I státní pomoc po tornádu připomíná bouři. Brainstorming, co a koho vyškrtnout
Alena ZieglerováV pomyslné soutěži o to, jestli je v poskytování krizové podpory méně schopné ministerstvo pro místní rozvoj než ministerstvo práce a sociálních věcí, konstatujeme, že je to prašť jako uhoď.
Hodonínskem a Lounskem se 24. června prohnalo tornádo a propad studeného vzduchu — downburst, které měly za následek ztráty na životech a zdraví místních obyvatel. Zhruba šestnácti stům rodin odnesl silný vítr domov nebo ho poškodil natolik, že potřebují pomoc s jeho obnovou.
Obyvatelé ostatních částí země zareagovali neobvyklou vlnou solidarity. Kromě peněz poslaných do veřejných sbírek naplnili také provizorní sklady zbožím, stavebním materiálem a příjezdové cesty sebou samými, aby místním pomohli s vyklízením a obnovou střech, zahrádek, zkrátka všeho, co obnovit jde.
Za pomoc ze strany státu lze považovat život zachraňující zásahy hasičů a zdravotníků, kteří dělali i tentokrát svou práci, jak nejlépe uměli. Hasiči pořád ještě pokračují v nasazování své techniky na demoliční práce, policisté zajišťují průjezdnost silnic, energetici finišují s připojením domácností na elektřinu a plyn.
Pak tu ale máme také pracovníky státních úřadů, kteří musí, bohužel, naplňovat představy členů vlády, tedy někoho, kdo se u katastrofy co nejrychleji vyfotil a něco při tom občanům bez znalosti věci slíbil. Tady už je to pak s efektivitou horší.
Pojistná plnění se do pomoci započítávat… budou, pak nebudou, nakonec částečně budou
Podobně jako na covid-19, nebyl žádný ze státních orgánů dostatečně připraven ani na tornádo. V letech 2002 a 2013 jsme už ale zažili rozsáhlé záplavy, díky kterým se stát spoustu věcí naučil. Nedá se to však rozhodně říct o přímé finanční pomoci.
Například dávno víme, že „kdo rychle dává, dvakrát dává“, čímž se státní orgány zaklínaly naposledy v březnu a dubnu 2020, kdy se kvůli pandemii hroutila nejedna domácnost a živnost. Ale státní orgány nejsou dokonce ani po dalších třech vlnách nákazy připraveny to pořekadlo převést do praxe a vyplácet adekvátní pomoc rychle a bez problémů.
V pomyslné soutěži o to, jestli je v poskytování krizové podpory méně schopné ministerstvo pro místní rozvoj než ministerstvo práce a sociálních věcí, konstatujeme, že je to prašť jako uhoď. Začneme známější kauzou ministerstva pro místní rozvoj a jeho dotace na bydlení.