Konec demokracie v Německu a poslední politik

Jan Mareš

Německá demokracie prožívá sérii korupčních skandálů, které se dlouho dařilo zametat pod koberec. V rozklížené zemi už panuje vůči schopnosti řídit stát v pandemii hluboká nedůvěra — a situace se nakonec příliš neliší od českých poměrů.

Takzvaná „roušková aféra“ v Německu je ve skutečnosti sledem několika na sobě nezávislých případů, které se týkají všech pater politiky až po ty nejvyšší ministerské. Foto Michael Hoffman, Pixabay

V celé zemi řádí pandemie nového koronaviru, čísla exponenciálně stoupají. Vláda se zmítá mezi populismem a obsluhováním soukromých zájmů vlastních členů. Ve skrytu nouzových opatření plundrují politici vládních stran veřejné rozpočty. Kvůli blížícím se regionálním volbám, které veřejnost vnímá jako zkoušku „velké volby“ za necelý rok, se vláda neodvažuje důrazněji sešlápnout brzdu, a pandemie tak nabírá na rychlosti. Komunikace vlády je zmatečná, důležitá rozhodnutí se oznamují dlouho po půlnoci, kdy už všichni spí. Různé složky státní správy si protiřečí a mnohá opatření neplatí ani čtyřiadvacet hodin, než jsou zase zrušena.

Přijde vám tato situace povědomá? Určitě se jedná o střízlivý popis reality v Česku na podzim, říkáte si.

Ale také to může být popis současné reality v Německu. Spolková republika Německo a její politický systém se nám dává v mnohém za vzor. A právem. Ať už jde o kvalitu a nezávislost médií, veřejnoprávních i soukromých, o fungování právního státu nebo i o slušnost politického projevu, Německo se vždy jevilo jako země s velikým náskokem před námi. Robustní systém institucí, brzd a protivah měl Německo chránit před excesy moci, tolik obvyklými na postkomunistickém „Divokém východě“.

Jenže ani sebelepší stráže a sebelépe vycvičení hlídací psi demokracie nepomůžou tam, kde se nahromadí enormní kriminální energie. Německé instituce sice pomohly v covidové krizi rozklad státu oddálit, trvale mu však bránit nedokážou.

Ruka ruku myje, otec syna kryje

Co se vlastně stalo? V uplynulém měsíci vyplavaly definitivně na povrch známky hlubokého rozkladu uvnitř německého politického systému.

Celá plejáda politiků vládní CDU/CSU byla zapletena do soustavy pochybných a zjevně nezákonných obchodů a dohod, nazývaných souhrnně „roušková aféra“. Jde však ve skutečnosti o hned několik na sobě nezávislých případů, kdy tito politici za úplatu zprostředkovávali exkluzivní kšefty spřátelených firem s erárem. Jednalo se o celé spektrum politiků, od druhořadých politiků v zemských sněmech přes předsedy poslaneckých klubů až k samotnému ministru zdravotnictví.

Tak například syn nového šéfa CDU Joe Laschet čelí podezření, že zprostředkoval mnohamilionovou zakázku na výrobu roušek a ochranných obleků pro policii a zdravotnická zařízení v Porýní-Vestfálsku od firmy, která nikdy nic takového nevyráběla. Po dodání zakázky policie a zdravotnické složky rychle zjistily, že se jedná o předražené šunty. Předsedou vlády Porýní-Vestfálska je přitom právě Joeův otec Armin Laschet.

V jiných případech šlo o jednorázové nákupy roušek a podobných materiálů, kde si poslanci účtovali provizi jako „poradci“. Po odhalení skandálu se poslanci Nikolas Löbel a Georg Nüßlein, toho času místopředseda poslaneckého klubu CDU/CSU, ještě cítili dotčeni. Sumu 660 000 euro za zprostředkování obchodní dohody soukromých firem se státními organizacemi označil Nüßlein za „cenu na trhu obvyklou“. Tuto sumu přitom nechal protéct přes třetí osobu, která ji na oko darovala na charitativní účely, a vyhnul se tedy i zdanění.

Oba pánové velmi dlouho otáleli s jakoukoliv sebereflexí. Až po několika týdnech je jejich strany dotlačily k odchodu. Mandáty, a tedy i nemalé platy si však chtějí ponechat.

Ventilátory pro diktátory

Ještě divočejší je aféra nazvaná „ázerbajdžánská spojka“. Skupina poslanců a europoslanců CDU řadu let udržovala nezvykle přátelské kontakty s autoritářskou vládou Ázerbajdžánu, kde tvrdou rukou vládne rodina dědičných prezidentů a kritici vlády mizí bez soudu ve vězeních. Ázerbajdžán je vskutku proslulý takzvanou „kaviárovou diplomacií“, tedy praxí neskrývaného uplácení západních politiků a diplomatů, aby nechali místní diktátory na pokoji. Koneckonců i několik českých obvyklých podezřelých bychom na listině beneficientů našli — např. senátora Doubravu (Severočeši). Což u něj nepřekvapí asi už vůbec nikoho.

Podpora takového režimu od dominantní politické síly Německa a Evropské Unie je ale trochu jiné kafe. Již v roce 2007 vytvořil poslanec CSU sudetoněmeckého původu Eduard Lintner systém, jehož prostřednictvím tekly jemu a dalším partajním kolegům přes bílé koně v Dánsku značné finanční prostředky výměnou za politické protislužby. Plný rozsah finančních transakcí je neznámý, ví se však, že v letech 2012 až 2014 přibylo na jeho konta 819 500 euro, a to v době, kdy už ani nebyl poslancem.

×
Diskuse
JP
March 30, 2021 v 9.49
Německo - banánová republika?

Je dozajista pozitivním počinem, když se někdo kriticky podívá na politické poměry v nějaké západní zemi - tedy v zemi vyspělého kapitalismu a (relativně) vyspělé občanské společnosti (v každém případě stále mnohem vyspělejší nežli jak je tomu ve středovýchodní Evropě). Není tedy na místě něco namítat, když se podá zpráva o korupčních aférách v Německu. (Ostatně, s mnohem dramatičtějšími aférami se musí potýkat současná vláda v Rakousku.)

Ovšem - na straně druhé se zdá, že takováto zpráva o poměrech v Německu je přece jenom až příliš katastrofická. Ano, provalilo se teď několik afér v souvislosti s obstaráváním ochranných roušek; ale za prvé se nezdá, že by to byl problém opravdu systémový (systémová korupce); a za druhé je nutno ocenit, že toto korupční jednání bylo odhaleno relativně velmi rychle, a hledají se opatření jak tomu do budoucna zabránit.

Co se zmatků kolem proticovidových opatření týče: ano, i v Německou jsou s tím zmatky (a kde nejsou? - snad jedině v totalitní Číně se důsledně dodržuje přísná linie ochrany); Německo má ovšem ten problém (což autor článku také uvádí), že zde působí faktor federalismu, takže spolková vláda má jen omezenou možnost vydávat celostátně platná nařízení.

Nicméně já osobně nemám pocit že by vládní nařízení byla až tak chaotická, jak sugeruje článek. Alespoň tady v Bavorsku se celkem důsledně dodržuje dost přísná linie ochrany. Faktem ovšem je že obecně by v Německu mnohá opatření mohla a měla být vyžadována a dodržována mnohem důsledněji, ale místo toho se bere až příliš ohledů na nálady těch či oněch skupin populace/voličů; ale to je problém (liberální) demokracie vůbec.