Klimavize všechny body rozvádí a doplňuje o tipy pro klimatické hnutí. Kolektiv autorů zdůrazňuje, že publikace nenabízí obecně platné vzorce, ale konkrétní perspektivu, která má poskytnout strategický rámec a ukotvit klíčová témata.