Čemu se můžeme přiučit z vídeňské okupační blokády plánované dálnice

Marek Soška, Anna Stezková

Už několik týdnů se ve Vídni skupiny aktivistů a místních občanů snaží bránit výstavbě dálnice — části širšího městského obchvatu. Pro české hnutí za záchranu klimatu to může být velká inspirace.

Dění v blízké Vídni tak může být příkladem, jak lze hnutí za klima budovat na propojení místních obyvatel, kteří mají zájem o aktivní roli v utváření svého okolí, lokálních politiků a ekologických hnutí. Foto Lobau bleibt — System change not climate change

Uprostřed parními válci uhlazené štěrkové pouště vedle stanice vídeňského metra nehybně stojí bagry a buldozery. Na lanech mezi nimi visí transparenty vyzývající k přechodu k ekologicky udržitelným způsobům dopravy a je klimatické zodpovědnosti. Okolo stojí řada stanů a přístřešků, karavan, zeleninový záhon a uprostřed sedí kroužek diskutujících lidí.

Je tu různorodá skupina lidí, od mladých studentek přes rodinu s dětmi po muže úctyhodného věku s prošedivělými vlasy. Jsme na okupaci výstavby dálnice, která má vést přes vídeňské předměstí a nedaleký národní park Donau-Auen. Liniová stavba má tvořit jakýsi rozšířený obchvat města.

Plány na výstavbu devatenáct kilometrů dlouhého dálničního úseku jsou více než dvacet let staré a stejně tak dlouho se projekt potýká s odporem obyvatel Vídně i ekologického hnutí. K definitivnímu povolení výstavby mu v současnosti stále chybí federální razítko, protože od minulých voleb nově musí takové stavby povolit i Ministerstvo klimatu a životního prostředí.

Vídeňská radnice ale vzala situaci do vlastních rukou a v úseku na území města, kde není státní rozhodnutí nutné, výstavbu koncem léta zahájila. To zažehlo odpor proti projektu a zanedlouho poté vznikl protestní tábor v parku na trase dálnice. Další okupační tábory vznikly přímo na místech, kde již byly zahájeny přípravné práce.

Odpůrci dálnice tábory na staveništích udržují již sedmým týdnem a výstavba je tak značně omezená. Ve městě průběžně probíhá množství demonstrací a protestů na podporu požadavku projekt ukončit.

Akce se konají jako otevřená občanská neposlušnost, probíhají poklidně. Město Vídeň se prozatím rozhodlo proti odpůrcům dálnice nijak nezasahovat, zřejmě zejména kvůli velkému zapojení studentských organizací a s tím související obavě z nepříznivých ohlasů v médiích. Radnice je navíc přesvědčena, že protesty, vzhledem ke zhoršujícímu se počasí, dlouho nevydrží.

„Výstavba má trvat pět let, zdržení o dva měsíce není problém,“ komentuje situaci mluvčí radnice. Účastníci okupace však věří v opak. „Zůstaneme, dokud město projekt nezruší,“ říká v odpovědi jeden z účastníků dlouhodobého protestu.

Za organizací kampaně stojí spolupráce řady ekologických a dalších občanských organizací. Klíčovou roli hrají vídeňské mládežnické organizace Fridays for Future a Jugend Rat, spolu s nimi pak rakouské klimatické hnutí System change not climate change nebo Extinction rebellion. Zapojena je ale také řada drobnějších skupin a zejména mnoho aktivních jednotlivců. Všechny přitom spojuje jedno: odmítnutí dalšího budování dálniční sítě, jež účastníci nepokládají za přijatelný přístup k mobilitě ve 21. století.

Blokáda staveniště poblíž stanice metra Hausfeldstrasse. Foto Lobau bleibt — System change not climate change

Dálnice skrz Lobau — ohrožuje národní park, pitnou vodu i klima

Prvním z argumentů kritiků projektu je problematické vedení trasy dálnice. Má procházet dosud klidným předměstím, a pak se zanořovat do tunelu pod část národního parku Donau—Auen zvanou Lobau. Jedná se o území lužních lesů s cennou přírodou, ve kterém leží záložní zdroj pitné vody pro Vídeň.

Podle závěrů hodnocení vlivu na životní prostředí je přitom riziko, že bude národní park výstavbou poškozen, vysoké až velmi vysoké. Aby toho nebylo málo, v cestě plánovaného tunelu, nedaleko Dunaje a zmíněného zdroje pitné vody, leží oleji zamořené území — odkaz bombardování rafinerií za druhé světové války.

×