Mýtus o dálnici

Alena Zemančíková

Jako jeden ze zahraničních hostů 29. Mezinárodního festivalu Divadlo Plzeň 2021 vystoupilo Slovenské komorní divadlo Martin s autorskou inscenací Lukáše Brutovského D1 (pracovní název): tragikomickým obrazem budovatelské pošetilosti.

Slovenské komorné divadlo Martin staví dálnici přímo před očima diváků — herci patlají cosi na stole, přisypávají i přilévají, oprašují a ofoukávají, vyřezávají a začišťují — a přitom vyprávějí o stavbě slovenské dálnice. Foto SKD Martin

Každá země by mohla udělat divadelní inscenaci o dálnici. O aspiracích, které se k ní upínají… O nejrůznějších symbolických rovinách, jako je dostupnost, rozvoj, komunikace, pohodlí, zaměstnanost atd., které se k ní vztahují… O rozkradení prostředků, dotací a materiálu, o věčném posouvání termínu, o zmanipulovaných výběrových řízeních, o ekologických posudcích, které se nakonec nějak obejdou… O tom, jak vždycky jedna žena odmítne prodat svoji nemovitost, která stojí stavbě v cestě… O tom, v kolika volebních programech kolika politických stran a programových prohlášeních kolika vlád dálnice figuruje… O pracovních úrazech při stavbě a fixlování jejich příčin pro pojišťovnu i veřejnost…

V tomto — a v mnohém dalším — bychom se my, co stavíme dálnice, shodli, víceméně. Vsadila bych se, že každá země si o své stavbě dálnice myslí, že v míře korupce, diletantství a manipulací je ze všech nejhorší. V každé zemi však dálnice vede jinou krajinou a hlas té které krajiny je nakonec při její stavbě zásadní, jakkoli je přeřváván stavebními stroji, politickými hesly, demonstracemi.

Slovenské komorné divadlo Martin staví dálnici přímo před očima diváků — herci patlají cosi na stole, přisypávají i přilévají, oprašují a ofoukávají, vyřezávají a začišťují — a přitom vyprávějí o stavbě slovenské dálnice, která má vést z Bratislavy do Košic oklikou přes Pováží, kde se stavba zadrhne, i když Nové město nad Váhom má být jako Düsseldorf.

Z Wikipedie:

Dálnice je ve výstavbě od roku 1972 a v současnosti je z ní zprovozněno 376,5 kilometrů, což je 73,5 procenta z celkové plánované délky 512,419 kilometrů. I přes různé stanovené termíny jejího dokončení z minulosti (roky 1990, 2000, 2005, 2010 či 2013) bude v celé délce průjezdná nejdříve v roce 2035. Výstavba dálnice je náročná především v kopcovitém terénu mezi Žilinou a Ružomberkem. Dvanáctý tunel Dargov se plánuje východně od Košic a stavět se začne nejdříve po roce 2030. V současnosti jsou z těchto dvanácti tunelů v provozu jen čtyři — tunel Branisko (4975 m), tunel Lučivná (250 m) a tunel Bôrik (999 m) a tunel Šibenik (635 m). Nejdelší z tunelů na dálnici D1 bude Tunel Višňové, který bude měřit 7460 metrů a bude v úseku Žilina—Martin. Kromě tunelů se budují mnohé mosty, viadukty a estakády, z nichž nejdelší je Estakáda Hričovský kanál, která bude se svou délkou 1695 metrů jedním z nejdelších silničních mostů na Slovensku.

×