Dunaj Odra Labe, vládě zase hrabe. Ekologové protestovali proti Zemanovu kanálu

Radek Kubala

Zástupci dvou desítek ekologických organizací protestovali před ministerstvem dopravy proti megalomanskému kanálu Dunaj Odra Labe. Ten podle ekologů, odborníků ale i opozice enormně poškodí životní prostředí a zbytečně zatíží rozpočet.

S tím, aby vláda investovala desítky miliard do ničení krajiny, nesouhlasí mnozí politici, ekologické organizace, vědci, ale i nemalá část veřejnosti. Foto Jan Kašpárek, DR

Asi padesát lidí z různých ekologických organizací v čele s Extinction Rebellion protestovalo ve středu dopoledne před budovou ministerstva dopravy. Vadí jim, že se vláda chystá vyhodit patnáct miliard za realizaci první etapy plavebního kanálu Dunaj Odra Labe. S megalomanským projektem, který by v konečné fázi měl stát až šest set miliard, nesouhlasí také odborníci a opozice.

Jsme jediné české noviny s pracovní pozicí klimatického reportéra. Podpořte nás a pomozte tak učinit z klimatu společenskou prioritu.
×

Protestující stáli na demonstraci s rozestupy, které zvýznamnili červenou stuhou s poutky ve vzdálenosti jednoho a půl metru. Na transparentech měli hesla jako Chceme půdu, vodu, ne betonovou zrůdu, Společně za zdravou krajinu nebo nápisy s názvy organizací podporujících protest. Mezi proslovy skandovali heslo Dunaj Odra Labe, vládě zase hrabe.

„Zatímco bychom měli masivně investovat do adaptace krajiny na klimatickou změnu, například do celoplošného zadržování vody, dělá vláda přesný opak a připravuje další betonářský projekt, který doslova spláchne patnáct miliard do kanálu,“ uvedl mluvčí Extinction Rebellion Martin Vrba.

Protestující podepisovali petici připravenou organizací Arnika a v rámci proslovů přečetli také prohlášení odborných společností a akademických pracovišť, ve kterém se vůči celému projektu vymezuje jednaosmdesát expertů. Zazněla také další dvě prohlášení, konkrétně od České komory architektů a starostů osmapadesáti obcí, které celý projekt odsuzují.

„V současné situaci, charakterizované prudkými klimatickými a společenskými změnami, existuje obrovská nejistota ohledně budoucí vodní bilance naší krajiny, dostupnosti zásob vody a splavnosti našich řek, stejně jako nejistota ohledně rozvoje různých alternativních dopravních cest. V takové situaci je plánování takto dlouhodobých projektů za stovky miliard, zásadně měnících krajinu, naprostým hazardem. Jakékoli kroky ve prospěch projektu DOL tak považujeme za krajně nezodpovědné,“ uvádí ve svém prohlášení vědci.

Ministerstvo: humbuk je předčasný

Podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Lukašíka je v demokratické společnosti protest právem každého, proto mu demonstrace pod okny ministerstva nevadí. Zároveň však podle něj nelze v současnosti tvrdit, že vláda stavbu kanálu schválila ani že bude mít negativní vliv na životní prostředí.

Vláda jen vzala na vědomí studii proveditelnosti a uložila ministerstvu dopravy zahájit investorskou přípravu části Oderské větve v úseku od Ostravy-Svinova po česko-polské hranice. Právě realizace této části by stála patnáct miliard.

„Ani tato část usnesení není rozhodnutím o výstavbě samotné. Před jeho případnou realizací musí takové dílo projít procesem posuzování vlivů na životní prostředí (EIA), včetně veřejné diskuse a jednání s dotčenými obcemi a regionem. Před zpracováním posudků díla na životní prostředí je zcela předčasné tvrdit, že by projekt měl negativní dopad na životní prostředí,“ tvrdí Lukašík s dodatkem, že proces EIA by měl skončit v roce 2023.

Podle hydrobiologa Martina Rulíka z Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci lze však s jistotou říct, že by případné uskutečnění celého projektu zhoršilo dostupnost vody v České republice. Podle Rulíka navíc nebude dostatek vody ani pro samotný kanál, a proto celé zařízení neudrží v chodu ani samo sebe.

„Kromě problémů s nedostatkem vody však výstavba takového koridoru představuje další významná úskalí. Pokud povede trasa DOL stávajícími koryty řek, bude to vyžadovat jejich zásadní transformaci. Ta by znamenala nevratné poškození a výrazné zhoršení již tak špatného ekologického stavu,“ vysvětluje Rulík v komentáři pro Deník Referendum.

Politici: je to nesmysl

S kanálem Dunaj Odra Labe nesouhlasí ani opoziční politici. Místopředseda TOP 09 Jan Jakob Deníku Referendum řekl, že výstavba plavebního koridoru postrádá jakýkoliv ekonomický i ekologický smysl, a proto je rád, že veřejnost k tématu nemlčí a protestuje.

„Jsme uprostřed koronavirové krize, řada lidí se musí kvůli ekonomickým dopadům uskromnit a v takové době je skandální investovat do megalomanských projektů bez přínosu. Velmi proto doufám, že se celý kanál ani nezačne stavět,“ dodal Jakob.

Proti je také předsedkyně parlamentního výboru pro životní prostředí Dana Balcarová (Piráti). „Jsem přesvědčená o tom, že naprosté většině lidí, kteří tu stavbu tlačí, nejde o její realizaci, ale o zakázky na její přípravě. Je to vidina mnoha milionů v průběhu příštích desetiletí na projekční práce, studie a posudky, a to bez ohledu na to, jestli by se mělo někdy vůbec kopnout do země,“ řekla Balcarová Deníku Referendum.

Předseda Starostů a nezávislých Vít Rakušan je k celému projektu rovněž skeptický, protože vládě se dosud nepodařilo ani zajistit dostavbu klíčové dopravní infrastruktury, dálniční sítě, zajistit bezpečnost na železnicích a kraje musí každoročně prosit stát o peníze na údržbu silnic druhých a třetích tříd.

„Předchozí vlády i ta současná ochranu přírodního rázu krajiny a řešení problému s nedostatkem vody v krajině dlouhodobě ignorují. Proti moderním vyspělým zemím máme v této oblasti výrazné rezervy. Projekt Dunaj Odra Labe je pokrytectví, které za slova ekologicky šetrné dopravy schovává naopak její rozsáhlou devastaci,“ sdělil Rakušan Deníku Referendum.

Za megalomanský projekt patřící do minulého století jej označil i Stanislav Blaha z ODS. „Přijde mi šílené, že vládě jsou jedno názory širokého spektra expertů, zjevný odpor laické i odborné veřejnosti, takže lidé musí vyjít do ulic. Peníze, které půjdou do přípravy DOL považuji za absolutně promrhané. Budeme na vládu vyvíjet tlak a snažit se ji přesvědčit o tom, ať od příprav ustoupí a věnuje se projektům, které mohou dopravě skutečně pomoci,“ uzavřel pro Deník Referendum Blaha.

Diskuse